דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מדריך / מי יקבל הטבות ומתי ייכנס הכסף: שאלות ותשובות על התכנית להפחתת יוקר המחיה

תוספת נקודות הזיכוי במס הכנסה שווה מאות שקלים בחודש למשפחה, אבל רק לעובדים בשכר בינוני ומעלה | צמצום העלייה בתעריף החשמל יחסוך עשרות שקלים בחודש | כך תשפיע התכנית על הכיס של משפחות שונות

קופה בסופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני/פלאש 90)
קופה בסופרמרקט (צילום אילוסטרציה: יוסי אלוני/פלאש 90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

התכנית הכלכלית שהציגו ברביעי השבוע ראש הממשלה נפתלי בנט ושר האוצר אביגדור ליברמן כוללת חמישה צעדים מרכזיים:

  1. תוספת נקודת זיכוי במס הכנסה להורים לילדים בגילאי 12-6
  2. תוספת למענק העבודה
  3. הורדת מכסים על מוצרי צריכה
  4. הפחתת העלייה בתעריף החשמל
  5. הרחבת סבסוד הצהרונים ליישובים נוספים

משפחות ישראליות יושפעו מהצעדים האלה בצורה שונה, בהתאם לרמת ההכנסה ומקום המגורים. חלק ממרכיבי התכנית ייכנסו לתוקף באופן מיידי, וחלקם דורשים תהליכי חקיקה, ופרטיהם עוד יכולים להשתנות. אלו הדברים שכדאי לדעת על התכנית החדשה:

מהי נקודת זיכוי במס הכנסה, ומי יקבל אותה בתכנית החדשה?

על סכום מס ההכנסה שישראלים נדרשים לשלם ניתנת הנחה, שנקבעת באמצעות נקודות זיכוי. כל נקודת זיכוי שווה הנחה של 223 שקלים בחודש, או 2,676 שקלים בשנה, ונקודות הזיכוי נצברות בהתאם לתנאים שונים. כל תושב ישראל, לדוגמה, זכאי מראש ל-2.25 נקודות זיכוי; נשים לחצי נקודת זיכוי נוספת, ונקודות נוספות ניתנות אחרי סיום תואר, לעולה חדש, הורות לילדים ועוד.

ההחלטה שהתקבלה קובעת כי כל הורה לילד בגילאי 6-12 יקבל נקודת זיכוי נוספת בעבור כל ילד בגילאים אלה. במשפחה בה שני הורים ושני ילדים בגילים אלה, כל אחד מהם יקבל 2 נקודות זיכוי (892 שקלים בחודש ניכוי מס).

על מי הגדלת נקודות הזיכוי לא תשפיע?

בעבור רוב העובדים בשכר נמוך, וגם בשביל רבים בשכר בינוני, לתוספת נקודת זיכוי אין משמעות. מדובר כאמור בהנחה על תשלום המס, ולא במענק. עבור מי שכבר מקבל מספיק נקודות זיכוי כדי לא לשלם מס, לתוספת אין משמעות.

לצורך הדגמה, לאם לשני ילדים בגילאי 3 ו-8, שמרוויחה 7,500 שקלים בחודש, יש 6.25 נקודות זיכוי, מה שמכסה את כל תשלום המס שלה. למעשה, גם אם משכורתה תגדל ל-11,000 שקלים, לנקודת הזיכוי הנוספת לא תהיה כל השפעה.

בגלל שנקודות הזיכוי קשורות במצב משפחתי ומרכיבים נוספים, קשה להגיד מאיזה סכום מדויק ההטבה תתחיל להשפיע.

סימולטור לחישוב נקודות זיכוי, סימולטור מס הכנסה (לא כולל השינוי).

מי יקבל תוספת למענק העבודה?

מענק העבודה, הידוע גם כמה הכנסה שלילי, הוא הטבה לעובדים בשכר נמוך. למענק זכאים עובדים עם ילדים מעל גיל 23, או עובדים ללא ילדים מעל גיל 55, שעובדים בשכר נמוך מ-6,420 שקלים בחודש. למענק תנאים נוספים: בעלות על דירה שנייה שוללת את הזכות למענק, הורים ליותר משלושה ילדים זכאים למענק מוגדל, ועוד. חישוב המענק מורכב והסכום הממוצע עומד על כ-4,000 שקלים בשנה. התוספת המוצעת היא של 20%, כלומר כ-800 שקלים בממוצע.

מי שאינו מקבל את המענק באופן קבוע, צריך לפנות באופן יזום לרשות המסים על מנת לבחון את זכאותו למענק. המענק ניתן בדיעבד על השנה האחרונה, אך על פי הצהרת שר האוצר ניתן יהיה לקבל מקדמה החל מחודש יולי הקרוב. לפי הערכת האוצר, 300 אלף עובדים ייהנו מההטבה.

הגשת בקשה למענק עבודה

למי הורחב הסבסוד במימון צהרונים לילדים?

הסיוע בצהרונים ניתן להורים לילדים בגן ובכיתות א'-ב', באופן דיפרנציאלי לפי האשכול הכלכלי-חברתי של היישוב, שמחושב על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. נכון להיום, ביישובים באשכולות 1-3 משלמים ההורים 50 שקלים בחודש לצהרונים, והורים ביישובים באשכולות 4 ו-5 משלמים ההורים 300 ו-350 שקלים בהתאמה. באשכולות 6-10 ניתן סבסוד על ידי משרד הכלכלה רק לחלק מההורים, אם הם עונים על קריטריונים מסוימים.

ההטבה המוצעת תוזיל את העלות באשכולות 4 ו-5 ב-250 שקלים, כך שהורים ביישובים באשכול 4 ישלמו 50 שקלים בחודש, ובאשכול 5 ישלמו 100 שקלים לחודש. לפי הערכת האוצר, 60,000 ילדים ייהנו מההטבה.

כמה ייחסך בחשבון החשמל?

שר האוצר יבטל את מס הבלו על הפחם, המהווה 2.3% מתעריף החשמל. כתוצאה מכך, ההתייקרות שאמורה להיכנס לתוקף בחשבון החשמל הקרוב תרד מ-5.7% ל-3.4% בלבד.

לשם הדגמה, משפחה ששילמה 500 שקלים בחודש בתעריף הקודם, תשלם 17 שקלים נוספים, במקום 28.5 שקלים. אבל להטבה יש עוד השפעות רוחביות: תעריף החשמל מגולם במוצרים רבים, והוזלתו צפויה למתן התייקרויות נוספות.

בכמה תוזיל הורדת המכסים את מוצרי הצריכה?

מרכיב נוסף בתכנית הוא הורדת המכסים ממגוון רחב של מוצרי צריכה ומזון מיובאים, ביניהם: כלי מטבח ומיטה, מוצרים לתעשייה ולבנייה, קמח, נקניקים, פירות יבשים ועוד. עם זאת חשוב לציין: הורדת המכס לא מבטיחה הוזלה. את המכס משלמים היבואנים, שיכולים להשתמש בהוזלה על מנת להגדיל את הרווחים שלהם מבלי להוריד את המחירים. לממשלה אין כלים לכפות עליהם הוזלה.

מה נדרש כדי לאשר את ההטבות ומתי הן ייכנסו לתוקף?

כדי לאשר את נקודות הזיכוי במס ההכנסה והתוספת למענק העבודה נדרשת חקיקה, ומרכיבים אלה עוד יכולים לעבור שינויים משמעותיים. שר האוצר אמר אתמול (חמישי) שגם אם חקיקת נקודות הזיכוי תיקח זמן, היא תהיה תקפה רטרואקטיבית החל מה-1 בינואר. מענק עבודה על השנה הנוכחית יינתן בכל מקרה יינתן רק החל מחודש יולי.

להוזלת הצהרונים והורדת תעריף החשמל נדרשת החלטת שר בלבד, והן צפויות להיכנס לתוקף בזמן הקרוב. להורדת המכסים נדרש תהליך שימוע, בו תינתן אפשרות למי שייפגע מהמלך להגיב.

לכמה זמן ההטבות יהיו תקפות?

התוספת למענק העבודה ונקודות הזיכוי במס יהיו תקפות, נכון לעכשיו, לשנת 2022 בלבד. במשרד האוצר אומרים כי יש כוונה להכניס אותן לבסיס התקציב, אך זה ידרוש חקיקה נוספת. שאר השינויים יהיו תקפים עד להודעה חדשה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!