דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

החקלאים לראש הממשלה: "את מה שלא עשו חיזבאללה וחמאס, תעשה הרפורמה להשמדת החקלאות"

במכתב ששלחו אמרו ראשי הנהגת החקלאים שהם בעד רפורמה, אבל דורשים שתועיל ליכולת ייצור המזון, לחקלאים ולצרכנים הישראלים | "ממשלה שמצהירה על יעד לאומי להכפלת ההתיישבות בגולן, לא יכולה לחסל את החקלאות"

הפגנות החקלאים (צילום ארכיון: ברייס קני)
הפגנות החקלאים (צילום ארכיון: ברייס קני)
מאיה רונן

ראשי ההנהגה החקלאית קראו אתמול (חמישי) לראש הממשלה ושר ההתיישבות, נפתלי בנט להתערב ולבטל את ההליך החד צדדי של הפעלת הצווים להפחתת המכסים. במכתב ששלחו אתמול, אמרו ראשי ההנהגה שהחקלאים בעד רפורמה, אבל דורשים שתועיל ליכולת ייצור המזון, לחקלאים ולצרכנים הישראלים.

"ממשלה שמצהירה על יעד לאומי להכפלת ההתיישבות בגולן, לא יכולה לחסל את החקלאות ובד בבד לעמוד ביעד הלאומי", כתבו, והוסיפו: "ממשלה שמדברת על חיזוק הגליל העליון ויישובי עוטף עזה – לא יכולה לאשר רפורמה שכל מהותה חיסול החקלאות וההתיישבות העובדת".

"צריך הרבה אומץ בשביל להמר על עתיד החקלאות של מדינת ישראל על בסיס ניחושים ותחושות בטן", הם כותבים. "מדובר בליקוי מאורות, באובדן דרך ובהורדת הדגל הלאומי לחצי התורן. מי שיעצור את המחרשה יזמן את הפולשים אל אדמתו. את מה שלא הצליחו להשיג פעולות האיבה של חיזבאללה וחמאס, תעשה החלטה אחת אומללה של ממשלת ישראל לאמץ את ״הרפורמה״ להשמדת החקלאות הישראלית".

החקלאים הודיעו שיקיימו בראשון בשעה 10:00, כנס חירום בשדות בארות יצחק הישנה, סמוך לגדר הגבול עם עזה. בכנס ישתתפו חברי כנסת, ראשי מועצות אזוריות ובכירי צבא לשעבר.

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום ארכיון: רונן ארליך)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום ארכיון: רונן ארליך)

לדבריהם, נחוצה רפורמה שנשענת על הכרה אמיתית במציאות בשטח ובחינה של התועלות והמחירים שיהיו לה. לטענתם, החיסכון הצפוי למשק בית בחודש, לפי הרפורמה שמציע משרד החקלאות, הוא של שקלים בודדים בלבד. זאת בהנחה שהורדת המחיר עקב הגברת הייבוא אכן תתגלגל לצרכן.

הערכתם מסתמכת על חישוב לפי מודל שפיתחו כלכלנים בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית. על פי מודל כלכלי זה, שפותח במהלך 10 שנים, השפעת הרפורמה על הפריפריה תביא לירידה משוערת של 50%-65% בהכנסות חקלאי הנגב, עוטף עזה, הגליל העליון ורמת הגולן. במקביל, חיסול שטחי גידול עצומים של פירות וירקות יוביל להשלכות אקולוגיות וביטחוניות משמעותיות, לצד ויתור על משילות בשטחים נרחבים שיופקרו.

המכתב מציג נתונים המעידים שההשוואה בין התמיכה הישירה לדונם באיחוד האירופי, המלווה בשיעורי מכס משמעותיים ובהטבות נוספות לחקלאים לזו שמציעה הרפורמה לחקלאים בישראל היא מופרכת. ממוצע המכסים בפועל באיחוד האירופי עומד על 11.4%, בנוסף לתמיכות הישירות, לעומת 12.5% בישראל.

ענפי הירקות והפירות באירופה נהנים מתקציבי תמיכה ניכרים נוספים, המופנים בעיקר להתארגנויות חקלאיות ומאפשרים מגוון רחב של השקעות ופעולות משותפות. יצוין שקיימת שונות גדולה בין ישראל לאיחוד האירופי במגוון הגידולים. לשם השוואה: נתח הפירות וירקות בערך התפוקה בישראל הינו פי 5.2 מנתח הפירות והירקות באיחוד.

על המכתב חתומים: שי חג׳ג׳ – יו״ר מרכז השלטון האזורי, דובי אמיתי – יו״ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, עמית יפרח – יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, ניר מאיר – מזכ״ל התנועה הקיבוצית, אבשלום (אבו) וילן – מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל ויעקב בכר – יו"ר התאחדות הארגונים הכלכליים הקיבוציים. השישה קראו במכתבם לחזור לשולחן המשא ומתן "עד שיצא עשן לבן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!