אלפי שליחי אפליקציית משלוחי המזון הגדולה בטורקיה "ימקספטי" (Yemeksepeti) מוחים כבר שלושה שבועות בערים הגדולות במדינה: איסטנבול, אנקרה, איזמיר ואדנה. השליחים נאבקים על גובה שכרם ופעילות, לטענתם, של החברה כנגד זכותם להתאגד. במסגרת המחאה מתקיים חרם צרכנים והוכרזה שביתה של מאוד שליחים.
המחאה הוצתה לאחר שהחברה הודיעה לשליחים על עלייה בשכר של 17%, שלא תואמת את צניחת שווי הלירה הטורקית לאור האינפלציה הגואה במדינה והעלייה המשמעותית ביוקר המחייה. השליחים דורשים מהחברה לשלם להם שכר נטו של 5,500 לירות טורקיות (1,295 שקלים) כולל פרמיה והטבות נלוות, הגנה מפני פיטורים וסיפוק ביטחון תעסוקתי.
#BanaBiSiparişYok pic.twitter.com/L0KWotvSpX
— Nurcan Tepe (@NurcanTepe29) February 20, 2022
חברת המשלוחים "ימקספטי" היא הראשונה שפעלה בטורקיה בתחום, והיא חברה-בת של ענקית המשלוחים "Delivery Hero" הגרמנית. במסגרת המחאה, הפגינו שלשום מאות שליחים מול הקונסוליה הגרמנית בטורקיה, במסגרתה העביר יו"ר איגוד עובדי התחבורה בטורקיה, עלי ריזה קורקוסמנגלו, מכתב עם דרישות העובדים לקונסוליה הגרמנית.
"העובדים בטורקיה דורשים שכר של 354 יורו, בעוד השכר של שליחים בחברה בגרמניה הוא לא פחות מאלף ואפילו אלפיים יורו", אמר קורקוסמנגלו. בנוסף, לטענת השליחים, החברה מונעת מהם להתאגד, על ידי כך שהעבירה את סיווג עבודתם מ"עובדי תחבורה" ל-"עובדי מסחר ועסקים", מה שמונע מהם להיות חלק מאיגוד עובדי התחבורה במדינה. יחד עם זאת, טוענים גורמים באיגוד התחבורה, שהחברה לוחצת על שליחים להפוך ממועסקם לעצמאיים.
Yemeksepeti İşçilerin hakkını vermiyor. İşçiler hakkını alana kadar #BanaBiSiparişYok pic.twitter.com/iQThunEJTV
— Nakliyat-İş (@Nakliyatsendika) February 20, 2022
בהפגנה הגדולה שנערכה ביום ראשון אמר אחד השליחים המוחים: "אני רוצה לקרוא למנהלים שלי, שעדיין מנסים לגרום לנו לקבל את שכר העוני מבלי לצאת בהצהרה, ולומר להם בבירור – הזמן שאתם מחכים, הלחצים הפסיכולוגיים שאתם עושים, כל אלה לא יעזרו. נמשיך עד שהמאבק יסתיים".
בנוסף לעצרות המחאה, שליחים ותומכים קוראים לחרם צרכנים על האפליקציה, שתופס תאוצה. עשרות אלפי אזרחים טורקיים, בהם גם אמנים, ראשי ארגוני עובדים ופוליטיקאים במדינה, תומכים בשליחים. החברה שומרת בינתיים על שתיקה, כך גם חברת האם "Delivery Hero".