דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף ללא גבולות

ארצות הברית: נשים שחורות מתו בהריון או בלידה פי 3 מנשים לבנות ב-2020

נגיף ללא גבולות: שיעור הנשים השחורות שמתו בהריון או בלידה עלה מ-44 לכל 100 אלף לידות ב-2019, ל-55 לכל 100 אלף לידות ב-2020 | קוריאה הדרומית מנסה לנצח את האומיקרון באמצעות התמקדות בקבוצות הסיכון | קמבודיה מרחיבה את מבצע החיסונים לבני 3 ומעלה

מחלקת יולדות בבית חולים (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש 90)
מחלקת יולדות בבית חולים. מומחים תולים את התופעה בפערים בגישה לשירותי בריאות, עוני וגזענות ממוסדת (צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש 90)

ארצות הברית

התמותה של נשים הרות טיפסה בשנה הראשונה של המגפה, בהמשך למגמה ארוכת שנים שהיכתה בעיקר בנשים שחורות, לפי דו"ח ממשלתי שפורסם היום (רביעי).

861 נשים מתו בהריון, בלידה או בשנה שאחרי הלידה ב-2020. התמותה בקרב הציבור הכללי הייתה 24 מקרים ל-100 אלף לידות, לעומת 20 ל-100 אלף ב-2019. בקרב נשים שחורות, השיעור היה 55 מקרי מוות ל-100 אלף לידות, כמעט פי 3 מנשים לבנות.

הדו"ח של המרכז הלאומי לנתוני בריאות לא כולל את הסיבות לתופעה, והחוקרים אמרו שלא ברור חלקה של מגפת הקורונה, שמסוכנת לנשים הרות.

לקורונה יכולה להיות השפעה עקיפה. אנשים רבים נמנעו מטיפול רפואי בתחילת המגפה מחשש להידבק, והתפשטות התחלואה יצרה עומס כבד על מערכת הבריאות, שייתכן שהשפיעה על תמותת נשים הרות ויולדות, אומר פרופ' יוג'ין דקלרק, חוקר תמותת אמהות בבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת בוסטון. הוא כינה את התמותה הגבוהה "חדשות איומות", והוסיף שארצות הברית מתקשה להתמודד עם התופעה, גם בהשוואה למדינות מפותחות אחרות.

תמותת נשים הרות ויולדות עלתה מ-44 לכל 100 אלף לידות ב-2019 ל-55 לכל 100 אלף לידות ב-2020 בקרב נשים שחורות, ומ-13 ל-18 בקרב נשים היספניות. השיעור בקרב נשים לבנות, 19 לכל 100 אלף לידות, לא השתנה בתקופה זו.

הסיבות לפערים אלה לא כלולות בנתונים, אבל מומחים תולים אותם בגורמים רבים, בהם פערים בגישה לשירותי בריאות, עוני וגזענות ממוסדת. "אלה חדשות עצובות מאוד, ומפחידות במיוחד לנשים שחורות", אמרה ד"ר לאורה ריילי, ראש מחלקת יולדות במרכז הרפואי ווייל קורנל בניו יורק.

ד"ר ג'נל בולדן, פרופ' לגניקולוגיה מבית הספר לרפואה של האוניברסיטה הצפון-מערבית של פיינבורג, אמרה שהדו"ח לא מפתיע. "המגפה חשפה את הפערים בגישה לטיפול רפואי ובאיכות הטיפול, ואת המחסור בתמיכה בארגוני בריאות הציבור ובעמותות שרבים תלויים בהן עבור צורכיהם הבסיסיים. הפערים ואי-השוויון מובילים לטיפול לקוי והמצב רק מחמיר".

שיעור התמותה של נשים הרות ויולדות בארצות הברית שילש את עצמו ב-35 השנים האחרונות. לפי עשור, השיעור היה 16 מקרי מוות לכל 100 אלף לידות. העלייה בשכיחותן של השמנת יתר, מחלות לב וניתוחים קיסריים הגבירה את הסיכון לתמותת נשים.

קוריאה הדרומית

גורמי הרפואה במדינה אישרו את החיסון של פייזר לילדים מגיל 5, בעקבות התפרצות מאסיבית של תחלואה באומיקרון, שהזניקה את מספר האשפוזים ומקרי המוות.

הסוכנות לבקרת מחלות ומניעתן דיווחה היום על מספר שיא של 171,452 נדבקים חדשים, כמעט פי 40 מהמספרים שנרשמו באמצע ינואר, כשהאומיקרון אובחן כזן הדומיננטי במדינה. 99 בני אדם מתו, המספר היומי הגבוה ביותר מאז 31 בדצמבר, אז התמודדה המדינה עם גל הדלתא שיצר עומס עבד על בתי החולים.

יותר מ-500 חולים מאושפזים במצב קריטי, לעומת 200 באמצע פברואר.

אחרי ציפייה ארוכה, משרד הבריאות הודיע שילדים מגיל 5 יחוסנו במנה הראשונה של חיסוני פייזר, והוסיף שתכנית להאצת ההתחסנות בקרב ילדים תושק בחודש הבא.

ילדים מגיל 5 כבר מתחסנים בחיסון פייזר ביותר מ-60 מדינות, בהן ארצות הברית והאיחוד האירופי, לפי הודעת משרד הבריאות. לדברי המשרד, החיסון יעזור להגן על ילדים מהדבקה ומתחלואה קשה.

העלייה בתחלואה בשבועות האחרונים קשורה להתפשטות בקרב ילדים ומתבגרים, לפי נתוני הסוכנות לבקרת מחלות ומניעתן, והתופעה מדאיגה במיוחד בשל ההכנות לשנת הלימודים החדשה שתיפתח במרץ.

המדינה כבר אישרה את מתן החיסון לבני 12 ומעלה. 86.4% מ-51 מיליון תושביה כבר מחוסנים, 60% מהם גם במנת דחף.

קוריאה הדרומית הייתה סיפור הצלחה בתחילת המגפה, כשהצליחה להתמודד עם הדבקות ואשפוזים באופן אפקטיבי יותר מרוב מדינות המערב. רשויות הבריאות שיתפו פעולה עם חברות הביוטק כדי להנגיש את הבדיקות ולייעל אותן, ומדיניות הבידודים המחמירה נאכפה היטב.

אבל השלטון הסיר את ההגבלות מוקדם מדי, בעיצומה של התפשטות הדלתא בדצמבר ובתחילת ינואר. חוזקותיה של המדינה לא הצליחו לעמוד בגל האומיקרון, שמתח עד קצה גבול היכולת את מערכת הבריאות ואת עובדי המדינה.

המדינה נאלצה לחשב מחדש את תגובתה למגפה, והתמקדה בהשקעת משאבים בקבוצות הסיכון, של בני 60 ומעלה ואנשים עם מחלות רקע. היא קיצרה את הבידודים והרחיבה את החקירות האפידמיולוגיות, כשיותר מ-520 אלף אנשים עם תסמינים קלים או בינוניים מטופלים בבתיהם כדי להקל על העומס בבתי החולים. המדינה עברה למערך של בדיקות מהירות, למרות ביקורת על רמות הדיוק שלהן, כדי לפנות את הבדיקות המוסדיות לאנשים מקבוצות סיכון.

רבים מתושבי המדינה מאסו בגישתה של הממשלה, שממשיכה להיות מקלה אף שקצב ההדבקה בה הוא מהגבוהים בעולם.

הרשויות יצטרכו ככל הנראה להגביל כינוסים פוליטיים כדי לשמור על ריחוק חברתי בתקופת הבחירות לנשיאות בחודש הבא, בהתחשב בכך שרבים מתוסכלים ועייפים מההגבלות ומהפגיעה בעסקים. למרות ההתפשטות המואצת של הנגיף, שעת הסגירה המותרת של המסעדות נדחתה בשבוע שעבר בשעה. עם זאת, ההגבלה על מפגשים חברתיים נותרה בתוקף, והם יכולים לכלול עד 6 אנשים.

"זה קריטי עבורנו לבלום את התפשטות הנגיף ולצמצם את התחלואה הקשה והתמותה", אמר בכיר במשרד הבריאות, סון יונגריי. הוא הוסיף שהתפוסה בבתי החולים התרחבה מאז גל הדלתא, והם יכולים כעת לטפל ב-2,000 חולים קשה.

קמבודיה

המדינה החלה היום לחסן בני 4-3 בחיסון הסיני סינובק, אחרי שילדים רבים בגילים אלה אובחנו כחיוביים.

ראש הממשלה האן סן קרא להורים לחסן את ילדיהם בהקדם האפשרי, והוסיף שחמישה מ-21 נכדיו ואחת מבנותיו נדבקו בזן האומיקרון. "התגברותנו על הקורונה תלויה לא רק בממשלה או במשרד הבריאות, אלא גם בשיתוף הפעולה של כל האנשים".

הוא קידם את מבצע ההתחסנות לילדים בשבוע שעבר, אחרי שמומחי הרפואה גילו שרבע מהנדבקים החדשים הם ילדים עד גיל 5.

אחרי שחיסנה את המבוגרים ואת בני הנוער, קמבודיה אישרה לחסן בני 11-6 בספטמבר, עם פתיחת מערכת החינוך. בנובמבר אושר החיסון לבני 5.

יותר מ-80% מ-17 מיליון תושבי קמבודיה התחסנו בשתי מנות לפחות, רוב החיסונים שניתנו היו של סינובק או של סינופארם.

לפי משרד הבריאות, 558 בני אדם נדבקו היום בנגיף, ואחד נפטר. מניין הנדבקים מאז פרוץ המגפה עלה ל-128,133, ומניין המתים עלה ל-3,023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!