דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.3°תל אביב
  • 11.6°ירושלים
  • 18.3°תל אביב
  • 14.7°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 20.2°אילת
  • 17.8°טבריה
  • 11.1°צפת
  • 17.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

איגוד בתי האבות לבג"צ: "מאות מוסדות בקריסה, דורשים הקצאת משאבים מיידית"

בג"ץ קבע שידון "בהקדם האפשרי" בדרישת המוסדות ממשרד הבריאות להחזיר את תוספות התקציב הייעודיות לקורונה, שהופסקו במאי | יו"ר האיגוד, יולי גת: "ההחלטה להפסיק את התקצוב כאילו נגמרה המגפה היא הזויה"

קשישים מחוץ לבית אבות בתל אביב. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
קשישים מחוץ לבית אבות בתל אביב. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בג"ץ קבע היום (ראשון) שיתקיים דיון בדרישת איגוד בתי האבות לחדש מיידית את תוספות התקציב הייעודיות לקורונה שניתנו למוסדות לזקנים עד מאי 2021. בתגובה לעתירה שהוגשה בחמישי הורה השופט יוסף אלרון על קביעת הדיון "בהקדם האפשרי".

התוספות ניתנו למאות בתי אבות ודיור מוגן ברחבי הארץ החל מחודש מאי 2020, ונועדו ליישום הנחיות הקורונה של מטה מגן אבות ואמהות במשרד הבריאות. התקצוב הנוסף עמד על 17 אלף שקלים בחודש למחלקה, והופנה לתגבור כוח אדם, ציוד רפואי, קיום ביקורי משפחות, חומרי ניקוי והוצאות חריגות נוספות.

הכספים הועברו במשך שנה, וביוני 2021, עם דעיכת הגל השלישי, משרד הבריאות הפסיק להעביר אותם למוסדות. למרות שבחודשים יולי עד אוקטובר שלאחר מכן התמודדה ישראל עם גל הדלתא, ובדצמבר החל גל האומיקרון, התקצוב לא הוחזר.

הכספים שניתנו לא כיסו את כלל ההוצאות, מכיוון שהם ניתנו כתוספת רק עבור הדיירים שהמדינה מימנה את שהותם במוסד. כלומר, מוסד ש-60% מהדיירים שוהים בו במימון המדינה, והיתר במימון פרטי, קיבל 60% מהתוספת. למרות זאת הם אפשרו למוסדות להתקיים ולעמוד בהנחיות הקורונה.

לטענת האיגוד, במשך 8 חודשים בהם התמודדו בתי האבות עם שני גלי תחלואה, המוסדות לזקנים לא קיבלו מענה תקציבי לטיפול בקורונה. עוד ציינו באיגוד שגם תקציב נקודתי, שהובטח בעת התפרצות קורונה במוסד, לא ניתן בפועל. זאת בשעה שראש הממשלה, נפתלי בנט, הצהיר בכל הזדמנות אפשרית על מדיניות של 'חיים לצד הקורונה' שכוללת הגנה על הפגיעים ביותר: קשישים ואנשים בקבוצות סיכון.

יו״ר איגוד בתי אבות, יולי גת: ״התנהלות הממשלה היא מכת מוות בכל הקשור לטיפול בזקנים בישראל. מאות המוסדות הפרוסים בכל רחבי הארץ נותנים מענה טיפולי, פסיכולוגי ונפשי בשגרה וכעת, ביתר שאת במלחמה כנגד נגיף הקורונה. ממשלת ישראל חייבת להבין כי הקורונה עוד כאן וסופה לא ידוע. באותה מידה שהממשלה מבינה את הצורך ומתקצבת את בתי החולים הממשלתיים ואת מוסדות הבריאות כך בדיוק היא חייבת לתקצב את המוסדות לזקנים ולמנוע את קריסתם".

זוהי העתירה השנייה של האיגוד לבג"ץ מתחילת משבר הקורונה. במאי 2020 עתר האיגוד בדרישה להגדלת התקציב הייעודי שקיבלו המוסדות לזקנים. לאחר דיון בעתירה קבע השופט יצחק עמית שהיא תימחק, ושהאיגוד ומשרדי הממשלה יקבלו שיח להסדרת הסוגיות שבמחלוקת. בעקבות זאת הוסכם על הסכום שאכן שולם עד למאי 2021.

באיגוד אומרים שהעתירה היא מוצא אחרון, לאחר שפנו פעמיים לראש הממשלה, נפתלי בנט, לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולשר האוצר אביגדור ליברמן בדרישה לחדש את התקציב, ולא נענו.

במשרד הבריאות אמרו בתגובה: "התייחסות משרד הבריאות תינתן במסגרת התגובה לעתירה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!