דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"אם רוצים לעודד יציאה לעבודה אי אפשר להוריד את דמי האבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות"

ח"כ איתן גינזבורג, שהצעת החוק שלו להאריך בשנה תשלום דמי אבטלה מלאים במהלך הכשרה מקצועית אושרה בקריאה ראשונה, אומר בראיון ל'דבר' שבכוונתו לקדם את הפיכת ההסדר לקבוע, למרות התנגדות האוצר, ולהביא את החוק לקריאה שנייה ושלישית בשלושת השבועות הקרובים

ח״כ איתן גינזבורג (צילום: דוברות הכנסת)
ח״כ איתן גינזבורג (צילום: דוברות הכנסת)
הדס יום טוב

הכנסת אישרה אתמול (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להאריך עד סוף 2022 את  הוראת השעה, שפגה בסוף דצמבר, לפיה יינתנו דמי אבטלה מלאים למובטלים בהכשרה מקצועית, במקום 70% בלבד כפי שקבוע בחוק. יוזם ההצעה, יו"ר סיעת כחול לבן ח"כ איתן גינזבורג ל'דבר': "אי אפשר להגיד למובטלים 'צאו להכשרות מקצועית' מצד אחד, ו'קבלו פחות דמי אבטלה' מצד שני".

הורדת שיעור דמי האבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות נקבעה בחוק ב-2002. לפי לפי נתוני אגף המחקר של הביטוח הלאומי, המהלך הוריד משמעותית את שיעור המובטלים בהכשרות: מ-6.14% לפני תיקון החוק, לפחות מ-1% ב-2008.

לדברי גינזבורג, שהגיש את ההצעה בשיתוף ח"כ אפרת רייטן-מרום (העבודה) וח"כ אתי עטייה (הליכוד), מה שהמדינה עושה עכשיו, בדומה למודל החל"ת בתחילת משבר הקורונה, מעודד אנשים לא לעבוד. "אם תישארו בבית תקבלו 100% דמי אבטלה, אבל אם תחפשו עבודה ותרצו לעשות הכשרה מקצועית, תרדו ל-70%", הוא אומר. "אין בזה היגיון".

אז למה ההצעה רק מאריכה את הוראת השעה ולא הופכת אותה לקבועה?
"הצעת החוק המקורית שהגשתי הייתה באמת להפוך את הוראת השעה להוראה קבועה בחוק, כמו שהיה עד 2002. להחזיר עטרה ליושנה.

"משרד האוצר הסכים על הארכה לשנה, ואחרי הקריאה הטרומית החוק הגיע לוועדת העבודה והרווחה, ואושר לשנה בקריאה הראשונה. יש לנו כוונה לעבוד עכשיו מול האוצר, לקראת הקריאה השנייה והשלישית, כדי להפוך את זה להחלטה קבועה".

למה האוצר התנגד?
"הטענה העיקרית, כמו תמיד, היא שזה עולה כסף. הם גם חששו שזה אולי לא הפתרון הנכון. אבל בדקנו, העלות הכספית היא לא גבוהה והתועלת היא מאוד משמעותית. אם אנחנו רוצים לעודד אנשים לצאת לעבודה, אי אפשר להוריד את דמי האבטלה למשתתפים בהכשרות מקצועיות".

זה אמור לחול על כל ההכשרות המקצועיות?
"חד משמעית. אין דיפרנציאציה, מדובר על כל ההכשרות שמוצעות על ידי שירות התעסוקה. כל מי שהולך להכשרה מקצועיות, וזכאי לדמי אבטלה, יקבל 100% דמי אבטלה.

"בעולם מתוקן, היה צריך לעשות בדיוק הפוך, אם לא תלך להכשרה מקצועית ייפגעו לך דמי האבטלה. בטח שלא להיפך. המטרה היא לעודד אנשים ללכת להכשרות מקצועיות".

במשבר הקורונה התגלה שיש יחסית מעט הכשרות מקצועיות שיוצאות לפועל. אולי חלקן בכלל לא רלוונטיות לעולם העבודה היום?
"אני חושב ששירות התעסוקה חייב להתעדכן. הוא חייב להיות מותאם, להכשיר את הציבור לעולם העבודה החדש. אני מודה שלא ירדתי לעומק הפרטים לגבי ההכשרות שניתנות והאופן שבו הן מועברות, אבל ברור לגמרי שהדבר הזה חייב להיות עדכני כל הזמן.

"שוק העבודה הוא שוק מאוד מאוד דינמי. הוא מתחלף, הוא מתחדש. ראינו את השינויים הקורונה הכניסה לשוק העבודה, אילו מקצועות חדשים נכנסו, ולעומתם אילו נעלמים.

"המדינה מאוד משקיעה בהכשרות מקצועיות, היא רוצה שאנשים יצאו לשם, לכן היא חייבת לעודד את זה. פה בדיוק נכנסת הממשלה. התפקיד שלנו הוא להכשיר למקצועות שנדרשים במשק, מקצועות שיש בהם מחסור בעובדים, מקצועות שנדרשים לפי המדיניות שמתווה הממשלה.

"כרגע, אנחנו מבקשים לתקן את העוול שנוצר כתוצאה מהפחתת דמי האבטלה".

איך הדברים שמציע היום שירות התעסוקה מתיישבים עם החזון של הממשלה של 'מיליון ישראלים בהייטק'?
"שירות התעסוקה צריך להתיישר לפי המדיניות הממשלתית. יש שיתוף פעולה עם שרת הטכנולוגיה והחדשנות אורית פרקש הכהן, שעושה הרבה מאוד דברים כדי שהדבר הזה יקרה, גם על ידי השבת עובדים ישראלים מחו"ל וכן, גם על ידי הכשרות מקצועיות.

"עובדים בהייטק זה לא רק מתכנתים. זה אקוסיסטם שלם שמשרת את ההייטק. שירות התעסוקה ומשרד הכלכלה חייבים לתת לזה מענה ולהכשיר לכך אנשים, גם לתכנות אבל גם למתן שירותים שונים להייטק".

מצד שני, חסרים כיום גם מורים, פסיכולוגים בשירות הציבורי, קלינאי תקשורת ועוד. המדינה צריכה עוד ענפים חוץ מהייטק
"כל מקצוע שמצריך הכשרה וחסר במשק שירות התעסוקה צריך לעודד".

למה זה לא קורה היום?
"אני לא בטוח שזה לא קורה, אבל ברור לי שכשמפחיתים את דמי האבטלה למי שרוצה לעשות הכשרות, אין שום תמריץ ללכת אליהן".

מה לגבי מי שלא זכאי לדמי אבטלה? אולי צריך גם לתת דמי קיום, בנוסף לדמי האבטלה או ללא קשר אליהם?
"זה כבר סיפור אחר, שבהחלט צריך לעסוק גם בו. כרגע, תיקנו לפחות את העוול הזה.

"זה נכון שצריך לבדוק מה קורה למי שלא זכאי לדמי אבטלה ואיך מעודדים אותם לצאת לעבודה. בהחלט יש גם הכשרות מקצועיות למי שלא נמצא באבטלה, אבל אני מודה שעוד לא עסקתי בזה".

מה הצעדים הבאים?
"עכשיו החוק חוזר לוועדת העבודה והרווחה. שלשמחתי, עומדת בראשה שותפתי להצעת החוק ח"כ רייטן-מרום, שאני סומך עליה שתקדם את החוק בצורה מיטיבה, וגם תיאבק איתי על זה שזה יהפוך להוראה קבועה ולא זמנית ולעשות דיוקים במה שצריך.

"אני מאמין שבעבודה אינטנסיבית נצליח להעביר את זה לפני סוף המושב הנוכחי של הכנסת, בשבועיים-שלושה הקרובים".

יעד שאפתני
"נכון, ולכן נעבוד על זה באינטנסיביות. אתמול זה עבר בקריאה ראשונה, וכבר בשבוע הבא נתחיל לדון בזה בוועדה. כשנסיים את ההליך, נחזיר את זה למליאה לקריאה שנייה ושלישית.

"אני מקווה שהאופוזיציה תשתף איתנו פעולה, כמו שהיא שיתפה איתנו פעולה בקריאה הראשונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!