דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בטחוני

התרסקות המסוק הצבאי: התקלה נגרמה מקורוזיה במנוע השמאלי

חיל האוויר הציג ממצאי ביניים מחקירת התרסקות המסוק בחודש שעבר שבה נהרגו סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל | על פי דו"ח ועדת החקירה: "הטייסים איבדו את הכרתם מעוצמת הפגיעה של המסוק במים"

כנף המסוק שהתרסק מול חופי חיפה (צילום: אלון נדב/פלאש90)
כנף המסוק שהתרסק מול חופי חיפה (צילום: אלון נדב/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה שחוקרת את התרסקות המסוק הצבאי בחודש שעבר, בה נהרגו שני טייסי חיל האוויר סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, הגישה דו"ח ביניים שקבע שהתקלה הטכנית נגרמה בגלל קורוזיה במנוע השמאלי. על פי הדוח שפורסם היום (שישי), הקורוזיה הובילה לפגיעה בזרימת האוויר ולשבירה של אחד מלהבי המנוע – וזה בתורו הוביל לשריפה.

עוד עלה שהעשן במסוק חדר לתוך תא הטייסים ובעקבות הפגיעה של שני המנועים – המסוק איבד גובה במהירות וכשתי דקות לאחר פריצת האש פגע במי הים בעוצמה.

סא"ל ארז שחייני ז"ל ורס"ן חן פוגל ז"ל (צילום: דובר צה"ל)
סא"ל ארז שחייני ז"ל ורס"ן חן פוגל ז"ל (צילום: דובר צה"ל)

ראש להק אוויר, תא"ל אמיר לזר: "מדובר בכשל טכני חריג מאוד". מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין קיבל את הממצאים והורה על החזרת מערך העטלף לפעילות הדרגתית. מהתאונה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור הימי.

צוות המומחים קבע ששני הטייסים תפעלו את המסוק במקצועיות עד לפגיעה במים – דבר שאפשר את הצלתו של בירמן. הטייסים איבדו את הכרתם מעוצמת הפגיעה של המסוק במים. לא נמצאו עדויות לנסיונם לצאת מהמסוק כדוגמת פתיחת מכלי חמצן או ניסיון להשתחרר מחגורות הבטיחות והם טבעו למוות.

זירת תאונת המסוק מול חופי חיפה (צילום: שיר רותם/פלאש90)
זירת תאונת המסוק מול חופי חיפה (צילום: שיר רותם/פלאש90)

בחיל האוויר אמרו שלא ניתן היה לזהות את הקורוזיה בתוך המנוע השמאלי במהלך בדיקות תחזוקה שגרתיות בבסיס רמת דוד. מידי כמה שנים, נשלחים מנועי מסוקי העטלף לבדיקות מקיפות אצל היצרן בצרפת לאחר שעברו 1,650 שעות טיסה. מנועי המסוק שהתרסק נבדקו בשנת 2017 ולפני התאונה ביצעו 1,400 שעות טיסה. לפני שנה, כך אמרו בחיל האוויר, עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ והכול נמצא תקין.

צוות המומחים שמע את הקלטות הטייסים לפני ההתרסקות עד להפסקת החשמל והתרשם שפעלו בהתאם להוראות החירום. "הצוות תיפעל בתנאים מאוד מורכבים תקלה טכנית שהתפתחה לאש עם עשן בתא, בקור רוח ובאופן רציף", אמר תא"ל לזר. "הפער היחיד שמצאנו זה שהטייסים לא כיבו את המנוע לפני הפעלת מכלי האש במסוק – דבר שפגע באפקטיביות של חומר הכיבוי. אנחנו לא יודעים להגיד אם זה היה מכבה את האש".

לקראת נחיתת המסוק במי הים, הפעילו הטייסים את מערכת הציפה, אולם עצמת הפגיעה הקשה הובילה להתפוצצות המכל הימני ולשבירת מכלול הזנב שגרמו להתהפכות המסוק ולשקיעתו.

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין (משמאל) מבקר את סרן רון בירמן שנפצע בהתרסקות המסוק ליד חיפה (צילום: דובר צה״ל)
מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין (משמאל) מבקר את סרן רון בירמן שנפצע בהתרסקות המסוק ליד חיפה (צילום: דובר צה״ל)

האלוף נורקין הוסיף: "מאז התאונה מתבצע מאמץ חוצה יבשות, ללא מגבלת משאבים, עם מגוון יועצים, חברות אזרחיות, טייסי ניסוי והיצרן בצרפת כדי להבין לעומק את נסיבות התאונה. מסוק 'עטלף' הוא מסוק שטס שנים רבות, ומנועיו נפוצים בעולם ולא מוכרות בו תאונות בהיקף חריג.

"נמשיך לחקור ולהשתפר ולעשות ככל שניתן למנוע הישנות אירועים מסוג זה. סא״ל ארז שחייני ז״ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד, ורס״ן חן פוגל ז״ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב', שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מקצועיים ומנוסים, אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל. הטייסים ביצעו תרגולות חירום ומילוט אשר הכשירו אותם להתמודדות עם אירועי קיצון".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!