דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מושב מרגליות נפגע קשה משפעת העופות וגם הפיצויים מתעכבים: "למשפחות נגמר הכסף"

כ-570 אלף עופות הומתו במושב הסמוך לגבול עם לבנון והתושבים חוששים לפרנסתם | ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) הגישה בקשה לדיון דחוף בכנסת: "המשמעות היא אבטלה מוחלטת לכל הלולנים"

שטח הסגר בעקבות שפעת העופות (צילום ארכיון: ChameleonsEye/Shutterstock)
שטח הסגר בעקבות שפעת העופות (צילום ארכיון: ChameleonsEye/Shutterstock)
מאיה רונן

שפעת העופות הכתה באופן נרחב וקשה במושב מרגליות הסמוך לגבול עם לבנון. המגיפה, שפרצה בחודש דצמבר, פגעה במספר לולים במושב וכ-570 אלף עופות הומתו, בהוראת משרד החקלאות.

תמונות קשות של מכולות איסוף ואתרי הטמנה בהם נקברו העופות, ושל לולנים ממררים בבכי על אובדן הפרנסה וצערם על חיי העופות מילאו את העיתונים והמסכים. מאז נראה שתושבי מרגליות נשכחו. "יש פה משפחות שנגמר להן הכסף", אומרת ל'דבר' תושבת המושב יובל משיח. "רוב המושב נשאר בלי פרנסה ובלי ודאות להמשך".

יובל משיח ממושב מרגליות: "רוב המושב נשאר בלי פרנסה ובלי ודאות" (צילום: אלבום פרטי)
יובל משיח ממושב מרגליות: "רוב המושב נשאר בלי פרנסה ובלי ודאות" (צילום: אלבום פרטי)

הערפל בו מצוי המושב מעיק, גם הפיצויים החלקיים להם זכאים המגדלים, מתעכבים. לפי החוק זכאים המגדלים לפיצוי על ערכם הריאלי של העופות שהומתו בלבד. 50% מערכו של עוף שנמצא נגוע בשפעת ו-100% מערכו של עוף שנחשד כחולה אך התברר כבריא או הומת כפעולת מנע. כיום, לא ניתן לבטח נגד פגעי שפעת העופות בקנ"ט (קרן נזקי טבע).

בנוסף, הפיצוי הוא על ערך העופות בלבד, ולא על אובדן נלווה בעשרות כגון תערובת המזון לעופות וציוד האכלה המושמדים על פי נוהל החיטוי של השירותים הווטרינריים, כדי למנוע המשך הדבקה. עלותם מוערכת בעשרות אלפי שקלים נוספים המושתים על המגדלים.

מושב מרגליות (צילום: ויקיפדיה)
מושב מרגליות (צילום: ויקיפדיה)

"העברנו למשרד החקלאות קלסרים של מסמכים, ושלחנו כל מה שביקשו כדי לזרז את אישור הפיצויים", מספרת משיח. בסיועה של יערה יוסף גרינשפן, ראש ענף מימון והשקעות במשרד החקלאות, הועברו כל הבקשות בצורה מסודרת. אלא שאז התברר שנחוצה בדיקה של ארבעה גופים שונים על מנת לקבל את הפיצוי. הדבר יגרום לעיכוב בהעברת הפיצוי.

במכתב ששלח לפני שבוע מזכיר ועד מושב מרגליות למנכ"לית המשרד, נעמה קאופמן פס, הדגיש את מצוקת תושבי הישוב עקב אובדן קריסת מקור פרנסתם והצורך הדחוף לשלם סכומים גדולים לספקי העופות ותערובות המזון הממתינים למגיע להם.

"ללא פיצוי או זכאות לדמי אבטלה"

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד) ביקרה במושב לפני חודש ומאז היא פועלת לקידום הטיפול בשיקום המושב. "הלולנים שוחחו איתי על ההמתנה לפיצויים מהמדינה ועל בעיה קשה עוד יותר: לא רק שהם לא זכאים לקבל פיצוי על הנזקים הנלווים להשמדת העופות, אלא שבחודשים הקרובים חל איסור על הכנסת מטילות חדשות", אומרת בזק ל'דבר'. "המשמעות היא אבטלה מוחלטת לכל הלולנים, בלי צפי ברור למועד שבו יוכלו לחזור לעבוד וכל זאת, ללא פיצוי או זכאות לדמי אבטלה".

ח"כ ענבר בזק (צילום: רני לוריא)
ח"כ ענבר בזק (צילום: רני לוריא)

בזק שוחחה עם מנכ"לית משרד החקלאות ואף הגישה הצעה דחופה לסדר היום בכנסת לקיום דיון בנושא. בשבוע שעבר אושרה הבקשה. בדיון שהתקיים במליאה עדכנה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, בשם שר החקלאות, ש-60% מהבקשות אושרו ואף שולמו.

"שמחתי לשמוע שהודות ללחץ שהפעלתי בהעלאת הנושא לסדר יומה של הכנסת ובפנייה ישירה לבכירים במשרד החקלאות, כספי הפיצויים כבר שולמו לחלק מהלולנים", אמרה ח"כ בזק. "אני מקווה שגם הדיון שביקשתי לקיים בוועדת הכלכלה בנושא הפיצויים על הנזקים העקיפים יתקיים בקרוב מאוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!