דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

"למה בכיתי בדיון בכנסת? כי זעמתי שלא סופרים אותנו"

צמרת דביר-אביבי (47) נושאת את קולם של מורי ההעשרה ושל העצמאים הקטנים שחווים מצוקה כלכלית קשה ולא זוכים לסיוע מהמדינה. בראיון ל'דבר', בעקבות הופעתה בכנסת, היא מספרת על המצוקה הכלכלית הקשה שלה ושל עמיתיה, על החלטתה לפעול למענם ועל כוונה להקים מפלגת עצמאים

צמרת דביר-אביבי בהופעתה בכנסת. "אין לנו כסף", אמרה לשר האוצר, "אם אתה אומר לנו כל פעם 'עוד מעט', בסוף יהיו פה גוויות" (צילום מסך: ערוץ הכנסת)
צמרת דביר-אביבי בהופעתה בכנסת. "אין לנו כסף", אמרה לשר האוצר, "אם אתה אומר לנו כל פעם 'עוד מעט', בסוף יהיו פה גוויות" (צילום מסך: ערוץ הכנסת)
הדס יום טוב

צמרת דביר-אביבי (47), אם לשניים המתגוררת בכפר יונה, היא מורת תל"ן (תוכנית לימודים נוספת) למוזיקה. היא בוגרת תואר ראשון בחינוך מאוניברסיטת תל אביב וזמרת, ומאז 2008 היא עצמאית.

תוכניות הלימוד הנוספות הן תוכניות העשרה לילדים שממומנות על ידי ההורים. "אלה תוכניות חשובות", אומרת דביר-אביבי, "הן קריטיות לילדים". אבל מורי התל"ן אינם עובדי משרד החינוך, ולכן, אין להם הגנה. בימי הקורונה חווים המורים האלה מצוקה כלכלית מתמשכת, שהחריפה עם התפרצות גל האומיקרון. דביר-אביבי התגייסה להילחם על זכויותיהם.

בדיון שנערך אתמול (שלישי) בוועדת הכלכלה של הכנסת, זעקה בדמעות לעבר שר האוצר: ״לך יש את הכוח ושליטה על הכסף שלנו, כל החיים שילמנו מיסים, אז עכשיו אנחנו צריכים להידפּק על הדלת כמו עניים? אין לנו כסף, אם אתה אומר לנו כל פעם 'עוד מעט', בסוף יהיו פה גוויות. מר ליברמן, אתה משרה חרדה בקרב ציבור העצמאים באמירות שלך". שר האוצר לא הגיב.

"אנחנו עצמאיות", אומרת דביר-אביבי ל'דבר' שעות אחדות לאחר הופעתה בכנסת, "אין לנו מעמד של ארגון עובדים מאחורינו. אם ההורים רוצים שיהיו חוגים ומשלמים עליהם, יהיו; ואם הם לא רוצים, לא יהיו. אלה יחסי הכוחות. וכשיוקר המחיה עולה ולאנשים יש פחות כסף בסוף החודש, אז מה, הם לא יקנו בסופר, או יוותרו על חוג העשרה? ברור שעל זה מוותרים ומעדיפים לקנות חלב ולחם לבית".

"אנחנו מצטמצמים מאוד, אין לי כסף"

עד יולי 2021 "היה לנו איזשהו חמצן", היא מספרת, "אבל מאז נותרנו גם בלי עבודה. ביולי, אוגוסט וספטמבר גני הילדים היו סגורים. באוקטובר ובנובמבר עבדנו. בדצמבר, בגלל האומיקרון, שוב נסגרו הגנים. בגלל הבידודים היו ביטולים על ימין ועל שמאל".

ההכנסה שלה עומדת כיום על כ-40% ממה שהייתה. "חלק מהגנים הקבועים שלי נסגרו, לחלק אין כסף, בחלק ההורים לא רוצים או לא יכולים לשלם".

בעלה של דביר-אביבי הוא בעליה של חברת הסעות בתחום התיירות, שנפגעה גם היא קשות בשנתיים האחרונות. "אנחנו מצטמצמים מאוד", היא מודה, "אומרים לילדים שאין אפשרות כרגע לקנות מה שהיינו רגילים. לילדים שלי היו עכשיו ימי הולדת, וצריך היה להגיד להם לא. אני לא יכולה, אין לי כסף".

"איך יכול להיות שזורקים אותנו"

בראשית ימי הקורונה החלה דביר-אביבי לפעול למען עמיתיה למקצוע. בתחילת הסגר הראשון היא הקימה את עמותת מורי התל"ן, וכיום היא המנכ"לית שלה. "באפריל 2020, כששמתי לב שכסף לא נכנס, הבנתי שיש פה משהו לא בסדר", היא משחזרת. "אנחנו נשים עצמאיות, כל השנים עבדנו, תרמנו למדינה, והמדינה מפנה עורף. התחלתי לפנות לכל חברי הכנסת. גדעון סער ענה לי, ונהייה לי פשוט חמ"ל בבית. התחלתי לקבל פניות מעצמאיים כדי שאעזור להם, ועשיתי את מה שביטוח לאומי ורשות המיסים היו צריכים לעשות".

צמרת דביר-אביבי. "יש הסכם לא כתוב בין המדינה לאזרחים, שהמדינה צריכה לדאוג לאזרחיה. במיוחד בעת חירום. איפה זה? מישהו רואה אותנו?" (צילום רון שלום)
צמרת דביר-אביבי. "יש הסכם לא כתוב בין המדינה לאזרחים, שהמדינה צריכה לדאוג לאזרחיה. במיוחד בעת חירום. איפה זה? מישהו רואה אותנו?" (צילום רון שלום)

חברותיה, היא מספרת, מתקשרות אליה בבכי. "90% מהאוכלוסייה שאני מייצגת הן נשים, יש לא מעט חד הוריות, והמצב מאוד מאוד קשה. הן חיות היום מהיד לפה. הן נותרו בלי עבודה ובלי פיצוי. הן מספרות לי שהן לא יכולות לסגור את החודש, שאין להן כסף לקנות בסופר, והן לא מבינות למה שר האוצר כל כך אכזר כלפיהן, למה הוא הקשיח כל כך את ליבו. למה המדינה לא מפצה אותן על ההכנסות שאבדו.

"בסופו של יום, אלה נשים שזה מטה לחמן. לאן הן ילכו? אנחנו דואגים להם ממש לסלי מזון, גם את זה הממשלה לא עושה. אנחנו רוצות לעבוד".

כשהגיעה לדיון בוועדת הכלכלה, הקולות של חברותיה הדהדו בקרבה. "זה כל מה שהיה לי בראש", היא אומרת, "המצב שלי, שלנו, של מורות התל"ן, ושל כלל העצמאיים הקטנים שלא נספרים. בגלל זה גם בא הבכי. פשוט זעמתי.

"אני כבר אובדת עצות. אני לא מבינה איך יכול להיות, שזורקים אותנו בצורה כזו. פשוט מזניחים אותנו. כבר חודשים אני שומעת: עוד מעט תהיה תוכנית, עוד שבוע, עוד חודש. מושכים ומושכים. ובינתיים, אנחנו בלי אוויר לנשימה. יש הסכם לא כתוב בין המדינה לאזרחים, שהמדינה צריכה לדאוג לאזרחיה. במיוחד בעת חירום. איפה זה? מישהו רואה אותנו?"

הכיוון: הקמת מפלגת עצמאים

מלבד העמותה שהקימה והיא מנהלת, דביר אביבי היא גם סגנית יו"ר לה"ב (לשכת העצמאיים בישראל), ולאחרונה חברה לתנועת העצמאים, להמשך המאבק לפיצוי העסקים שנפגעו.

"אני לא יכולה לראות את כל העוולות שקורות, ולא לעשות כלום", היא אומרת, "אני לא מסוגלת שישאירו אותי ואת חברות שלי בצד. זה זועק לי מהקרביים. אנחנו אנשים שקופים למערכת, ואני לא יכולה יותר שלא יראו אותנו".

במהלך הדיון בכנסת, סגן השר אביר קארה (ימינה) הרים את קולו וקרא לעברה לא לפנות לחברי הכנסת, כיוון שלדבריו היא אינה מייצגת אף אחד. דבריו עוררו מהומה, ויו״ר הוועדה, ח״כ מיכאל ביטון (כחול לבן), הורה להוציא את קארה מהאולם.

דביר-אביבי לא מאוד מתרגשת מקארה. "קיבלתי היום המון הודעות מגברים, מנשים, שמודים לי ואומרים שהבריונות הזו לא אמורה להיות בכנסת ישראל", היא מספרת, "קיבלתי הרבה אהדה והערכה. בניגוד למה שח"כ קארה אמר, יש מאחורי אלפי אנשים, ואני אמשיך להילחם בשבילם. ואם חבר כנסת בישראל אומר לציבור לא לפנות אליו, שישים את המפתח. אני וחברותיי הן אלה שמשלמות לו את המשכורת".

העימות הזה חיזק את תחושתה שלעצמאים אין נציג אמיתי בכנסת. "אנחנו, בתנועת העצמאיים וגם בלה"ב, פועלים הרבה מבחוץ. אנחנו עושים עבודת לובי עם כל סיעות הבית כדי לקדם את הזכויות והתנאים שלנו, ויותר מהכול, כדי שיהיה לנו חמצן, אוויר לנשימה".

לפני הבחירות ממשלת השינוי הבטיחה, לדבריה, הרים וגבעות לעצמאים. אבל כעת היא מרגישה שהוליכו אותה שולל, ושוקלת האם להיות בעצמה הנציגה הזו. "אני מרגישה שממש מתכוונים לסגור את העסקים הקטנים, אותנו, העצמאיות הקטנות, הפרילנסריות. ממשלת נתניהו נתנה, והממשלה הזו – אפס. אנחנו עושים חשבון ומבינים שבעצם אין לנו ייצוג. אנחנו עכשיו מתכסים עצה. כנראה שנלך לכיוון של הקמת מפלגת עצמאים. אין לנו ברירה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!