דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לקראת אישור סופי: ההנחה בארנונה לאזרחים ותיקים תוארך אוטומטית ללא צורך בחידוש

כ-200 אלף ישראלים מעל גיל 70 הזכאים להנחה, יזכו לחידוש אוטומטי לבעלי הבטחת הכנסה, וכן לביטול הצורך בהצהרה מדי שלוש שנים, הקיימת כיום | יוזם החוק ח״כ אזולאי: ״יום מרגש של שותפות אמת בין כל הגורמים״

ח"כ אפרת רייטן מרום, יו״ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
ח"כ אפרת רייטן מרום, יו״ר ועדת העבודה והרווחה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (ראשון) לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק, הממשלתית והפרטית למתן זכות להנחה אוטומטית בארנונה לאזרחים ותיקים. הצעד מתייחס רק לאלו המקבלים הבטחת הכנסה, ולכן מקבלים 100% הנחה, ולאלו המשתכרים פחות משכר המינימום ומקבלים 30% הנחה, ורק מגיל 70.

לפי יוסי בנישתי, ממינהל המקרקעין במשרד הפנים, מעל 80 אלף אזרחים ותיקים זכאים להנחה של 30% בארנונה, ואילו כ-140 אלף בתי אב מקבלי קצבת זקנה והבטחת הכנסה, ומקבלים הנחה של 100%.

יו"ר הוועדה, אפרת רייטן-מרום (העבודה), אמרה במהלך הדיון כי "המדינה צריכה לפעול באופן יזום למיצוי הזכויות של הקשישים, להגיע אליהם וליידע אותם על זכויותיהם, ולוודא שהם מקבלים אותם". לדבריה, יש לקבוע כי כל בן 67 ומקבל הבטחת-הכנסה יקבל חידוש הנחה אוטומטי, וכן לבטל את הצורך בהצהרה מדי שלוש שנים הקיימת כיום על אי-שינוי בהכנסות. בעקבות דרישותיה של רייטן-מרום, מקבלי הבטחת הכנסה יצטרכו להגיש בקשה-להנחה פעם אחת בלבד, והשאר יגישו בקשה מחודשת ואחרונה בגיל 70.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, הדגיש את הבעייתיות מעצם דרישת הגשת הבקשה, בעוד שלאנשים נכים וקשישים, ההגשה היא ההליך קשה: "רשויות מעוטות-יכולת לא מבצעות מיצוי יכולת לאנשים אלו, ודורשות הגשת בקשה מחדש של ההנחה בארנונה. הצענו למרכז השלטון המקומי שאנו על חשבונינו נעביר את מאגר המידע של הזכאים. חייבים לפשט את ההליך, כי מה שלא יהיה פשוט – פשוט לא יהיה".

יוזם החוק, ינון אזולאי (ש"ס), אמר לאחר אישור הוועדה: "זהו יום מרגש, צודק ומוסרי שבו התגלתה שותפות-אמת עם יו"ר הוועדה והשרה מירב כהן, הביטוח הלאומי, מרכז השלטון המקומי והאוצר".

לפי עו"ד סורל הרלב, היועץ המשפטי של המשרד לשוויון חברתי, בדיון הקודם בנושא, הנחה בארנונה לאזרח ותיק תלויה במבחן הכנסה אך נדרשת הוכחה מדי שנה לזכאות. לפי בדיקת המשרד, רק ל-4% מהאוכלוסייה משתנה ההכנסה במשך השנים בצורה השוללת את ההנחה, ולא צריך בגללם לחייב הוכחה מחדש ל-96% מהאזרחים הוותיקים. "משרדי הפנים והאוצר וכן רשות המיסים הסכימו שזו עלות זניחה – שהמדינה יכולה לספוג, ולכן הצעתנו שעד גיל 75 צריך לבקש הנחה בארנונה מדי שלוש שנים, ואחרי גיל זה – ההנחה תתחדש אוטומטית". לדבריו, יש למעלה ממיליון אזרחים ותיקים – ומתוכם כ-200 אלף מקבלי הבטחת הכנסה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!