מאות נהגי מוניות התכנסו אתמול (ד׳) בכפר המכביה לכנס היסוד של התאגדות נהגי המוניות בהסתדרות. ״זה רגע היסטורי שישנה את העתיד שלנו״, אמרה יו״ר ועד הפעולה של נהגי המוניות, סיגל מלניק נובוסלסקי, ״הפיצול בינינו לאורך שנים הוא שהביא אותנו למצב שמשרדי הממשלה לא סופרים אותנו, ואת התוצאות של זה אנחנו חווים בפגיעה קשה בפרנסתנו. הגיע הזמן לצאת לדרך חדשה, להתאחד ביחד בהסתדרות. סולידריות היא לא מילה גסה, היא הדרך היחידה שבה נהפוך לכוח גדול״.
מלניק סיפרה על אביה שהיה אף הוא נהג מונית. ״מאבי למדתי על העוצמה הפנימית שקיימת בכל אחד מאתנו. כדי להשיג את היעדים שלנו צריך לעשות, וצריך לעשות את זה ביחד. הדרך תהיה קשה וארוכה, יהיו בה עליות וירידות, אבל אנחנו לא נוותר על עשרות האחוזים שהורידו לנו מהמונה, על הוזלת הנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית, על הוזלה בדלק ובביטוחים שהתייקרו, על הזכות לדמי אבטלה, על הכרה בנהיגה כמקצוע, הכרה שתאפשר לנו מענה במקרה של תאונת עבודה ושירותי רפואה תעסוקתית.
״אין נהג בישראל שלא יודע מה לקחו לו, מה מפריע לו ומה צריך לתקן. בשביל זה צריך לבנות ארגון חזק, יציג וראוי לנהגי המוניות, כזה שיפעל לטווח הרחוק. בשביל זה חייבים להתאגד בהסתדרות לכוח אחד גדול״.
יו״ר איגוד התחבורה, אבי אדרי, מלווה את ההתאגדות החדשה. ״עד היום נהגי המוניות היו מפוצלים. היום יש לכם בית, יחד עם עוד 800 אלף עובדים במדינת ישראל. אתם חלק ממשפחת עובדי התחבורה, יחד עם עובדי אגד, דן, חברות התעופה ונמלי הים. בית גדול ועצמתי״, אמר אדרי, והוסיף שהאיגוד החדש מוקם בליוויו של יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד.
״כל אחד מכם הוא שגריר של ההתאגדות. בשביל להשיג את היעדים שהצבתם, צריך שיצטרפו להתאגדות הזו אלפים. אני רוצה שאיגוד עובדי המוניות יהפוך לחטיבה חזקה בתוך האיגוד. שכשנצא למחאה נוכל להעלות אלפי מוניות לירושלים. אני רוצה שיהיה לנו לובי בכנסת, וכדי שזה ייקרה צריך שיהיו אלפים מאחורנו. שנוכל לבוא לחברות הביטוח עם כוח צרכני גדול מאחורינו ולהוזיל מחירים״.
רום דביר, מנהל מחלקת התאגדויות באגף להתאגדות עובדים, הציג לנהגים את שירותי ההסתדרות השונים להם יהיו זכאים כחברים, ובהם מועדון ׳ביחד בשבילך׳ ו׳עובדים בריא׳. לדברי דביר, ההתארגנות יכולה להציע גם ליווי ושירותים פרטניים לחבריה, בהם ייעוץ משפטי תעבורתי אישי, שיינתן באמצעות עו"ד אבי דוויק העוסק בדיני תעבורה מזה 23 שנים, ובעברו שירת 13 שנים במשטרת ישראל בתחום התביעות והחקירות של אגף התנועה.
אבי דוויק דיבר גם הוא בכנס היסוד ואמר: ״אם תהיו חלילה מעורבים בתאונה, תתקשרו אלינו ותקבלו ייעוץ בשטח לפני תחקור של חוקר וגם ייעוץ לאחר מכן. במקרים של תאונות קטלניות חלילה גם נגיע לזירה להחזיק לכם את היד. אנחנו מכירים את כל הבוחנים בארץ וגם הם מכירים אותנו ויודעים שאי אפשר לעשות פוילעשטויקים כשאנחנו מעורבים״.
הייעוץ המשפטי ניתן בחינם לנהגים חברי ההסתדרות, וכולל בין היתר ליווי וייצוג של הנהגים בהליכים טרם הגשת כתב האישום, הכנה לשימוע לקראת פסילה מנהלית או השבתה של רכב לרבות ליווי משפטי וייצוג בבתי המשפט בהליכי פסילה מנהלית, וכן וטיפול מול גורמי המשטרה העוסקים בחקירת האירוע.
דביר הדגיש שבתקופה הקרובה יחל הארגון בשורת כנסים בכל רחבי הארץ, והקמת שולחנות עגולים על מנת לשמוע מה מפריע לציבור נהגי המוניות. בהמשך יוקמו מוסדות הארגון, ואף יתקיימו בחירות בהתאם לחוקת ההסתדרות, לבחירת נציגי הנהגים לוועד ארצי.