דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עליית מחירים

קנסות של 100 מיליון ש"ח או 8% מהמחזור: שרת הכלכלה מקדמת החמרת אכיפה של התחרות בייבוא

הצעת החוק שיזמה השרה אורנה ברביבאי תרחיב את סמכויותיה של רשות התחרות, כך שתוכל להטיל עיצומים כבדים על יבואנים בלעדיים שיפגעו בייבוא מקביל

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: יוסי זליגר / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יבואנים בלעדיים שיצרו את צעדיהם של מתחרים צפויים לקנסות כבדים: הצעת חוק שמקדמת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי תרחיב את סמכויותיה של רשות התחרות לפעול נגד פגיעה בייבוא מקביל.

לפי ההצעה, תוסמך הממונה על התחרות להטיל עיצומים של עד 100 מיליון שקלים או 8% מהמחזור העסקי, והעילה להטלת העיצומים תיבחן גם לפי תכלית הפעולות ולא רק לפי השלכותיהן. 

הסדרי יבואן בלעדי הם אחד הגורמים ליצירת מונופולים במשק, בין השאר במוצרים כמו כלי רכב, דגני בוקר, משחות שיניים ומשקאות ממותקים. הסדרים אלה יוצרים מצב שבו מוצרים נמכרים בישראל ביוקר ובפערי מחיר של עשרות עד מאות אחוזים לעומת מחיריהם בארצות הייצור שלהם.  

הצעת החוק לא אוסרת על הסדרי יבואן בלעדי, אבל נותנת לממונה על התחרות כלים לפעול במקרים שבהם ניתן להוכיח שהיבואן הישראלי הוא זה שפוגע בייבוא מקביל שמתחרה בו.  

תזכיר החוק החדש יחליף הוראת שעה שתוקפה פקע ב-26 ביולי 2021, ואפשרה לממונה על התחרות לתת הוראות ליבואנים ישירים שפוגעים ביבוא אישי או ביבוא מקביל. התיקון החדש לחוק ירחיב משמעותית את הוראת השעה בשני היבטים מרכזיים: 

  1. הסמכות להטיל עיצומים כספיים: הממונה תהיה רשאית להטיל עיצומים כספיים בגין הפרה של החוק בסך של עד 8% ממחזור החברה עד 100 מיליון שקלים. גובה העיצומים הכספיים יחושב בהתאם לנסיבות המקרה, ובעיקרן מידת הפגיעה בתחרות. הוראת השעה נתנה לממונה סמכות לתת הוראות בלבד. 
  1. הרחבת קשת המקרים שיהוו הפרה של החוק: הצעת החוק תאסור על יבואנים ישירים לבצע את המעשים הבאים:

א. מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע ייבוא מקביל, ובשל כך עלולה להיפגע גם התחרות בענף.   

ב. מעשה שעיקרו מניעה או הפחתה של התחרות מצד ייבוא מקביל. איסור זה אינו מתרכז בהשלכה האפשרית של המעשה על התחרות בענף הרלוונטי, אלא בתכלית המעשה. כלומר, כל מעשה שתכליתו העיקרית היא מניעה או הפחתה של ייבוא מקביל, הוא אסור על פי הצעת החוק.  

"מדובר בצעד חשוב במאבק ביוקר המחיה", אמרה ברביבאי. "החוק החדש יעניק לרשות התחרות כלים למניעת פגיעה בייבוא המקביל, למען הגברת התחרות במשק ודאגה לצרכנים הישראלים".

עו"ד מיכל כהן, הממונה על התחרות: "התחרות מצד הייבוא המקביל היא בעלת חשיבות רבה. הצעת החוק תאפשר לעצור באופן אפקטיבי מעשים של יבואנים ישירים שיש בהם כדי להפחית או למנוע תחרות מצד יבוא מקביל".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!