דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

שר האוצר: ״השיח בין ההסתדרות, המעסיקים והאוצר קריטי לוודאות של הכלכלה הישראלית״

ליברמן בכנס העבודה באילת: ״עסקת החבילה נותנת ודאות למשק, הן בהיבט הכלכלי, והן בהיבט של חיזוק העובדים״ | שרת הכלכלה: ״היעד של מיליון ישראלים בהייטק חזוני, צריך לראות גם את מי שלא מגיע לשם״

שר האוצר ליברמן ויו״ר ההסתדרות בר-דוד (צילום: דבר)
שר האוצר ליברמן ויו״ר ההסתדרות בר-דוד (צילום: דבר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

״השיח הפתוח בין ההסתדרות, המעסיקים והאוצר הוא קריטי לוודאות של הכלכלה הישראלית והמשק הישראלי״, אמר היום (ה׳) שר האוצר בכנס אילת לעבודה, ״נמשיך לחזק ולטפח אותו״. ליברמן הביע תקווה שמתווה עסקת החבילה יעבור בשבועות הקרובים בכנסת. ״הגענו ביחד לשורת צעדים להמרצת הכלכלה והמשק קדימה. העסקה נותנת ודאות למשק הן בהיבט הפיסקלי והן ביחס לעובדים. במסגרת העסקה יעלה שכר המינימום וישופרו תנאי העובדים החלשים במשק״.

שר האוצר אמר שישראל נמצאת בתקופה מורכבת, ושצריך להיערך לשוק העבודה העתידי. ״עסקת החבילה תאפשר גמישות במשק והסכם היסטורי לגבי עבודה מהבית. אני מאחל המשך שותפות מוצלחת, ותהליכים משותפים לשיפור שוק העבודה המשתנה, ומבטיח שנעשה ככל שביכולתנו לבנות יחסי אמון״.

הכנס באילת נמשך בין הימים שלישי לחמישי, וכולל עשרות דוברים ומומחים בנושאי עולם העבודה והכלכלה בישראל. אתמול נערכו בין היתר פאנלים על כלכלת הפלטפורמות והעצמאים בישראל. הערב ינאם יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ונשיא המגזר העסקי דובי אמיתי.

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: קרן שמש)
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי (צילום: קרן שמש)

שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, הצביעה היום בכנס על כך ששיעורי האבטלה מתקרבים לאלו שהיו ערב הקורונה. ״אני מסתכלת על זה בספקנות מסוימת כי אני לא בטוחה שהאחוז הזה מלמד על מיצוי הפוטנציאל המשקי והיכולת של האנשים, אמרה השרה, ״הנתונים יפים, ישראל בצמיחה, אבל השאלה היא האם האנשים נמצאים במשרות הנכונות להם ולמשק״.

ברביבאי ציינה כי על סדר יום המשרד קידום עסקת החבילה וכן חתימה על צווי הרחבה על הסכמים קיבוציים ענפיים הצפויים להעלות את השכר בענפים בהם מועסקים בעיקר עובדים מוחלשים. ״הדברים שמעסיקים אתכם נמצאים על סדר היום של הממשלה״ אמרה ברביבאי להסתדרות ולארגוני המעסיקים, ״חשוב לי לא פחות מכם להיות מדויקת ולגבש פתרונות ביחד אתכם כדי שנזהה נכון את האתגרים.

״יאיר לפיד הצהיר השבוע שהוא רוצה להגיע למיליון אנשים בהיי טק. זה יעד חזוני שצריך לעשות כל פעולה כדי להגיע אליו. באותה נשימה צריך לראות גם את מי שלא מגיע לשם. מה עם השאר? אני חושבת שפה האתגר עצום. היכולות של ההיי-טק צריכות לחלחל גם למקומות אחרים. ייצור מתקדם, תעשייה מתקדמת. שיפור הפריון בייצור״.

ברביבאי הצביעה על התהליכים הדמוגרפיים בחברה הישראלית והצמיחה של החברה החרדית והערבית הצפויה להכנס לגיל העבודה, והצביעה על הצורך לעלות את שיעורי ההשתתפות בשוק העבודה באוכלוסיות אלו כמו גם את מיומנויות העובדים והעובדות בהם. "המדינה בסוף צריכה לשים כסף על התשתיות הפיזיות והאנושיות". בין היתר התייחסה למהלך להורדת גיל הפטור לחרדים מצה"ל ל-21, ואמרה שהיא סבורה שזה צעד חיוני לשילובם בשוק העבודה. "אנשים שואלים אותי איך אני תומכת בזה אחרי שהייתי ראש אכ"א וכל השנים דיברתי על שוויון בגיוס. אני עונה שאם אין שוויון בגיוס לפחות שיהיה שוויון בשוק העבודה".

מנכ״ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר (צילום: קרן שמש)
מנכ״ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר (צילום: קרן שמש)

יו"ר הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר כי הביטוח הלאומי תמך מתחילת משבר הקורונה במודל חל"ת גמיש שהיה עשוי למנוע את הניתוק של ציבורים רחבים משוק העבודה – אולם לדבריו אגף התקציבים באוצר סירב לכך. "הם מסרבים לכל מה שלא בא מהמשנה הסדורה והאקדמית שלהם" אמרה שפיגלר. "לצערי הרב כל הדברים הללו הבשילו רק מאוד מאוחר. יכולנו לצמצם משמעותית את הנזק אם הגורמים שיש להם סמכות לקבל החלטות היו מבינים לאן הולכים הדברים ומשתחררים מהתחושה הבילתי מסבלת שאנשים בורחים מקבלת החלטות ולא מתמודדים איתם".

"באגף התקציבים יש אנשים טובים, אבליש אנשים לא פחות טובים בשאר המשרדים והארגונים שמקבלים החלטות" אמר. "ההפרייה צריכה להיות הדדית ולא חד צדדית". לדבריו מענק חזרה לעבודה מבית שגובש באגף התקציבים כדוגמה, היה מורכב ביותר וקשה להבנה. "נאבקנו על זה עם אגף התקציבים עד שההסדר והמתווה השתנה מקצה לקצה והפך למשהו נסבל. הציבור חייב להבין מה הוא מקבל ומה הוא נותן. כשהדברים מורכבים, מפותלים ולו ברורים הציבור לא מבין מה רוצים מהחיים שלו ומרגיש שסיבנו אותו. הוליכו אותו שולל. אנחנו אמורים לשרת את הציבור".

שפיגלר התייחס לסוגיית עצמאותו של הביטוח הלאומי ואמר כי מדובר באינטרס של כלל אזרחי מדינת ישראל. "רק ביטוח לאומי עצמאי יוכל באמת לשרת ולתת את המענה שמגיע לאזרחי ישראל" אמר, והוסיף כי הוא מתרשם ששר האוצר הנוכחי רואה את הדברים אחרת מקודמו. "הוא כן נותן רוח גבית לשנות דברים ולשפר אותם. רק אתמול בוועדת העבודה מנעו את קיזוז כפל הקצבאות לכל 2022. הוא אפשר לתת מענה לעצמאים ביחס לימי בידוד גם כשהם חלו בקורונה. זה צעד ענקי לקראת רעיון שהביטוח הלאומי דוגל בו מאז כנסתי לתפקיד, שיש לקבוע לכל העצמאים מנגנון ביטוח סוציאלי בדמות דמי אבטלה. אני יודע ששר האוצר רואה את הדברים בצורה של תהליכים פשוטים, קלים ונוחים למימוש ולא להכביד דברים שלא לצורך".

שפיגלר קרא לקיצור שבוע העבודה לארבעה ימים. "זה נוסה בהצלחה במדינות סקנדינביה שמאמצות את זה וגם בחלק ממדינות ארה"ב. במייקרוסופט ביפן עשו פיילוט מוצלח ביותר בנושא. נמצא שזה לא פוגע בפריון אלא דווקא מעלה אותו" אמר. בישראל לדבריו, עובדים שעות רבות מדי בשבוע, והדבר משפיע לרעה על התפוקה. "לעניות דעתי ירצו או לא ירצו המציאות תקבע ושבוע העבודה יקוצר לארבעה ימים. זה רק עניין של זמן. זה ייתן גם את המענים לחוסרים בשוק העבודה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!