דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.4°תל אביב
  • 14.0°ירושלים
  • 19.4°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 16.9°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 11.3°צפת
  • 18.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מחאת החקלאים הגיעה לעוטף עזה: "מי שקובע את הגבולות אלה לא הטנקים, אלא הטרקטורים"

בכנס חירום שערכה היום (א') הנהגת החקלאים בעוטף עזה השתתפו 300 אנשי חקלאות וביטחון |ראש עיריית שדרות: "רק מי שמגיע לפה מבין שהשדות הם מה שמגן על מדינת ישראל"

ראשי הנהגת החקלאים (צילום: מאיה רונן)
ראשי הנהגת החקלאים (צילום: מאיה רונן)
מאיה רונן

"פגיעה בחקלאים היא פגיעה בקיום שלנו", אמר הבוקר (ראשון) מפקד אוגדת עזה לשעבר, האלוף במיל' ישראל זיו, בכנס החירום שקיימו החקלאים על גבול רצועת עזה.

בכנס השתתפו חברי כנסת, בכירי צבא לשעבר, ראשי הנהגה חקלאית וכ-300 משתתפים. עוד אמר אלוף במיל' זיו: "אם לא תהיה פה חקלאות יצטרכו להעמיד פה עוד אוגדה, ויהיו לכך עלויות גבוהות. החקלאות היא מרכיב קריטי במדינת ישראל".

לדבריו, הישובים החקלאיים שמרו תמיד על ריבונותה של המדינה. זיו הדגיש שהכלכלה היא מנוע צמיחה משמעותי לעתיד המדינה, אבל איננה מטרת העל.

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח, בן מושב אוהד שבעוטף עזה, מתח בדבריו ביקורת על הרפורמה המוצעת. שלדבריו, במתכונתה הנוכחית תשאיר את המדינה עם 220 אלף דונם אדמות נטושות בגבולותיה.

יפרח הסתמך בדבריו על מודל VALUE שפותח בפקולטה לחקלאות, שבוחן את השפעת הרפורמה על הפריפריה. המודל מנבא שהרפורמה תביא לירידה משוערת של 50%-65% בהכנסות של חקלאי הנגב, עוטף עזה, הגליל העליון ורמת הגולן ובמקביל ייעלמו שטחי גידול עצומים של פירות וירקות.

"אנחנו פה למרות ירי הרקטות ושיגור הבלונים", הוסיף יפרח, "מגדלים עגבניות ופלפל ומייצרים רצועת ביטחון וביטחון תזונתי". יפרח קרא לראש הממשלה, נפתלי בנט, להחזיר את הנוגעים בדבר לשולחן המשא ומתן ולגבש יחד רפורמה מאוזנת שתבטיח את רציפות העיבוד, שמירת השטחים והביטחון התזונתי.

אבשלום וילן: "שרי האוצר והחקלאות משסים את הציבור בחקלאים" (צילום: התאחדות חקלאי ישראל)
אבשלום וילן: "שרי האוצר והחקלאות משסים את הציבור בחקלאים" (צילום: התאחדות חקלאי ישראל)

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "הרפורמה המתוכננת בחקלאות והסרת המכסים יגרמו לקריסת החקלאים שמגדלים בעוטף עזה תפוחי אדמה וגזרים והמושבים בגבול הלבנון שמתבססים על הלולים למחייתם. המהלך החד צדדי של השרים לא יביא להורדת מחירים לצרכנים ולא יוריד את יוקר המחיה לאזרחים. מתקיים שיח פופוליסטי של שרי האוצר והחקלאות המשסים את הציבור בחקלאים, כשהם יודעים היטב שלא הם האשמים".

גם סגן שר הביטחון, אלון שוסטר התייחס בדבריו להיבט הביטחוני: ״מדינת ישראל זקוקה לחקלאות יציבה, זו הפרנסה של החקלאים לצד ההתבססות וחיזוק המולדת. אנחנו מאוחדים ולא נסכים לרפורמה חד צדדית שהיא חרפה. יש לחזור לשולחן המושא ומתן בהוגנות מקצועיות ואינטנסיביות״.

סגן שר הכלכלה, ח"כ יאיר גולן: ״אנו פועלים מתוך ראייה ארוכת טווח, יש לעשות רפורמה אחראית ובשיקול דעת, שתטיב עם החקלאים ועם הצרכן. אנחנו רוצים בטובת החקלאות כי זוהי טובת המדינה״.

יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג' קרא להתערבות מיידית של ראש הממשלה. חג'ג' הדגיש את חשיבות ההתיישבות והחקלאות בגבולות: "במקום שאין חקלאות יש גדודי צבא. החקלאים הם שמצאו חלק מהמנהרות כאן, הם שזיהו את הרעשים. אלה השדות שהוצתו בקיצים הקודמים מבלוני תבערה. לא נפקיר אותם״.

"פה בעוטף עזה, מי שקובע את הגבולות אלה לא הטנקים, אלא הטרקטורים", אמר ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית. "במשרד האוצר לא מבינים את העובדה הבסיסית הזו ומנסים לחסל את החקלאות בעוטף עזה, ברמת הגולן ובגליל העליון".

לכנס הגיע גם אלון דוידי, ראש עיריית שדרות, השכנה. "רק מי שמגיע לפה מבין שהשדות הללו הם מה שמגנן על מדינת ישראל. החמאס לא נלחם בצה"ל, הוא תמיד יפסיד לצה"ל", אמר דוידי, " במשך 20 שנה החמאס מנסה לגרום לנו לעזוב. צריך לתמוך ולחזק את החקלאות שמחזקת את המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!