דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יו״ר ועדת הכלכלה בביקורת על תכנית ליברמן ובנט: ״יש לך 4 מיליארד שקלים? תחלק אותם בהוגנות״

ח״כ מיכאל ביטון (כחול לבן) בראיון ל׳דבר׳: ״גם לבוחרים במעמד הביניים אכפת מהחלשים, הם רוצים סולידריות״. ביטון מתכנן להיאבק על הרחבת תכנית הסיוע לשכבות החלשות

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון. ״לא אאפשר למחדל הזה להתקיים״ (צילום: פלאש 90)
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון. ״לא אאפשר למחדל הזה להתקיים״ (צילום: פלאש 90)
דוד טברסקי

"התכנית של שר האוצר תשתנה", אומר ל'דבר' יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (כחול לבן). הוא מבקר את התכנית שהציגו שר האוצר וראש הממשלה. למרות הביקורת שספג ליברמן ממפלגות בקואוליציה, על כך שהתכנית מיטיבה בעיקר עם המעמד הבינוני והגבוה, ליברמן הצהיר ביום שלישי בערב שהוא לא מתכוון לשנות את התכנית. ביטון מגיב: ״אני לא אאפשר למחדל הזה להתקיים, זו עמדת כחול לבן ויש עוד סיעות בית שיאבקו על זה״.

יומיים לאחר הדיון הסוער בוועדת הכלכלה בו עצמאים שטחו בפני שר האוצר את המצוקות, ביטון עדיין מוטרד מהצעקות והדמעות. "בעלי העסקים פנו לשר האוצר בפניה אישית: פשוט תראה אותנו. הרי עזרתם לאל-על, ארקיע והמלונות; אבל מה עם צימר בקצה הארץ? מה עם העסקים הזעירים שבכלל לא משלמים מע"מ אז איך יעזור להם זיכוי על מע"מ?"

ביטון מספר שבחודשים האחרונים קיבל עשרות פניות של עצמאים שנמצאים במשבר כלכלי עמוק. "יש לנו כאן בעיה של 15% של העסקים והמועסקים שדורשת מהירות תגובה" אומר ביטון "הכסף שהובטח לבעלי המלון לא שולם עד היום – וזה כאב וזעם שהולך שנצבר. אי אפשר להגיד לאדם שהשקיע שנים כדי להיות מורה דרך לך תעבוד במשהו אחר. המדינה רוצה שהענף הזה יצמח מידית אחרי הקורונה? אם נפנה משם עובדים מוכשרים אנחנו לא נצליח לשקם את התחום".

למה צריך לחכות שבועיים עד ששר האוצר יביא תכנית?
"שר האוצר טוען שהוא צריך את נתוני המע"מ כדי לראות ירידה אמתית בתשלומי המיסים. זה טיעון סביר אבל הוא לא מתייחס לעוסקים הזעירים ולענפים שבמהותם נפגעו, כמו התיירות היוצאת, שעל זה אין ויכוח. הם משלמים מאות מיליונים במיסים כל שנה, לא מגיע להם עזרה? כך גם חלק ממערך המסעדנות שאין להם 'וולט' ו'תן ביס'. עסקים זעירים, חדרי אוכל. מי שמצהיר שירדו לו הכנסות משמעותיות צריך לתת לו מקדמה ואם תוך שנה נבין שהייתה ירידה באמת – זה יהיה מענק. אם לא – הוא יצטרך להחזיר את זה, לאט לאט, כהלוואה".

יש הרב ביקורת בחלק מהקואליציה כלפי התכנית שהציגו ראש הממשלה ושר האוצר למאבק ביוקר המחייה על כך שהיא דילגה מעבר לשכבות המוחלשות
"אדם שהרוויח 20-15 אלף שח בנקודות הזיכוי שלו, יקבל 5,000 שח בשנה, וזה ייכנס בחודש לאחר החקיקה. לעומתו, אדם שמקבל שכר נמוך, נאבק על הקיום שלו, יקבל מענק עבודה נמוך רק בסוף השנה. זה נראה לכם הגיוני? דיברתי עם הביטוח הלאומי בשביל שתוך שבוע יעבור מנגנון שיעביר את הכסף הזה לאנשים מיידית. אין פה בעיה ביורוקרטית ובטח לא בעיה כספית – יש לך 4 מיליארד ש"ח? תחלק אותם בהוגנות".

"אני שמח שהממשלה התחילה להאבק ביוקר המחייה" אומר ביטון "ועדת הכללה עובדת בזה כבר שמונה חודשים. יש מהלכים יפים בתכנית – להקטין את ההתייקרות בחשמל למשל. אבל להפוך את הקערה, לדלג על החלשים ולהסביר שזה מבוסס על נתונים? סליחה, על איזה נתונים זה מבוסס?"

"אומרים שהתכנית תגדיל את המוטיבציה לעבוד – אבל הנה כבר יצאו לעבודה! נותנים להם על פי חוק שכר מינימום ובכל זאת חבילת ההכנסות לא מתכנסת מול חבילת ההוצאות. למה? כי החינוך והבריאות חינם לא באמת חינם דיור ציבורי ודיור בר השגה אין. והנה יש הזדמנות לעזור לאלו שעובדים, ומדלגים עליהם!"

איפה הדברים צריכים להשתנות?
"קודם כל ה-2 מילארד שקלים יעברו ישירות לאנשים עובדים. שאנשים יחליטו מה לקנות. חובה שמענק העבודה יגדל וישולם מידית. בנוסף לכך – להוסיף מענק, חד פעמי, לקשישים ללא פנסיה. אלו אנשים עובדים, רובם היו עובדי קבלן לפני חוק פנסיה חובה. אנשים שנתנו לכלכלת המדינה כל חייהם, אם לא יכולים לתת משהו קבוע נוסף, תן בוסט שקשור לקורונה.

"יש פה עוד הרבה שצריך להיאבק עליו שקשור ליוקר המחייה – חינוך חינם, בריאות חינם, דיור ציבורי. אני נאבק היום על כך שתהיה תכנית למכירת דירות בר השגה בבתים צמודי קרקע על אדמות מדינה לזוגות צעירים עד 800 אלף ש"ח – זה לא ידרוש מהמדינה להוציא שקל".

יש ביקורת על הממשלה, או לפחות על חלקה, שהיא אדישה לשכבות המוחלשות
"ביקורת המוצדקת. כחול לבן, שהיא מפלגת מעמד ביניים, נלחמת על העקרונות האלו. להרבה במעמד הביניים אכפת מהחלשים, הם לא רוצים שידלגו מעל הגב של אדם שיצא לעבודה, שעבד גם קורונה, עבר פיטורים ועכשיו נתקל ביוקר המחיה. זה לא רק כי למנהיגים של מפלגות מעמד הביניים אכפת מהחלשים, לבוחרים, שגם הם נאבקים על להיות במעמד הביניים, אכפת. הם יודעים שיש קבוצה שנאבקת עוד יותר קשה מהם והם רוצים סולידריות בחברה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!