דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
NSO

צוות הבדיקה בפרשת NSO: "אין אינדיקציות שהמשטרה ריגלה אחר טלפונים ללא צו שיפוטי"

הצוות בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי לא מצא סימנים לשימוש בתוכנת פגסוס בטלפונים של האנשים שפורסם בכלכליסט שהמשטרה ריגלה אחריהם | כלכליסט: "הממצאים מחייבים בדיקה מחודשת של הטענות שפרסמנו, וכך נעשה"

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ובניין חברת הסייבר NSO באירופה (צילומים: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, AP Photo/Sebastian Scheiner, File)
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ובניין חברת הסייבר NSO באירופה (צילומים: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90, AP Photo/Sebastian Scheiner, File)
אסף צבי

צוות הבדיקה בפרשת NSO הגיש הערב (שני) את ממצאי הבניים שלו ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לפיהם לא נמצאו אינדיקציות לריגול שביצעה המשטרה אודות טלפונים ניידים של אזרחים ללא צווים שיפוטיים. הצוות ימשיך בעבודתו לבחינת היבטים רחבים של האזנות סתר שמבצעת המשטרה.

הצוות, בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (פלילי) עמית מררי ובהשתתפות שני ראשי אגפים בדימוס בשב"כ, מונה לבדוק טענות שעלו בתחקיר שפרסם העיתון 'כלכליסט' על שימוש לא חוקי לכאורה באופן בו המשטרה מפעילה אמצעים לביצוע האזנת סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים.

הצוות: אין אינדיקציה להדבקת הטלפונים של מנכ"לים ומובילי מחאות בתוכנת המעקב 'פגסוס'

בתחקיר 'כלכליסט' נטען שהמשטרה משתמשת בתוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO למעקב אחרי טלפונים ניידים של אזרחים, מה שמאפשר לה גישה לכלל הפעילות שמתבצעת בטלפון הנייד, ובכלל זה התכתבויות באפליקציות מסרים כמו ווטסאפ או טלגרם, שליחת דואר אלקטרוני, רכישות באשראי, פעילות באפליקציות היכרויות ועוד. עוד נטען בתחקיר שפעילות זו נעשית ללא בסיס חוקי, מאחר שהחוק הקיים אינו מותאם לטכנולוגיות החדשות, ולכן, גם כאשר ניתן צו שופט שמתיר האזנת סתר לטלפון של אדם שחשוד בעבירה או שעתיד לבצע עבירה, הוא אינו מתיר התחקות אחר הפעילות הדיגיטלית באותו טלפון.

הטענה החמורה ביותר שהועלתה בתחקיר כלכליסט היא שהמשטרה השתמשה בכלי של NSO גם נגד אזרחים שלא היו חשודים בביצוע עבירה כלשהי, ללא צו שיפוטי וללא פיקוח, למטרות איסוף מודיעין כלליות. כלכליסט פרסם רשימה של 27 אנשים שנטען שהמשטרה ריגלה אחריהם מבלי שהיו חשודים וללא צו, ביניהם מנכ"לי משרד האוצר לשעבר קרן טרנר-אייל ושי באב"ד, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, וראשי מחאת הנכים ויוצאי אתיופיה.

בהודעת משרד המשפטים נאמר ש"עם השלמת הבדיקה הטכנולוגית המקיפה של צוות הבדיקה והמומחים הטכנולוגיים, שנשענה גם על מידע שהגיע מידי מומחים של חברת NSO, עלה כי אין כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל הדביקה באמצעות תוכנת פגסוס שבידיה, ללא צו שיפוטי, מכשיר טלפון של מי מבין רשימת האנשים שפורסמו בתקשורת.

בדו"ח צוין ש"לפי המידע שהועבר לצוות קיימים צווים להאזנת סתר מסוג תקשורת בין מחשבים לגבי שלושה מבין האנשים שהופיעו ברשימה שפורסמה, כאשר לגבי שניים מתוכם על פי ממצאי הצוות אכן בוצע ניסיון הדבקה, ורק לגבי אחד מהשניים לגביהם ניתן צו ההדבקה הצליחה".

הטלפון של שלמה פילבר נפרץ כשהיה חשוד בתיק 4,000

לפי הודעת פרקליטות המדינה בשבוע שעבר, החדירה שהצליחה היתה למנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, שלמה פילבר, שהיה חשוד בפרשת 'תיק 4000' בו נאשמים ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס, בעלי בזק לשעבר שאול אלוביץ' ורעייתו איריס אלוביץ'. לבסוף פילבר הפך לעד מדינה. הדיונים במשפטו של נתניהו הופסקו לצורך בדיקה האם המשטרה ריגלה באופן לא חוקי אחרי עדים או חשודים נוספים במשפט, ולטענת הפרקליטות, פילבר הוא העד היחיד שאכן התוכנה הופעלה על הטלפון שלו. 

בדיקת הצוות של מררי בוצעה גם ביחס למערכת נוספת שנכנסה לשימוש לאחרונה, אשר גם בעניינה לא היתה כל אינדיקציה לכך שבוצעה הדבקה או ניסיונות הדבקה לטלפונים הניידים של אף אחד מרשימת האנשים שפורסמו.

בדו"ח הצוות מצוין שנעשתה בדיקה טכנולוגית מעמיקה במערכת פגסוס ובמערכת הנוספת גם ביחס למכשירי הטלפון הנייד שהיו ברשותם של שלושת המנכ"לים לשעבר של משרדי הממשלה ששמותיהם פורסמו, בין היתר באמצעות נתונים שהועברו על ידם בעקבות פניית הצוות לצורך בדיקות אלה. "בדיקה זו העלתה אף היא כי אין כל אינדיקציה לכך שבוצעה על ידי משטרת ישראל האזנת סתר לטלפונים הניידים שלהם בדרך של תקשורת בין מחשבים, במערכות המשטרה שנבדקו".

לפי פרסום במעריב, חברה פרטית שבדקה את הטלפונים של באב"ד וטרנר גילתה סבירות גבוהה לכך שהטלפונים שלהם היו תחת מעקב, אך לא ניתן להסיק מכך בוודאות שהטלפונים הללו היו במעקב של המשטרה.

מסדי הנתונים נבדקו, מפעילי המערכת לא נחקרו

בדו"ח צוין שהבדיקה נעשתה מול כלל הנתונים המשקפים את פעולות המשטרה לביצוע האזנות הסתר בדרך של תקשורת בין מחשבים במערכת פגסוס מאז מועד תחילת הפעלתה במשטרת ישראל ועד היום, מול נתונים שהופקו על ידי החברה מבסיס הנתונים הפנימי של המערכת. לפי המידע שנמסר לצוות הבדיקה מחברת NSO, למשטרה אין יכולת לשנות את הנתונים שנאגרים במערכות החברה. מידע זה סותר פרסום אחר בכלכליסט לפיו במערכת פגסוס ניתן למחוק תיעוד של פעילות המערכת, טענה ש-NSO הכחישה בתוקף.

עוד צוין בדו"ח שהבדיקה שנעשתה כללה רק בדיקות טכנולוגיות, כלומר, לא נערכו חקירות של אנשי המשטרה שהיו מעורבים בהפעלת מערכת פגסוס.

בצוות ציינו ש"בדיקות מעמיקות ומקיפות אלה חייבו מספר סבבי בדיקה גם אל מול החברה והאריכו את הליך הבדיקה מעבר למתוכנן."

הצוות יבדוק את "קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות"

הממצאים שפורסמו הם ממצאי ביניים. לפי הודעת הצוות, הוא "עתיד להמשיך את עבודתו ביחס לבחינת העיסוק והטיפול המשטרתי בהאזנות סתר בדרך של תקשורת בין מחשבים, לרבות הרחבת הבדיקה בדבר הטענות לשימוש במערכות ללא צו מעבר לרשימת האנשים שפורסמו, על בסיס הנתונים שנותחו ונאספו על ידי המומחים הטכנולוגים עד כה".

בנוסף יבדקו חברי הצוות את "מידת ואופן התאמתם של הכלים המצויים בידי המשטרה לסמכויות הנתונות לה על-פי דין ואופן השימוש שנעשה בכלים אלה, לרבות במערכות נוספות בעלות מאפיינים שונים המאפשרות האזנה לתקשורת בין מחשבים המצויות או שנמצאו בשימוש משטרת ישראל, קיומן של אינדיקציות לחריגה מסמכות, פיקוח ובקרה בזמן אמת ובדיעבד על כלל שלבי עבודת המשטרה בתחום, והיבטים נוספים."

בהודעת הצוות הובהר ש"ככל שבהמשך בדיקות הצוות יעלו ממצאים המעידים על התנהגות פסולה שיש בה משום חשד לעבירה פלילית, יועבר הטיפול בממצאים הקונקרטיים לרשויות המוסמכות לכך."

כלכליסט: "הממצאים מחייבים בדיקה מחודשת של הטענות שפרסמנו, וכך נעשה"

בכלכליסט הגיבו לממצאי הדו"ח ואמרו ש"ממצאי דו"ח הביניים של צוות הבדיקה, בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, מחייבים התייחסות רצינית ובדיקה מחודשת של הממצאים והטענות שפרסמנו ב"כלכליסט", וכך נעשה". עם זאת ציינו בכלכליסט ש"דו"ח הביניים מאמת באופן מוחלט את חשיפת 'כלכליסט', ולפיה המשטרה משתמשת ברוגלות התקפיות סופר-פולשניות להדבקת טלפונים של אזרחים. הצווים שניתנו להאזנת סתר לא מעניקים סמכות חוקית להפעלת רוגלות כאלה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!