דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

רופאים מתמחים הפגינו מול ביתו של הורוביץ, בדרישה ליישום מתווה קיצור התורנויות במלואו

צוות היישום של המתווה יגיש בימים הקרובים את המלצותיו | בישיבות הצוות עלו קשיים בקיצור מיידי של המשמרות בפריפריה, עקב מחסור ברופאים | ארגון 'מרשם': "שר הבריאות התחייב, שר הבריאות גם צריך לקיים"

רופאים מתמחים מפגינים בתל אביב בדרישה ליישום מלא של מתווה קיצור התורנויות (צילום: אלעד גוטמן)
רופאים מתמחים מפגינים בתל אביב בדרישה ליישום מלא של מתווה קיצור התורנויות (צילום: אלעד גוטמן)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

כמאה רופאים מתמחים הפגינו הערב (מוצ"ש) בתל אביב, בדרישה ליישם את מתווה קיצור התורנויות של בתי החולים במלואו. המחאה בהובלת ארגון 'מרשם' שבו חברים מאות רופאים מתמחים נערכת לקראת פרסום מסקנות צוות היישום של המתווה, בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ. ב'מרשם' מוחים על כוונה לסגת מחלק מההתחייבויות של שר הבריאות ניצן הורוביץ.

המתמחים ומתמחות צעדו על הכביש ברחוב אבן גבירול בתל אביב וקראו "26 ניצן תתבייש", "ניצן שקרן" "שר הבריאות קח אחריות". הם הגיעו לרחוב בו מתגורר שר הבריאות אך נחסמו על ידי המשטרה.

יו"ר מרשם, ד"ר ריי ביטון, אמרה לפני ההפגנה: "בחודשים האחרונים אנחנו עדים להפרה סדרתית של הבטחות וסיכומים שבסופה כפי שניתן לראות כעת, מסמוס מוחלט של קיצור התורנויות המובטח. שר הבריאות התחייב, שר הבריאות גם צריך לקיים. כל התירוצים הפעם, לא יתקבלו. שר הבריאות הוא האחראי הישיר, מאבקי כוח עם משרד האוצר – לא על הגב שלנו. אם שר האוצר לא מבין שאין דבר יותר חשוב מבריאות, שיתכבד שר הבריאות ויבהיר לו. שבענו מלשמוע את כל התירוצים של כולם בזמן שאנחנו ממשיכים לעבוד בתורנויות של 26 שעות."

ההתחייבות של הורוביץ: קיצור תורנויות ברוב המקצועות בפריפריה כבר ב-2022

באוקטובר האחרון הציגו שר הבריאות ניצן הורוביץ ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי מתווה לקיצור התורנויות, לפיו תורנויות המתמחים בכל בתי החולים ובכל המקצועות יקוצרו מ-26 ל-18 שעות בתהליך מדורג שייפרש על פני חמש שנים – עד שנת 2026. יישום המתווה הוא תנאי להארכת היתר ההעסקה בשעות עבודה חריגות של המתמחים, עליו אחראית שרת הכלכלה.

השלב הראשון במתווה המקורי תוכנן להתחיל באפריל הקרוב, הוא קיצור התורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה, בכל המקצועות למעט כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ, החל מאפריל הקרוב; קיצור התורנויות בהרדמה באותם בתי חולים ובטיפול נמרץ בשנת 2023; ויישום בכלל בתי החולים ובמקצוע הכירורגיה שיסוכם בהמשך.

בארגון מרשם, שניהל מאבק בדרישה לקיצור המשמרות, לא קיבלו את המתווה המקורי, ואיימו בהתפטרות המונית של רופאים מתמחים. במקביל הביעו מנהלי בתי חולים חששות מכך שלא יוכלו להיערך ליישום המתווה, עקב מחסור בכוח אדם וברופאים. בהסתדרות הרפואית חששו מפגיעה בשכר המתמחים עקב קיצור המשמרות והודיעו שיתנגדו לכך.

בעקבות המחאה של 'מרשם' הציג הורוביץ כעבור שבוע מתווה נוסף, בו התחייב שבנובמבר 2022 יתווספו למתווה שני בתי חולים נוספים במרכז הארץ ובהם יקוצרו התורנויות גם במחלקות ההרדמה והטיפול הנמרץ, ושבמרץ 2023 יקוצרו התורנויות בכלל בתי החולים בכל המקצועות מלבד כירורגיה. עוד התחייב הורוביץ שבנובמבר 2023 יקוצרו כלל התורנויות בבתי החולים בכלל המקצועות בהתאם להמלצות צוות היישום, שיוגשו לו עד מרץ.

יו"ר צוות היישום: "לא נקצר תורנויות בכל מחיר"

צוות היישום של המתווה התכנס לראשונה בדצמבר, והוא כולל מנהלי בתי חולים, רופאים מומחים ומתמחים, נציגים ממשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה ומההסתדרות הרפואית. בישיבות הצוות עלה קושי ליישם במלואו את השלב הראשון של המתווה, עקב מחסור ברופאים מתמחים. יו"ר הצוות, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ, אמר בראיון ל'דבר' שהצוות "לא יקצר תורנויות בכל מחיר". הוא העריך שהצוות ימליץ לקצר את המשמרות בימי חול בלבד ולא בסופי השבוע, מכיוון שהמשמעות תהיה שרופאים מתמחים יידרשו לעבוד בכל סוף שבוע בבית החולים.

הגשת מסקנות הביניים של הצוות, שתוכננה ל-1 בפברואר, נדחתה כבר פעמיים. שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע בתחילת החודש על דחייה של עשרה ימים בהגשת ההמלצות, לבקשת ד"ר מנדלוביץ. בחמישי האחרון, שבו תמו אותם עשרה ימים, הודיע המשרד על דחייה נוספת של "מספר ימים".

מרשם: המתווה ייושם באופן מצומצם

בארגון מרשם, שאינו מיוצג בצוות, אמרו ש"מסקנות הביניים צפויות לקבוע כי מהלך קיצור התורנויות בביה"ח בפריפריה שיתחיל באפריל, יכלול רק את המחלקות הפנימיות והמרכזים לרפואה דחופה (ולא בכלל המחלקות מלבד כירורגיה). בנוסף, קיצור התורנויות במרכז, כלל לא יתחיל בשנה הקרובה ואין אפילו תאריך יעד (במקום שני בתי חולים החל מנובמבר)". במשרד הבריאות או בוועדה לא הגיבו לפניית 'דבר' בנושא.

לדברי ארגון מרשם, "המשמעות בפועל: יותר מ- 95% מהמתמחים ימשיכו לעשות תורנויות של 26 שעות. זאת בניגוד גמור למתווה שהציג השר, בניגוד להבטחות ולסיכומים ואפילו בניגוד להיתר העבודה עליו חתמה שרת הכלכלה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!