דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 20.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 24.3°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.9°צפת
  • 21.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"פוטין עשה למערב תרגיל מופתי שהצליח בענק. עכשיו המנהיגים רוקדים לפי החליל שלו"

הפרשנית הגיאו-פוליטית קסניה סבטלובה מסבירה בראיון ל'דבר' מה עומד לנגד עיניו של נשיא רוסיה, ומביעה תקווה שמדינות המערב ייצאו מהשאננות שלהן: "רוסיה לא תעצור, יש לה מטרה לקרוע את ברית נאט"ו. אין כל הבטחה שבפעם הבאה התרגיל לא יהפוך למלחמה"

קסניה סבטלובה (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
קסניה סבטלובה. "התבהלה שיצר פוטין במערב הפכה את היוצרות" (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
אוריאל לוי

"כל מה שפוטין עשה זה להזיז כוחות בתוך ארצו שלו, ובזכות התבהלה שנוצרה הוא הפך בן לילה ממוקצה לכוכב", אומרת ל'דבר' קסניה סבטלובה, חברת כנסת לשעבר ופרשנית גיאו-פוליטית. "שועי עולם עולים לרגל אל נשיא רוסיה ונפגשים איתו בתנאים שלו, בבית שלו, סביב השולחן הארוך שמראה להם מי כאן הבוס. אזרחי רוסיה לא התכוננו למלחמה.

"הרוסים מודאגים מהמשבר הכלכלי, העלייה של מחירי המזון והקורונה. אף אחד ברוסיה לא חשב שעומדת לפרוץ מלחמה. הרוסים הבינו טוב מאוד מה פוטין עושה: מאיים על אוקראינה כדי להביא הישגים במגעים עם המערב.

"לא רק שזה הצליח לו, זה הצליח בענק. הוא יצר פאניקה במטרה ליצור פאניקה. זה הכול. התבהלה במערב הפכה את היוצרות. עכשיו הם אלה שצריכים להרגיע אותו, ומציעים לו כל מני תמריצים. הם רוקדים לחלילו ולא להפך".

אז הכול היה תרגיל?
"זה לא היה סתם תרגיל, אלא תרגיל מופתי. עכשיו התקשורת המערבית מפיצה פייק ניוז על מלחמה, ולא טרולים רוסים. התרגיל הזה, שיצא מהקרמלין ומדברים עליו בכל ערוץ תקשורת בעולם, עוד יילמד בשיעורי היסטוריה. במיוחד בכל הנוגע לתקשורת. פוטין חילץ את עצמו ממיצובו כמפיץ שקרים, לפחות בדעת הקהל הקרובה לו. עכשיו אלה האמריקאים שהפיצו את כל השקרים על מלחמה".

איך זה קרה?
"הקרמלין בסך הכול הזיז כוחות בתוך הטריטוריה שלו. הוא לא איים לפלוש אפילו פעם אחת. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, מהצד השני, תמיד היה גורם ניצי נגד פוטין. הוא תמיד דחף להיכנס בפוטין כמה שיותר חזק. הוא ההפך מטראמפ ביחס לפוטין. אחרי הנסיגה החפוזה מאפגניסטן, ביידן לא רצה לקחת סיכונים. יכול להיות שזה נובע מהערכה שגויה. בכל מקרה, האמריקאים והבריטים ממשיכים לזרוע תבהלה".

זה משרת את האינטרסים שלהם?
"אני לא יודעת אם זה שיחק לידיהם של ביידן או של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, אבל ברור שהם בחרו להתייחס לדו"חות המודיעין באופן המחמיר ביותר. כל זה קורה בשיא השיחות בווינה על הסכם הגרעין החדש עם איראן. אם המצב עכשיו היה שונה במזרח אירופה, הכותרות היו על הדיונים בווינה. התבהלה גרמה לכך שכל תשומת הלב מופנית לרוסיה, ולא לאיראן. כולם עולים לרגל למוסקבה. נראה שגם יעשו ויתורים כדי לרצות את פוטין".

מה פוטין רוצה?
"היעד של פוטין הוא להחזיר את המצב למה שהיה עד 1997, לפני שהמדינות הבלטיות הצטרפו לברית נאט"ו. מבחינתו, ההתרחבות של נאט"ו מסוכנת לרוסיה. הברית הוקמה כדי להתמודד עם האיום הסובייטי, וחרתה על דגלה את הדמוקרטיה. מדינות שאינן דמוקרטיות לא יכולות להצטרף אליה. פוטין חושש, ובצדק, שרוסיה תישאר לבד.

"האנשים שלו אומרים: ברית ורשה התפרקה, אז למה נאט"ו לא מתפרקת? ולא רק שהיא לא מתפרקת, היא צוברת תאוצה לכיוון רוסיה, ומצרפת אליה מדינות שהיו חלק מברית המועצות. כשפוטין נכנס לראשונה לקרמלין, היו בברית נאט"ו 16 חברות. עכשיו כבר יש 30. הוא יודע שלא ניתן להשיב את הגלגל לאחור, אבל הוא בכל זאת רוצה להראות שהוא יהפוך את השולחן אם ימשיכו לצרף שכנות של רוסיה לברית, ולא יזיזו את הטילים מפולין שמכוונים אליו".

ומה פוטין השיג באמצעות האיומים?
"קודם כל, הוא חשף את זה שלמערב לא באמת אכפת ממה שקורה באוקראינה. רק הלילה ביידן אמר שאם תהיה מלחמה, נאט"ו לא ישלחו כוחות לאוקראינה. המדינות הפוסט-סובייטיות לומדות מזה שאין להם מה לנסות להצטרף לנאט"ו, כי זה רק יביא איומים מצד רוסיה, ושום הבטחות מהמערב. שנית, מבחינת פוליטיקה פנימית, ברוסיה מדברים עכשיו רק על אוקראינה ועל האולימפיאדה, ולא על המשבר הכלכלי והקורונה. גם זה חשוב לשלטון הרוסי.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילומים: Alexander Zemlianichenko, Sarah Meyssonnier/AP ,REUTERS/Tom Brenner)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (מימין) נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילומים: Alexander Zemlianichenko, Sarah Meyssonnier/AP ,REUTERS/Tom Brenner)

נוסף על כך, אני חושבת שנשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלר גרמניה אולף שולץ הציעו לפוטין פיצויים שהוא לא היה משיג בלי האיומים. הבוקר דווח בתקשורת האוקראינית שהם ניסו לשכנע את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי להסכים לאוטונומיה בחבל לוהנסק ודונצק בהתאם להצעה הרוסית בוועידת מינסק, ובכך להביא לסוף הסכסוך.

"באירופה מבינים שיש גבול ללחץ על פוטין. אם בעל הבית ישתגע והוא מחזיק בנשק גרעיני ובצבא גדול, זה יכול להביא למלחמת עולם שלישית. פוטין כנראה מבין שהוא צריך להזכיר את זה לאירופאים. מה שהוא עשה זה לפדות את הכוח הצבאי שלו בהישגים פוליטיים. עכשיו זה ברור שאוקראינה לא תצטרף לנאט"ו, ובטח לא לאיחוד האירופי".

מה את צופה שיקרה בהמשך?
"אני חושבת שפוטין ישאיר את הכוחות על גבולות אוקראינה, אולי הרוסים יסיגו חלק מהכוחות תמורת פיצויים הולמים, אבל השארת הכוחות על הגבול משרתת מצוין את האינטרסים של מוסקבה. הכלכלה האוקראינית נפגעת, המשקיעים בורחים, חברות תעופה מפחדות לטוס לאוקראינה, ובמערב מסרבים להרפות מההערכות שהוא יפלוש. כל יום שעובר והאיום נמשך, רק מחזק את מעמדה של  רוסיה באופן יחסי".

כיצד המשבר משפיע על סין?
"עם כל הביקורת על סין, אני חושבת שהיא משמשת מייצבת עולמית. יש לה רק יעד אחד, שהנפט יזרום, הבורסות יעלו, והכלכלה תמשיך, ולכן כל מלחמה רעה לה. בסין לא קנו את הסיפור של הפלישה ולא הגיבו לכך. אולי הם ידעו דברים שבמערב לא ידעו. היחסים בין סין לרוסיה עדיין מסובכים.

"מצד אחד, לסינים יש אינטרס שהגז הרוסי יזרום, וסין מוכנה לשמש כבת ברית של רוסיה במועצת הביטחון ובכל מה שקשור למאבק במערב. מצד שני, הרוסים פוחדים להיבלע על ידי הסינים. הרוסים רואים את מה שקורה במזרח, ומבינים שיבוא היום שבו ההתעצמות של סין תהיה גם על חשבונם".

כיצד ישפיע המשבר על עתיד היחסים של רוסיה עם אירופה?
"המשבר הזה עלול להיות קו פרשת המים בין רוסיה למערב. באירופה חוזרים לתפיסה הישנה שנשכחה כבר, שרוסיה יכולה לפתוח במלחמת עולם שלישית. מאז שנות ה-90 לא חשבו באירופה שזו אופציה ריאלית. עכשיו הם מבינים שזה על השולחן. אין כל הבטחה שבפעם הבאה התרגיל לא יהפוך למלחמה, או שהדברים לא ייצאו מכלל שליטה. אין הבטחה שמי שיבוא אחרי פוטין לא יהיה משוגע, או שפוטין לא יילך וישתגע.

"אני מקווה שהשחקניות האירופיות ייצאו מהשאננות שלהן. גרמניה למשל, צריכה לחפש חלופות להבטחת הביטחון האנרגטי שלה, שלא יהיו תלויות רק ברוסיה. זה תהליך ארוך, לא דבר שקורה ביום, וזה דורש השקעות רבות. אבל עכשיו אולי יבינו שאם לא ימצאו חלופות, רוסיה תמשיך לסחוט אותם.

"רוסיה לא תעצור. יש לה מטרה. היא מנסה להחליש את האיחוד האירופי, לקרוע בין המדינות, להרחיק בין ארצות הברית לאירופה, ולהחליש את המדינות מבפנים, כל דבר שיחזק אותה באופן יחסי. לכן אני מקווה שהמשבר הזה ישנה את הגישה של אירופה".

כיצד ארצות הברית תושפע?
"ביידן תמיד היה ניצי נגד פוטין. עכשיו הוא ימשיך להגיד: 'הנה, צדקתי לאורך כל הדרך, צריך לחזק את ברית נאט"ו ואסור לוותר לרוסיה'. ארצות הברית לא תיכנס לוואקום שיש סביב רוסיה באופן מאסיבי. היא תמשיך להשקיע ולמכור נשק, אבל היא לא תעשה תכנית מרשל למדינות הפוסט-סובייטיות, וכנראה גם לא תיתן להן להצטרף לנאט"ו כל כך מהר. האמריקאים עדיין מאמינים בסיסמה של טראמפ 'אמריקה קודמת', וביידן מודע לכך".

מה לגבי ישראל?
"הפעם הייתה לנו הזכות לשבת על הגדר ולהתבונן מהצד, וזה בסדר גמור. הדאגה לקהילות היהודיות בשתי המדינות, והרצון לשמור את היחסים עם רוסיה, הם דברים חשובים. אבל צריך לזכור, מבחינה אסטרטגית, שלא תמיד נוכל לשבת על הגדר.

"רוסיה רוצה להחליש את נאט"ו, ונאט"ו היא העוגן של ישראל. אנחנו לא חברים בנאט"ו, אבל אנחנו תלויים בארצות הברית שהיא עמוד השדרה של נאט"ו. אני חושבת שבעתיד יתפתחו עימותים נוספים בין רוסיה למערב, אולי חריפים יותר. בסוף נהיה חייבים להכריע בין רוסיה לארצות הברית. לדעתי זה ברור לכולם שהיחלשותה של ארצות הברית באזור שלנו ובאירופה היא דבר רע לישראל. עכשיו גזור מזה לגבי רוסיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!