דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות כלפי נשים

"יחס גזעני ומפלה": 84% ממקרי הרצח הלא מפוענחים ב-2021-2020 היו של נשים ערביות

כך ע"פ מחלקת המחקר של הכנסת | מחקר של עמותת 'נשים נגד אלימות' מצא אי שוויון בין יהודיות לערביות בטיפול המשטרתי באלימות במשפחה, בהתנהלות הפרקליטות ואפילו בעונשי המאסר על הפושעים | מנכ"לית העמותה נאילה עוואד ל'דבר': "לא מרשות לכם להתייחס אלינו באופן 'רגיש תרבותית', תתנהלו במקצועיות"

הפגנה נגד תופעת רצח הנשים, באר שבע. 6 למאי 2020 (צילום: דבר)
הפגנה נגד רצח נשים בבאר שבע (צילום אילוסטרציה: דבר)
יניב שרון

58% מהנשים שנרצחו בשנים 2021-2020 היו ערביות, אך חלקן במקרי הרצח הלא מפוענחים עומד על 84%, כך מובא במחקר שערכה עמותת 'נשים נגד אלימות' שפורסם לאחרונה. מנכ"לית העמותה נאילה עוואד ל'דבר': "המחקר מראה את היחס הגזעני והמפלה בטיפול של המשטרה ושל מערכת המשפט".

המחקר, אותו ערכה עו"ד שירין בטשון, ועסק בשנים 2008-2018 מעיד על הפערים בעבודת המשטרה. המחקר מעלה ש-73% מהנרצחות שהתלוננו לפני כן היו ערביות.

נאילה עוואד. "אי אפשר להתייחס לנשים קורבנות אלימות בלי קשר למעמדן החברתי" (צילום: עיסאם סכראן)
נאילה עוואד. "אי אפשר להתייחס לנשים קורבנות אלימות בלי קשר למעמדן החברתי" (צילום: עיסאם סכראן)

לדברי עוואד, רק ב-56% ממקרי הרצח של נשים פלסטיניות הוגשו כתבי אישום, לעומת 94% בתיקי רצח של נשים יהודיות, וב-34% מהתיקים בלבד היו הרשעות לעומת 75% בתיקי רצח של נשים יהודיות.

זו אפליה מגדרית או לאומית?
"זו גם אפליה מגדרית וגם אפליה לאומית, אבל במיוחד לאומית. כשפנינו לאסוף את המידע, התשובה הראשונה הייתה שלא מפרסמים אותו כדי לא לתייג את החברה הערבית. אז אין פילוח יהודיות ערביות. בגוגל יש את כל האינפורמציה על נשים יהודיות.

"שנה וחצי לקח לנו להשיג את המידע. בסוף קיבלנו, תחת צו בית משפט, חומר חלקי מ-2013 והלאה. 64% מהפושעים, הרוצחים, עדיין מסתובבים בחוץ. יש מקרים מ-2015 שעדיין בפרקליטות, למרות שיש כתב אישום. זה לא מובן".

"המדינה לא מעוניינת למצוא את האמת"

גם בתי המשפט, על פי נתוני המחקר, מפלים את הנשים הערביות. העונש המינימלי על רצח אישה ערבייה הוא כ-5.5 שנים, לעומת 18-14 שנים על רצח אישה יהודייה.

"במקרה של סמאהר ח'טיב מטמרה היה ניסיון רצח" אומרת עוואד. "הגרוש שלה הגיע עד הבית, דקר אותה תשע פעמים ודרס אותה. הוגש כתב אישום על חבלה חמורה לא על ניסיון רצח. במקרה של שירה איסקוב הוא קיבל 24 שנים על ניסיון רצח. שבוע לפני כן, רוצח אישה מעכו קיבל 21 שנות מאסר".

השוואה בין מקרי רצח של נשים ערביות ונשים יהודיות (מקור: "טיפול המשטרה במקרי רצח נשים פלסטיניות אזרחיות ישראל", עמותת 'נשים נגד אלימות')
השוואה בין מקרי רצח של נשים ערביות ונשים יהודיות (מקור: "טיפול המשטרה במקרי רצח נשים פלסטיניות אזרחיות ישראל", עמותת 'נשים נגד אלימות')

"במקרה של ח'טיב המשטרה אמרה שהם לא הגיעו לסכין ולמכונית, כשמדינת ישראל יודעת להיכנס לעזה ולהוציא שרידי מכונית", היא מוסיפה. "הם לא מעוניינים למצוא את האמת. בטמרה הגיעו למצלמות אחרי 3-4 ימים, האנשים מחקו את ההקלטות".

לטענת עוואד, "עולם הפשע, ששולט ברחוב הערבי במועצות המקומיות, נכנס גם לתחום האלימות בתוך המשפחה. נשים נרצחו על ידי רוצח שכיר".

"הרצח במע'אר (של רשא סתאווי – י.ש) בנובמבר האחרון בוצע על ידי רוצח שכיר. מי הזמין את הרוצח? זו אחריות המשטרה לגלות" היא מסבירה. "זה קרה גם במקרה של נסרין מוסרתי (שנרצחה ב-2012 בכפר יאסיף – י.ש), ושם הרשיעו שלושה נאשמים. המשטרה אומרת 'אין לי שום ידיעה', זו המדיניות".

רשא סיתאווי שנרצחה לעיני בתה בכפר מע׳אר. "עולם הפשע נכנס גם לתחום האלימות בתוך המשפחה" (צילום: אלבום פרטי)
רשא סיתאווי שנרצחה לעיני בתה בכפר מע׳אר. "עולם הפשע נכנס גם לתחום האלימות בתוך המשפחה" (צילום: אלבום פרטי)

"צריכות טיפול מקצועי לא 'מותאם תרבותית'"

"אי אפשר להתייחס לנשים קורבנות אלימות בלי קשר למעמדן החברתי", טוענת עוואד. "כנשים ערביות, אנחנו מופלות. אנחנו חלק מחברה פטריארכלית. אנו נאבקות נגד ערכי החברה. צריך לזעזע את מאזני הכוח. אנחנו חלק ממיעוט לאומי שמופלה בחקיקה כמו חוק הלאום וחוק האזרחות, הנשים סובלות מכך".

"אנחנו נגד הפוליגמיה, שהיא גם עבירה פלילית שהמדינה לא אוכפת, "היא מוסיפה. "האישה השנייה ואישה השלישית נפגעות בזכויות, כי אין להן אישור שהייה. הן סובלות מאלימות, מפני שמעמדן לא מוסדר. כשהן מגיעות אלינו, אנחו צריכות לעשות להן ביטוח נפרד. הן לא רשומות בבנק או במערכת החינוך, זה פוגע בילדים".

"גם המדיניות של הרס בתים פוגעת יותר בנשים", היא מסבירה. "הנשים שוהות הרבה יותר שעות בבית, והיא מפסידה אותו. אין לה קורת גג, ואין לה כלום. מה אפשר לצפות מאישה שסובלת מאלימות, שהיא תלך למשטרה שהגנה על הדחפור שהרס את הבית שלה?".

בשנה שעברה נרצחו 126 בני אדם בחברה הערבית, היו מאות מקרי ירי. יש קשר לרף האלימות נגד נשים?
"האלימות נגד נשים, הפשע והאלימות ברחוב הן מערכות נפרדות. בניתוח מאזני כוח צריך להתייחס לכל נישה בנפרד, אבל יש השפעה.

"רמת האלימות משפיעה ישירות. לדוגמא, שימוש בנשק, 60% ממקרי הרצח בוצעו בעזרת נשק חם. תפוצת הנשק הבלתי מוכר, אלפי כלים, משפיעה על הביטחון האישי של אחד ואחת".

יש גם היבטים תרבותיים לאלימות נגד נשים בחברה הערבית?
"יש לנו חברה פטריארכלית, אנחנו נאבקות בזה. אבל אי אפשר לקבל היום שיש רגישות תרבותית בטיפול בבעיה. מה זה 'טיפול מותאם תרבותית'? 35 שנים אנו נאבקות בערכים פטריארכליים, אז היום איש מקצוע צריך לחשוב על תכנית מותאמת תרבותית? אנחנו לא צריכות טיפול מותאם, אנחנו צריכות טיפול מקצועי.

"הצעירות מפחדות לדבר על הטרדות בהפגנות כי ההורים ימנעו מהן להשתתף בהפגנות. אז אף אחת לא הצהירה על כך, אבל הן כן מדברות על זה. כשמזמנים מישהי בת 24 לחקירה, מפנים את ההזמנה לאבא שלה, שיביא את הבת שלו. בחברה היהודית זה לא יקרה. אבל זה מה שעשו באירועי מאי. זה להשתמש בכלים הפטריארכליים של החברה. האבא יפחד ויתווכח  עם הבת שלו. המטרה היא להחזיר את הנשים אחורה לבתים.

"ככה שומרים על מנהגי החברה. משתמשים בפטריארכיה כדי להשריש אותה. אנחנו לא מרשות לכם להתייחס אלינו באופן 'רגיש תרבותית' או 'מותאם תרבותית', תתנהלו במקצועיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!