דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

המלחמה הגיעה עד האירוויזיון

אלינה פאש, נציגת אוקראינה באירוויזיון 2022 (צילום: ויקימדיה קומונז)
אלינה פאש, נציגת אוקראינה באירוויזיון 2022. האם השיר הטעון יגיע לטורינו? (צילום: ויקימדיה קומונז)

המועמדת של אוקראינה לתחרות הזמר, שתיערך במאי בטורינו, איטליה, מחוללת מהומה בשל ביקור בחצי האי קרים ב-2015. והיא לא הראשונה | הסכסוך בין רוסיה לאוקראינה לבש במשך השנים צורות שונות גם על במת האירוויזיון

מאור הוימן

אלינה פאש נבחרה בשבוע שעבר לייצג את אוקראינה באירוויזיון 2022 שיתקיים בטורינו, איטליה, במאי. השיר שלה, Shadows of Forgotten Ancestors, מתאר את ההיסטוריה העקובה מדם של מולדתה, מנקודת המבט של נערה שגדלה בכפר הקטן בושטינו. אחרי כל הקרבות, היא אומרת שהדרך היחידה היא שלום.

אלא שבחירת השיר, ובעיקר הזמרת, דווקא חוללה מהומה, אחרי שפעילים אוקראינים גילו שפאש ביקרה בחצי האי קרים ב-2015, אחרי שסופח לרוסיה. פאש טענה להגנתה שביקרה שם לחתונה של חברתה, ושהיא לא מופיעה ברוסיה. היא אף הגישה לשלטונות מסמכים רשמיים שלפיהם ביקורה ב-2015 לא הפר את חוקי המדינה.

השלטונות האוקראינים חושדים שהמסמכים מזויפים, והחקירה המתוקשרת בעיצומה. נכון למועד כתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור אם פאש תזכה לייצג את אוקראינה בתחרות, אף שהשיר שלה זוכה לאהדה רבה מצד חובבי אירוויזיון ברחבי היבשת.

הפרשה הזאת לא הפתיעה את מי שעוקב אחרי תחרות הזמר האירופית, ואפילו לא את אלה שמסתפקים בדיווחים עליה בתקשורת. מאז השתתפותה הראשונה של אוקראינה בתחרות ב-2003, במת האירוויזיון הפכה לזירת התגוששות נוספת בינה לבין רוסיה.

2007: הדראג קווין האוקראינית נפרדת מרוסיה לשלום

חובבי התחרות בוודאי זוכרים היטב את ההופעה הפרועה והמופרכת של מלכת הדראג ורקה סרדוצ'קה, שנבחרה לייצג את אוקראינה ב-2007, עם השיר Dancing Lasha Tumbai. מהאזנה לשיר, קשה להחמיץ שהמילים Lasha Tumbai נשמעות כמו Russia Goodbye, מה שעורר את זעמם של הרוסים, למרות הכחשות מצד סרדוצ'קה.

לבסוף סרדוצ'קה הופיעה על במת האירוויזיון בהלסינקי, ואף הגיעה למקום השני עם 235 נקודות, כולל 8 מתוקות במיוחד מרוסיה, שסיימה שלישית.

2009: הזמרת האוקראינית שייצגה את רוסיה

אחת ההופעות העוצמתיות באירוויזיון 2009 שנערך במוסקבה הייתה זו של אנסטסיה פריחודקו, זמרת אוקראינית ששרה ברוסית ובאוקראינית. זו הפעם היחידה עד היום שהשפה האוקראינית הופיעה בשיר שייצג את רוסיה בתחרות, והרוסים כמובן לא נתנו לזה לעבור חלק.

ניצחונה של פריחודקו בקדם המקומי עורר מחלוקת, כשהזמרת שזכתה במקום השני, ולריה, טענה לשחיתות בספירת הקולות. היא הגדילה לומר אז: "שיר באוקראינית לא יכול לייצג את רוסיה".

אבל רוסיה הייתה עסוקה אז במאבקים עם שאר מדינות החסות שלה לשעבר, שעשו לה צרות לא קטנות: המדינות הבלטיות, ליטא, לטביה ואסטוניה, איימו לא להשתתף בתחרות לאות הזדהות עם גאורגיה, שרוסיה נלחמה בה באותה תקופה. גאורגיה מצדה שלחה לתחרות את שיר הדיסקו We Don’t Wanna Put In, שנפסל על ידי המארגנים בשל הרמז הפוליטי הלא-מאוד-אלגנטי שהושתל בו.

פריחודקו סיימה במקום ה-11 עם 91 נקודות, בהן 8 מאוקראינה מולדתה.

2014: הקהל שורק בוז לנציגות רוסיה

השיר Shine ששרו האחיות טולמצ'בי היה שיר שלום ואחווה, רחוק שנות אור ממה שהתחולל באותה שנה בחצי האי קרים. כיבוש חצי האי, שהוביל לימים לעימות הנוכחי בין המדינות, ספג ביקורת קשה מכל מדינות אירופה, ובסיום השיר הרוסי הקהל שרק בוז, אף שהשיר לא היה רע בכלל.

מחאת הקהל נשמעה גם כשהוכרז שהשיר עלה לגמר, וכן בשלב חלוקת הנקודות, שהשיר קיבל 89 מהן, והגיע למקום ה-7. למרבה ההפתעה, 4 נקודות הגיעו מאוקראינה.

2016: הזמרת הטטרית שזעקה בשם בני עמה, וניצחה

אירוויזיון 2016 שנערך בשבדיה זכור כאחד משיאי המתיחות בין שתי המדינות. רוסיה גייסה למשימה את סרגיי לזרב, אחד מזמרי הפופ המצליחים במדינה ובסביבתה, עם שיר שנכתב על ידי צוות כותבי להיטים שכל כוכב אירוויזיון יכול לחלום עליו. אוקראינה, לעומת זאת, שלחה את הזמרת ג'מאלה, עם השיר "1944", שמספר על גירוש הטטרים מחצי האי קרים על ידי יוזף סטאלין.

אוקראינה הלכה שוב על חבל דק, משום שחוקי התחרות אוסרים על אמירה פוליטית. לכן ג'מאלה הרבתה להסביר בכל ראיון שהשיר מדבר על ההיסטוריה האישית של משפחתה, ולא על הסיטואציה הנוכחית בחצי האי.

היסטורי או אקטואלי, השיר ניצח בתחרות, אף שהשיר הרוסי זכה למספר הנקודות הגבוה ביותר מהקהל. אוקראינה סיימה שנייה הן בקהל והן בקרב השופטים, וסיכום הנקודות הציב אותה בפסגה ושלח את כל היבשת להיערך לאירוויזיון בקייב.

בתגובה נשמעו קריאות ברוסיה להחרים את אירוויזיון 2017, וסגן יו"ר מועצת הפדרציה של רוסיה פרנץ קלינטסביץ' אמר: "לא ג'מאלה ושירה '1944' זכו באירוויזיון 2016, אלא פוליטיקה שניצחה את האמנות. אם שום דבר לא ישתנה באוקראינה בשנה הבאה, אני לא חושב שאנחנו צריכים לקחת חלק".

2017: אוקראינה מארחת את התחרות, רוסיה נשארת בחוץ

האיומים של רוסיה התממשו, אבל לא מיד. תחילה בחרה המדינה בזמרת יוליה סמוילובה לייצג אותה. אחר כך התגלה שסמוילובה נמצאת ברשימה השחורה של אמנים שהופיעו בחצי האי קרים כשהיה בשליטה רוסית, אותה רשימה שבה מופיעה גם הנציגה הנוכחית אלינה פאש. על סמוילובה, אם כן, נאסר להיכנס לאוקראינה.

איגוד השידור האירופי, שמארגן את התחרות, ניסה להציע פשרה שבה סמוילובה לא תצטרך להיכנס לשטח אוקראינה, אלא תופיע באמצעות שידור לוויין מרוסיה. רוסיה החליטה לבסוף לדחות את ההצעה, וסמוילובה המאוכזבת נאלצה לייצג את מדינתה רק שנה אחרי, באירוויזיון 2018 בליסבון, ולא להעפיל לגמר לראשונה בתולדות רוסיה.

2019: "יש לי שאלה מאוד לא נוחה: חצי האי קרים הוא אוקראינה?"

הפרשה הטרייה ביותר מערבת כמה מהמוזכרים באירועי הפרקים הקודמים. הקדם האוקראיני ב-2019 התברך בשירים מצוינים, אבל מה שהעיב על הערב היה מבחני הנאמנות שערכו השופטים לכל אחד מהמשתתפים. אחרי הביצוע, שאלו השופטים ג'מאלה (אותה זוכה מ-2016) וסרדוצ'קה (הפעם בלי האיפור והתחפושת הכסופה מ-2017) חלק המתמודדים אם הם מאמינים שחצי האי קרים שייך לאוקראינה.

המנצחת מארוב זכתה מיד לאהבה גדולה מחובבי התחרות, אבל רשות השידור המקומית רק המשיכה להערים קשיים על השתתפותה, וניסתה להחתים אותה על חוזה שלפיו תבטל את כל הופעותיה ברוסיה, ותממן מכיסה את הטיסה לאירוויזיון בתל אביב ואת השהות בה. מארוב נדרשה אף לאשר את כל המסרים שתפיץ לעיתונאים מול הרשות. מארוב ביטלה את השתתפותה, ואחרי שאוקראינה לא הצליחה למצוא לה מחליפה, המדינה נעדרה מהאירוויזיון שאירחה ישראל.

האם גם ב-2022 ייבצר מאוקראינה להשתתף? התשובה לכך צפויה להגיע בימים הקרובים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!