דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

״לא הספקנו לצאת מאוקראינה, מנסים לברוח או לעוף מפה אבל לא ברור איך, ולאן״

עדויות מאוקראינה המופצצת | מיקולה זינגר: ״הבת התקשרה ב-6 ואמרה לנו להימלט מערבה, אבל הפקקים מתארכים יותר מ-40 ק״מ״ | סבטלנה שירקובה: ״הכול פה נורא, אבל מנסים לשמור על רוגע״

ולצקיי רוסלן (צילום: אלבום פרטי)
ולצקיי רוסלן (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

״הבת שלי התקשרה אלי ב-6 בבוקר ואמרה לי להימלט מערבה״, אומר ׳לדבר׳ מיקולה זינגר (70) מקייב, ״נסענו קודם כל לכנסיה שלנו, התפללנו, ומשם התחלנו את הדרך למערב. לאחר שעתיים של ניסיונות לצאת מהעיר, סיפרו ברדיו שהפקקים לכיוון ז׳יטומר מתארכים על פני יותר מ-40 ק״מ. עשינו סיבוב פרסה חד, וחזרנו הביתה״.

זינגר סיפר שבבוקר נשמעו מספר פיצוצים בפאתי העיר, בהמשך התגלה שזו היתה הפגזה רוסית על שדה התעופה בקייב, ״בוריספול״, שרק החלקים הצבאיים שלו נפגעו. ״בגלל שהעיר מכוסה בערפל לא רואים מטוסים״, אומר זינגר, ״אבל השמיים מלאים במטוסי קרב. בינתיים אנחנו מתכוונים להישאר בבית, להיצמד לחדשות ולחשוב מה הלאה״.

אולנה ומיקולה זינגר (צילום: דוד טברסקי)
אולנה ומיקולה זינגר (צילום: דוד טברסקי)

ב-5 וחצי לפנות בוקר קמו אזרחי אוקראינה לקול הפגזות מהאוויר. פקקי תנועה ארוכים משתרכים בכבישי המדינה, מחוץ לערים הגדולות, תושבי רבים מנסים להימלט מערבה.

״שומעים אזעקות אבל אין פיצוצים. אנחנו מבוהלים״, אומרת אנה כץ (36), ישראלית תושבת קייב. לדבריה כל הטיסות בוטלו והעיר פקוקה בכל נתיבי היציאה החוצה מאוקראינה. ״לא האמנו שכזה דבר יכול לקרות״, אומרת כץ, ״אני והחברים התכוונו לצאת מאוקראינה בטיסת אל על של 11 בבוקר, ועכשיו מתכננים לצאת דרך פולין. הרצון עכשיו זה לברוח או לעוף מפה כמה שיותר מהר אבל לא ברור לאן ואיך״.

דניס דומין (27) וטרן תושב העיר: ״התחילה מלחמה בקנה מידה מלא, אנחנו נשארים בעיר כדי לשמור עליה. אנחנו יודעים שתמיד יש אפשרות שהצבא הרוסי ינסה לתקוף אותנו, ואנחנו עומדים בתוקף נגד כל מצב כזה״.

דניס דומין (צילום: דוד טברסקי)
דניס דומין (צילום: דוד טברסקי)

״נשענים על השם ועל צבא אוקראינה״, אומר ולדימיר וקסמן (45) שנמצא היום (ה׳) בעיר צ׳רנבצי, בעוד שאשתו באודסה. שניהם מצאו עצמם הבוקר תחת מתקפה רוסית. ״קשה לתאר את מה שהולך פה. באודסה נשמעים פיצוצים כל הזמן. חיל האוויר הרוסי מפציץ מלמעלה. מה יש לעשות? להשתדל לא להיכנס לפאניקה״.

ולדימיר וקסמן ובתו (צילום: אלבום פרטי)
ולדימיר וקסמן ובתו (צילום: אלבום פרטי)

רוסלן בליצקי (45) הוא תושב חרקיב, בת מיליון וחצי התושבים. חרקיב נמצאת על הגבול עם רוסיה. ״העיר מופגזת מטילים, טנקים ומטוסים״, אומר בליצקי, ״תושבי העיר עוזבים את העיר אבל לא ניתנה הוראה לפינוי, משתדלים לא להיכנס לפאניקה״.

רוסלן בליצקי (צילום: אלבום פרטי)
רוסלן בליצקי (צילום: אלבום פרטי)

״הכול נורא פה, אבל אנחנו שומרים על רוגע, פאניקה בזמן כזה מיותרת״, אומרת סבטלנה שירקובה (26), תושבת חרקיב. לדבריה ברשתות החברתיות רואים סרטונים של טנקים רוסים שחוסמים חלק מהכניסות והיציאות לעיר, בחלקן התפתחו קרבות אבל לא ידוע על מצב ההרוגים או הפצועים. ״הירי החל בחמש בבוקר והעיר את כולנו בפיצוצים, היציאות מהעיר פקוקות, אנשים נמלטים החוצה״.

סירגיי דזובנקו (צילום: אלבום פרטי)
סירגיי דזובנקו (צילום: אלבום פרטי)

״המצב גרוע״, אומר סירגיי דזובנקו (35), איש צבא מהעיר לבוב במערב המדינה. לבוב שנחשבה לאזור בטוח יותר, הותקפה בשלוש מוקדים מרכזיים הבוקר. ״עם תחילת ההפצצות קיבלתי החלטה לגשת ללשכת הגיוס״, אומר דזובנקו, ״אני מצפה להישלח לחזית כבר מחר. הצבא הרוסי תוקף את כל המדינה, את עיר מגוריי, ואת הוריי״.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!