דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

הדיפלומטיה של המתיחות באוקראינה: ועידת מינכן לביטחון נפתחה ללא נציגי רוסיה

סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס נפגשה עם ראשי המדינות הבלטיות והדגישה ש"התקפה על חברה אחת בברית נאט"ו כמוה כהתקפה על כולן" | מזכיר המדינה אנתוני בלינקן ייפגש השבוע עם שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב

סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, בדיון בועידת מינכן לביטחון (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)
סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, בדיון בועידת מינכן לביטחון (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)
אוריאל לוי

יותר מ-30 ראשי מדינות, וחברי ממשלה ממעל 100 מדינות, התכנסו אתמול (שישי) ל'וועידת מינכן לביטחון' על רקע המתיחות במזרח אירופה. בוועידה משתתפים סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן, קנצלר גרמניה שולץ ונשיא צרפת מקרון, אך נציגי רוסיה אינם משתתפים בה.

הוועידה, שמתכנסת מדי שנה מאז 1963, היא אחד הפורומים העולמיים הוותיקים והיוקרתיים בנושאי ביטחון. בשנים האחרונות היא עסקה במלחמות מחוץ לאירופה: סוריה, עיראק, אפגניסטן. הפעם זה אחרת. "אנחנו חיים בעולם מסוכן, הסדר העולמי תחת מתקפה", אמר יו"ר הועידה, הדיפלומט הגרמני לשעבר וולפגנג אישינגר, לפי דיווח של סוכנות הידיעות הגרמנית DW. לדבריו, "הצורך בדיאלוג מעולם לא היה גדול יותר."

לפני שהחלה הועידה נפגשה סגנית נשיא ארה"ב, קמלה האריס, עם ראשי המדינות הבלטיות, אסטוניה, לטביה וליטא, והדגישה ש"התקפה על מדינה אחת מברית נאט"ו כמוה כהתקפה על כולן. לפי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, האריס הדגישה שארה"ב עדיין מצפה לפתור את המשבר בדיאלוג דיפלומטי."

למרות עליית המתח בגבול רוסיה-אוקראינה, המגעים הדיפלומטיים להגיע להסדר נמשכים. שר החוץ הרוסי סרגי לברוב ייפגש ברביעי הקרוב עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן. סגנית הנשיא קמלה האריס תפגוש את הנשיא זלנסקי. הנשיא זלנסקי אמר בנאומו המלחמתי במריופול כי ישמח להפגש עם פוטין בכל מועד ואופן שפוטין יבחר. היום אמורה להתקיים פגישה שנקבעה מבעוד מועד בין שגרירי רוסיה ואוקראינה לאיחוד האירופי, ונציגי ועדת הביטחון האירופית. הדיפלומטיה טרם אמרה את מילתה האחרונה.

לראשונה: נציגי רוסיה לא ישתתפו בוועידה

מאז ראשית ימיה, לפני כ-60 שנה, עסקה ועידת מינכן במתחים שבין המזרח למערב. מינכן הייתה תמיד מקום נוח למפגש בין החברות בנאט"ו לבין 'ברית וארשה' שהונהגה ממוסקבה. הועידה סיפקה קרקע בטוחה למגעים רשמיים ובלתי רשמיים בין הצדדים. כך היה במשך שלושה עשורים, עד שהמלחמה הקרה התפוגגה בתום שנות השמונים. מאז עסקה הועידה במלחמות אחרות, תחילה ביוגוסלביה (בשנות התשעים), ובהמשך באפריקה ובמזרח התיכון.
בועידה שנערכה ב-2007 זרק פוטין פצצה לאוויר: הוא האשים את ארצות הברית בערעור הביטחון העולמי, תחת מסווה של הפצת הדמוקרטיה. היה זה הסימן המובהק הראשון לתחילת חזרתה של המלחמה הקרה, תהליך שהתעצם בשנם שחלפו מאז.
נציגי רוסיה לא משתתפים השנה בוועידה, בפעם הראשונה מאז 1963. הסיבה הרשמית לכך היא מגפת הקורונה – נהלי הועידה מחייבים את משתתפיה להיות מחוסנים, והחיסונים הרוסים לא אושרו על-ידי הרשויות האירופיות.

מזכ"ל האו"ם: "האיום לבטחון האנושות מורכב וגדול יותר ממה שהיה אי פעם"

"שואלים אותי אם אנחנו בתחילתה של מלחמה קרה חדשה", אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בפתיחת הועידה. "התשובה שלי היא שהאיום לביטחון האנושות מורכב וגדול יותר ממה שהיה אי פעם."
מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן (משמאל), שר החוץ של צרפת ג'ן-יבס לה-דריאן (שני מימין) בפגישה בוועידת מינכן לביטחון. (צילום: Ina Fassbender/Pool via AP)
מזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן (משמאל), שר החוץ של צרפת ג'ן-יבס לה-דריאן (שני מימין) בפגישה בוועידת מינכן לביטחון. (צילום: Ina Fassbender/Pool via AP)
עידן הפוסט-מלחמה-קרה יגיע לקיצו אם רוסיה תפלוש לאוקראינה, ועל כך נסובות השיחות במינכן.
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, צפוי לנאום היום (שבת) בפני באי הועידה. זלנסקי שמר על טונים תקיפים כלפי רוסיה בשבועות האחרונים, וסירב לבטל את בקשתה של אוקראינה להצטרף לברית נאט"ו, אף על פי שחברות הברית חזרו ואמרו שזה לא עומד לקרות בקרוב, ורמזו לו שאולי עדיף שירד מהעץ הזה.
נאומו הפומבי האחרון של זלנסקי לפני יציאתו למינכן נערך במטרופול, עיר נמל אוקראינית הסמוכה לחצי האי קרים אותו סיפחה רוסיה ב-2014. זלנסקי צעק בנאום שנערך בפני כוחות צבאיים בסגנון פטריוטי: "אנחנו לא מפחדים מאף אחד! לא ניכנע לאיומים! זכותנו להגן על עצמנו.", כך לפי סוכנות הידיעות רויטרס. באותה שעה, רוכזו ליד גבולות אוקראינה, לפי דיווחי מודיעין מערביים, קרוב ל-200,000 חיילים רוסיים הערוכים לצאת לקרב.

פלישה רוסית עשויה לטרפד הסכם גרעין חדש עם איראן

בווינה, 400 ק"מ מזרחה ממינכן, נערכים המגעים על הסכם הגרעין החדש של איראן. הלחץ לסיים את הליך המו"מ בוינה בימים הקרובים גדול, וישפיע גם הוא על הדיונים במינכן. רוסיה משתתפת במו"מ שנערך בוינה, ונחשבת לאפוטרופוס של איראן. אבל לפי הניו-יורק טיימס, הפערים איתם התמודדו הצדדים עד כה היו בין איראן לארה"ב, ולכן השפעתה של רוסיה על הסכם הגרעין שולית. עם זאת, פלישה רוסית לאוקראינה שתגיע ללא הסכם גרעין חדש עשויה לטרפד את המאמצים להגיע להסכם.

המגעים נמשכים מאחורי הקלעים

המגעים בין רוסיה למערב בנוגע למה שרוסיה מכנה "התפשטותו של נאט"ו לעבר גבולותינו, ופריסת הטילים בפולין" נמשכים למרות הרטוריקה המלחמתית. מי שעומדת בטווח וסופגת את הריקושטים לקרע בין רוסיה למערב היא אוקראינה, ומי שעומדים בטווח בין אוקראינה לרוסיה הן שתי הרפובליקות הבלתי מוכרות במזרח אוקראינה – הבדלנים הפרו-רוסיים בחבל דובנאס.
המלחמה במזרח אוקראינה נערכת ברציפות מזה שמונה שנים, אך בעבר היא הייתה בשולי החדשות ולא כך עכשיו. ההסלמה בדובנאס אתמול, הקפיצה על הרגליים את כל שועי העולם. במערב חוששים שהקרמלין ישתמש בהסלמה כתרוץ לפלוש לאוקראינה, ויערער בכך את הביטחון בעולם כולו. אך לצד זה, ההליכים הדיפלומטים טרם גוועו. ועידת מינכן מרכזת את מנהיגי העולם לא רחוק מאוקראינה, ומכניסה לסדר היום שלהם את הצורך הדחוף בפתרון דיפלומטי.
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!