דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משה גפני

כלכלה / חידוש: האוצר תומך בהשארת מס על מנת לחזק את העובדים הישראלים

עמדת האוצר היא שיש להשאיר את מס המעסיקים על עובדים זרים בענף הבנייה על כנו. כך יישאר תמריץ להעדפת עובדים ישראלים, או עובדים פלסטינאים. ח"כ זוהר (ליכוד): "זה אבסורד, מדובר במס עקיף על הציבור שמעלה את המחירים"

עובד באתר בנייה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: דבר ראשון).
עובד באתר בנייה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: דבר ראשון).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קטע במפתיע את הדיון שהתקיים אמש (חמישי) בוועדה על ביטול מס מעסיקים על עובדים זרים בענף הבניה. גפני לא אהב את עמדת האוצר שתומכת בהשארת ההיטל הקיים. ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) שיזם את הדיון איים כי יקדם חקיקה שתעקוף את עמדת האוצר. יוזמתו של ח"כ זוהר זוכה לתמיכתם של הקבלנים ושל אנשי משרד השיכון.

במשרד האוצר טוענים שעל פי כל המחקרים שבוצעו בשנים האחרונות הן על ידי בנק ישראל והן על ידי הכלכלן הראשי באוצר, כניסת עובדים זרים המוכנים לעבוד בתנאי שכר נמוכים פוגעת במעמד העובד הישראלי בענף. כניסת העובדים הזרים גורמת לשחיקת השכר בענף הבניה. באוצר חוששים שהורדת ההיטלים על העסקת עובדים זרים תפגע בעשרות אלפי הישראלים המועסקים בענף. באוצר מוסיפים כי על ישראל להעדיף העסקה של פלסטינאים על פני עובדים זרים.

רפרנט תעסוקה באגף התקציבים באוצר, אורי שיינין, אמר בועדה "אנחנו סבורים כמו שורת ועדות ציבוריות שהמליצו בנושא הזה – תעסוקת פלסטינים עדיפה. יש תחליפיות בין עובדים ישראלים לזרים: יש כ- 40 – 50 אלף פלסטינים בענף וכ- 8000 – 10,000 עובדים זרים וכשמטילים מס מורידים את לחצי השכר כלפי מטה שקיימים בעקבות העסקת עובדים זרים. כלומר, אנחנו סבורים שצריך להמשיך באותה מדיניות".

עמדת האוצר נסמכת גם על ההמלצות של מספר ועדות ציבוריות שדנו בנושא בשנים האחרונות, בינהן ועדת בן שלום מ-1997, ועדת בוכריס מ-2002 דו"ח אנדורן מ-2004 ועדת אקשטיין מ-2011 וועדת אלאלוף מ-2014. כל אותן הועדות המליצו על צמצום מספר העובדים הזרים בישראל ואכן המדינויות הממשלתית שיישמה מסקנות אלו הובילה לצמצום מספר העובדים הזרים בענף הבניה מ כ-80,000 בשנת 2002 לפחות מ-40,000 ב-2014. באותה התקופה עלה מספרם של העובדים הישראלים בענף הבניה בכ-60,000 משרות מ-120,000 ל-180,000.

ח"כ מיקי זוהר שיזם את הדיון לא הסתיר את העובדה כי הכוונה להוזיל את העבודה בענף הבניה הינה שלב ראשון לקראת הקלות בהכנסת עובדים זרים לענפים נוספים. "אנחנו מנסים להוריד את יוקר המחייה ורוצים להוריד מס על העסקת עובדים זרים בעוד ענפים, למשל במסעדנות, שם זה כמעט 20%. זה טרנד של הטלת מס על עובדים זרים. השאלה האם זה משיג את מטרתו שיעדיפו העסקת עובדים ישראלים. התשובה היא שלא. כי היום במסעדנות עובדים עובדים זרים בעבודה השחורה, כי ישראלים לא רוצים לעבוד באותן עבודות וזו המציאות וכך גם בענף הבנייה. אם רוצים להטיל מס על עובדים זרים, בפועל זה מס עקיף על הציבור, המחירים עולים כתוצאה מזה. זה אבסורד. עושים פעולות כדי לפתור את בעייה יוקר הדיור אך לא את הפעולות הפשוטות כמו הורדת המס על עובדים זרים", אמר ח"כ זוהר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!