דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספרות

ספרות / מיהי 'אלנה פרנטה' ומדוע סופרים רבים משתמשים בשם עט?

עיתון צרפתי טוען שחשף את זהותה של מחברת הספרים 'אהבה מטרידה', 'ימי נטישה' ו'הרומנים הנפוליטנים', אבל נראה שסוד קסמן של חלק מיצירות המופת טמון דווקא בהסתרת זהותו האמיתית של המחבר

סופרת סתרים (אילוסטרציה. תמונה מאתר pixabay)
סופרת סתרים (אילוסטרציה. תמונה מאתר pixabay)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

השבוע פרסם העיתון הצרפתי "מדיהפארט" תחקיר בו חשף לטענתו את שמה של מי שעומדת מאחורי שם העט אלנה פרנטה. בין ספריה של פרנטה ניתן למצוא את 'אהבה מטרידה', 'ימי נטישה' וכמובן את סדרת הספרים 'הרומאנים הנפוליטאנים' שבעקבותיהם הפכה להיות אחת מהסופרות הנקראות בשנים האחרונות ברחבי העולם. ברומאנים הנפוליטאנים מתארת פרנטה בפשטות אך במורכבות את היומיום בנאפולי. הספרים מספרים את סיפורם של כמה משפחות בשכונת עוני בנאפולי, כשגיבורות הספר הן לילה ואלנה, שתי בנות חכמות וחצופות שמורדות בגורל שלהן, לפעמים בכלל מבלי להתכוון.

על פי התחקיר, פרנטה היא בעצם אניטה ראג'ה, מתרגמת מגרמנית לאיטלקית, בת לניצולת שואה שברחה מגרמניה לאיטליה. ראג'ה נשואה לסופר, ועל פי שמועות שונות הם כתבו את הספרים ביחד. במסגרת התחקיר עקבו אנשי העיתון אחרי התנועות הפיננסיות בחשבונות הבנק שלה, וגילו שהמתרגמת רכשה נדל"ן בשכונות יקרות ברומא. לאחר שכבר כ-10 שנים מסתובבות שמועות שראג'ה היא פרנטה, החליט העיתון לפרסם את התחקיר.

לאחר פרסום התחקיר תקפו רבים את העיתון על עיסוקו בנושא, והגנו על זכותה של פרנטה לאנונימיות שבה בחרה. הסיפור המשפחתי של ראג'ה מעלה ספק מסוים האם היא אכן מי שעומדת מאחורי פרנטה, שכן ראג'ה היא בת של ניצולת שואה ואין בספרים כל אזכור לענין יהדותה או לשואה. בנוסף, מעריצים של ספריה ביקשו שלא יגלו להם את הזהות האמיתית כדי שהגילוי לא "יהרוס" להם את חווית הקריאה. אחת הסיבות שבגללן היה למעריצי פרנטה קושי עם התחקיר היא שלאחר פרסומו משהו בספרים הפסיק להיות אותנטי עבורם – כאילו ש"פרנטה" באמת ישבה על ספסל בלב שכונה נידחת בנאפולי וכתבה את חוויותיה ממשפחת הפשע המקומית.

שם עט או פסבדון (פסידון) כפי שהוא נקרא במקומות מסוימים, הוא תופעה מוכרת בעולם הספרות. משחק הזהויות של סופרים המשתמשים בשם עט מרתק כמו הזהויות שהם בונים בספרים שלהם, ולעיתים אף יותר. פעמים רבות שם העט שבוחרים הסופרים אינו מקרי. ישנן דוגמאות רבות לכך, בין היתר מנדלי מוכר ספרים (שלום יעקב אברמוביץ'), אחד העם (אשר גינזבורג) ושלום עליכם (שלום רבינוביץ').

היחס המזלזל שקיבלה ראג'ה מאז התפרסם התחקיר הוא עוד שיקוף ליחס שמקבלות נשים בתחומים שהיסטורית "שייכים" לגברים. דוגמא לכך היא הסופרת המפורסמת בעולם, ג'יי.קיי רולינג, שכתבה את סדרת הספרים הכי מפורסמת בעולם – הארי פוטר. שמה האמיתי של רולינג הוא ג'ואן רולינג, אך לפני פרסום הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, חשש המוציא לאור כי בנים לא ירצו לקרוא ספר שכתבה אישה, ורולינג הפכה לג".קיי (הקיי הוא מקתרין, הסבתא שלה). לראיה, גם הטענות לאחר פרסום התחקיר על ראג'ה היו על כך שקנתה נדל"ן יוקרתי, ושאת הספרים כתבה ביחד עם בעלה הסופר. מדוע לא יכלו פשוט לפרגן לה על יצירות המופת שכתבה, במידה וזו אכן היא? בכל אופן, ראג'ה מכחישה שהיא אכן אלנה פרנטה.

כנראה שהפסבדון הנודע ביותר הוא אמיל אז'אר, שם העט של הסופר רומן גארי. לאחר שגארי התפרסם כסופר עטור פרסים, הוא החליט להוציא ספר תחת השם אמיל אז'אר, מתוך מחשבה שהספר ייתפס כאותנטי יותר אם הקהל יחשוב שלמי שכתב אותו יש זהות דומה לסיפור שכתב. בנוסף, חשב גארי שלא משנה מה יכתוב, הביקורות לא יתייחסו לספר עצמו אלא רק אליו. הוא הוציא את הספר "כל החיים לפניו" שזכה לשבחים רבים ואף יצא כסרט וגרף פרסי אוסקר.

חשוב לציין שפסבדונים אינם קיימים רק בספרות: הציבור הישראלי לעולם לא ישכח את הזמר המזרחי "השרוף" שפרץ לתודעה בתור אדם שכל גופו מכוסה בכוויות, הוציא אלבום מצליח, ולבסוף התגלה כי הוא הזמר חיים צינוביץ'.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!