דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דעה / ״מחכים לנתונים בשביל להחליט על פיצויים״: הגיע הזמן להפסיק עם הספין הזה

החלטת ליברמן לדחות את ההכרזה על מנגנון הסיוע לעסקים ולעצמאיים שנפגעו בגל האומיקרון לא נובעת משיקולים כלכליים. שר האוצר רוצה להראות במרחק הזמן שהמשק נפגע פחות, ולצמצם את הסיוע

שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
שר האוצר, אביגדור ליברמן (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר אימץ תשובה קבועה ללחץ הציבורי הגובר לסייע לעצמאיים שנפגעו בגל האומיקרון: ״אנחנו מחכים לנתונים״. התשובה הזו הפכה לשכפ״ץ של ליברמן מול הדרישות ה״פופוליסטיות״, לדבריו, לפיצוי מיידי.

אבל למרות הארומה המקצועית, אין בתשובה הזו הגיון כלכלי, והיא מתעלמת מהאופן בו עובד מנגנון פיצוי. מדובר בתרגיל התחמקות פשוט, שמטרתו היחידה היא, בסופו של דבר, להקטין את הסיוע.

***

בדיון שנערך אתמול (שלישי) בוועדת הכלכלה של הכנסת, נקב ליברמן בתאריך ה-25 בפברואר, סמוך למועד הדיווח של תשלומי המע״מ לחודש ינואר, כמועד ההחלטה. תאריך נוסף אליו התייחס בימים האחרונים הוא סוף מרץ, אז יוצגו תוצאות העסקים לרבעון הראשון של השנה. בעמדה הזו מחזיק גם יו"ר ועדת הכספים וחבר מפלגתו של ליברמן, אלכס קושניר, וכן בכירי האוצר שהציגו תכנית ובה הקלות תזרימיות בלבד. למה? ׳מחכים לנתונים׳.

הנתונים שיתפרסמו יוכלו לשפוך אור על מידת הפגיעה בעסקים בתקופת הקורונה, אבל הם לא נדרשים בשביל להכריע על סוגיית הפיצוי. מנגנון הפיצוי בו השתמשו בהצלחה במגיפה עד כה, הוא פיצוי לפי ירידה במחזור העסקים. המנגנון הזה נותן פיצוי בדיעבד, בהתאם לתוצאות האמת של מידת הפגיעה בהכנסות העסק, ולכן אין חשיבות למועד ההכרזה. במידה והפגיעה במשק אכן נמוכה כפי שליברמן רומז, ממילא יישאר המנגנון מיותם, בדיוק כמו מענקים אחרים שתוכננו להינתן במהלך השנתיים האחרונות, ובסופו של דבר נשארו בחלקם בקופת המדינה.

יש שאלות לגבי מנגנון הפיצוי בהן צריך להכריע. הפיצוי יכול להיות רחב יותר ולסייע לעסקים שנפגעו ב-10%, או מצומצם יותר ולהתמקד בעסקים שנפגעו בשיעור גבוה בלבד. אפשר לקבוע סכומים שונים לפיצוי, למועדי העברות ועוד.

כל אלה הן החלטות ערכיות, החלטות של מדיניות כלכלית, שנוגעות להיקף הפיצוי אותו הממשלה מעוניינת לתת למי שנפגע. אפשר לקבל עליהן החלטה מייד, בלי ׳לחכות לנתונים׳. אין צורך בעבודת מטה מורכבת במיוחד בשביל להפעיל מנגנון שכבר נוסה בהצלחה מספר פעמים במהלך המשבר.

***

ההחלטה לדחות את מועד ההכרזה על פיצוי היא פוליטית, לא כלכלית. ב-25 בפברואר יתפרסמו נתוני המע"מ. מבחינה כוללת, הפגיעה במשק בגל האומיקרון תהיה נמוכה בהרבה מאשר בגלי תחלואה קודמים. שר האוצר ישתמש בנתונים כדי להגיד שהוא צדק, לצייר תמונה לפיה מדובר בבעיה קטנה, ולקדם פיצוי נמוך.

בעבור עשרות אלפי עסקים ועצמאיים, העובדה שמרבית המשק המשיך לעבוד איננה רלוונטית. להיפך. הפערים בין מי שעובד ומרוויח שכר כרגיל, לבין מי שנותר מאחור גדולים מבכל תקופה אחרת במהלך המגפה. בעבורם, הסיוע נדרש יותר מתמיד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!