הוועדה שחוקרת את התרסקות המסוק הצבאי בחודש שעבר, בה נהרגו שני טייסי חיל האוויר סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, הגישה דו"ח ביניים שקבע שהתקלה הטכנית נגרמה בגלל קורוזיה במנוע השמאלי. על פי הדוח שפורסם היום (שישי), הקורוזיה הובילה לפגיעה בזרימת האוויר ולשבירה של אחד מלהבי המנוע – וזה בתורו הוביל לשריפה.
עוד עלה שהעשן במסוק חדר לתוך תא הטייסים ובעקבות הפגיעה של שני המנועים – המסוק איבד גובה במהירות וכשתי דקות לאחר פריצת האש פגע במי הים בעוצמה.
ראש להק אוויר, תא"ל אמיר לזר: "מדובר בכשל טכני חריג מאוד". מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין קיבל את הממצאים והורה על החזרת מערך העטלף לפעילות הדרגתית. מהתאונה ניצל סרן רון בירמן, קצין הסיור הימי.
צוות המומחים קבע ששני הטייסים תפעלו את המסוק במקצועיות עד לפגיעה במים – דבר שאפשר את הצלתו של בירמן. הטייסים איבדו את הכרתם מעוצמת הפגיעה של המסוק במים. לא נמצאו עדויות לנסיונם לצאת מהמסוק כדוגמת פתיחת מכלי חמצן או ניסיון להשתחרר מחגורות הבטיחות והם טבעו למוות.
בחיל האוויר אמרו שלא ניתן היה לזהות את הקורוזיה בתוך המנוע השמאלי במהלך בדיקות תחזוקה שגרתיות בבסיס רמת דוד. מידי כמה שנים, נשלחים מנועי מסוקי העטלף לבדיקות מקיפות אצל היצרן בצרפת לאחר שעברו 1,650 שעות טיסה. מנועי המסוק שהתרסק נבדקו בשנת 2017 ולפני התאונה ביצעו 1,400 שעות טיסה. לפני שנה, כך אמרו בחיל האוויר, עבר המסוק ביקורת מקיפה בארץ והכול נמצא תקין.
צוות המומחים שמע את הקלטות הטייסים לפני ההתרסקות עד להפסקת החשמל והתרשם שפעלו בהתאם להוראות החירום. "הצוות תיפעל בתנאים מאוד מורכבים תקלה טכנית שהתפתחה לאש עם עשן בתא, בקור רוח ובאופן רציף", אמר תא"ל לזר. "הפער היחיד שמצאנו זה שהטייסים לא כיבו את המנוע לפני הפעלת מכלי האש במסוק – דבר שפגע באפקטיביות של חומר הכיבוי. אנחנו לא יודעים להגיד אם זה היה מכבה את האש".
לקראת נחיתת המסוק במי הים, הפעילו הטייסים את מערכת הציפה, אולם עצמת הפגיעה הקשה הובילה להתפוצצות המכל הימני ולשבירת מכלול הזנב שגרמו להתהפכות המסוק ולשקיעתו.

האלוף נורקין הוסיף: "מאז התאונה מתבצע מאמץ חוצה יבשות, ללא מגבלת משאבים, עם מגוון יועצים, חברות אזרחיות, טייסי ניסוי והיצרן בצרפת כדי להבין לעומק את נסיבות התאונה. מסוק 'עטלף' הוא מסוק שטס שנים רבות, ומנועיו נפוצים בעולם ולא מוכרות בו תאונות בהיקף חריג.
"נמשיך לחקור ולהשתפר ולעשות ככל שניתן למנוע הישנות אירועים מסוג זה. סא״ל ארז שחייני ז״ל, סגן מפקד בסיס רמת דוד, ורס״ן חן פוגל ז״ל, סגן מפקד טייסת 'מגיני המערב', שניהם טייסים ומפקדים בכירים בחיל, מקצועיים ומנוסים, אשר ביצעו אימונים ופעילויות מבצעיות רבות וצברו אלפי שעות טיסה, מילאו תפקידי פיקוד ולחימה ותרמו רבות לביטחון מדינת ישראל. הטייסים ביצעו תרגולות חירום ומילוט אשר הכשירו אותם להתמודדות עם אירועי קיצון".