דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

עכשיו הם נזכרים: מנהיגים קיצונים שתמכו בפוטין נאלצים להתקפל

מרין לה-פן מצרפת, ויקטור אורבן מהונגריה, מתאו סאלוויני מאיטליה, מילוש זמאן מצ׳כיה, אלכס סלמונד מסקוטלנד מדברים פתאום אחרת

מרין לה-פן (צילום: AP Photo/Michel Euler, File)
מרין לה-פן (צילום: AP Photo/Michel Euler, File)
אוריאל לוי

מנהיגים באירופה תמכו בנשיא פוטין, ואף הגדילו ואמרו שהם מעריצים אותו והצטלמו עם חולצות שלו, עד ליום הפלישה של צבא רוסיה לאוקראינה. הפוליטיקאים הללו משתייכים לימין ולשמאל הקיצוני באירופה, וחלקם מומנו על ידי הקרמלין.

רוסיה הפעילה בשנים האחרונות אמצעים דיגיטליים לקיטוב השיח הפוליטי באירופה ובארה״ב. המשאבים הרבים מושקעים במטרה לזעזע את השיח במדינות, ולאתגר את  המערכות הדמוקרטיות.

פוטין קצר את היבול עד ליום הפלישה. המלחמה לא מותירה אפשרות אפילו לקיצוניים שבפוליטיקאים האירופיים לתמוך בקרמלין. אבל ייתכן שכל רובל שהושקע, היה בכל זאת שווה, והביא רבים ומשפיעים באירופה לא לגנות את רוסיה, ולא לעצור אותה, עד שהיה כבר מאוחר מידי.

מרין לה-פן, צרפת

מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת ומועמדת לנשיאות, נהנית כבר זמן רב מתמיכה כספית מרוסיה. ב-2017, ביקרה לה-פן בקרמלין, והביעה תמיכה בסיפוח חצי האי קרים על ידי מוסקבה. מוקדם יותר החודש אמרה לה-פן שהיא לא מאמינה שרוסיה תפלוש לאוקראינה.

"מה יש לרוסים לחפש באוקראינה" אמרה לה-פן לתקשורת הצרפתית, "מה האינטרס שלהם שם? אם הייתי נשיאה, לא היו לצרפת יחסים קרים כל-כך עם פוטין". בראיון לעיתון הפולני ׳הרפובליקה׳ (Rzeczpospolita), לפני כשבוע, אמרה לה-פן: "אם אנחנו אוהבים את זה או לא, אוקראינה שייכת לסביבת ההשפעה הרוסית".

ברביעי, ערב הפלישה הרוסית, צייצה לה-פן בחשבון הטוויטר שלה כי בנוגע לאוקראינה היא מעדיפה שצרפת תיסוג מתפקידה הקבוע בהיסטוריה, תפקיד המפשרת. רק למחרת, לאחר שראתה את התמונות של קייב המופגזת, גינתה לה-פן את רוסיה.

מתאו סאלוויני, איטליה

סגן ראש ממשלת איטליה לשעבר ומנהיג מפלגת 'הליגה הימנית', מכונה 'האיש של פוטין באירופה'. סאלוויני הכריז על הערצתו לנשיא רוסיה פוטין, ומפלגתו נהנית מיחסים חמים עם מוסקבה.

סאלוויני אף הצטלם בפרלמנט האירופי, בשטרסבורג, עם חולצה ועליה דיוקנו של פוטין. בדף הפייסבוק שלו כתב: "אני מוכן להחליף שני נשיאי איחוד אירופי, תמורת פוטין אחד". ב-2017 חתם סאלוויני על הסכם שיתוף פעולה עם מפלגת 'רוסיה המאוחדת' של פוטין.

פקידי מפלגתו נאשמו ב-2018 בשחיתויות בגלל הסכם נפט סודי שחתמה רומא עם הקרמלין בשווי מיליוני יורו. קירבתו של סאלוויני לפוטין לא תמיד שיחקה לטובתו בפוליטיקה האיטלקית, אבל הוא לא היה מוכן לוותר עליה. עד ליום חמישי. בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, סאלוויני גינה את רוסיה, והניח זר פרחים בכניסה לשגרירות האוקראינית ברומא.

ויקטור אורבן, הונגריה

ראש הממשלה הוותיק של הונגריה, מנהל רומן ארוך עם הנשיא פוטין. השניים נפגשו לא פחות מ-12 פעמים כראשי מדינות. אורבן השיג בין היתר חוזה ארוך טווח לרכישת גז מרוסיה, במחיר נמוך יותר מכל שכנותיו האירופאיות. בפגישתם האחרונה, לפני שלושה שבועות, כשהמשבר סביב אוקראינה כבר עבר לטונים של מלחמה, אמר אורבן לכתבים בעומדו ליד פוטין: "הזמנים קשים, מזל שאנחנו בחברה טובה".

ויקטור אורבן (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
ויקטור אורבן (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

ביום חמישי, לאחר שפרצה המלחמה, גינה אורבן את רוסיה, אבל הבהיר שהונגריה לא תחמש את אוקראינה. מאז הוא ממשיך להפנות לחברו מהקרמלין כתף קרה. לאחר שלושה ימי לחימה, דווח באירופה שהונגריה היא המדינה היחידה באיחוד שמתנגדת לניתוק רוסיה ממערכת הסוויפט, אבל שעה קלה לאחר מכן, נכנע אורבן ללחצים בעקבות שיחה עם מטאוש מורבייצקי, ראש ממשלת פולין, והקשיח את עמדתו מול הקרמלין.

ז'אן לוק מלנשון, צרפת

ראש המפלגה הקומוניסטית בצרפת, החליט להתמודד השנה לנשיאות המדינה. מלנשון צידד ברוסים לאורך כל המשבר, קרא להבטיח שאוקראינה לא תצורף לנאט"ו ואף אמר כי "בסוריה פוטין פתר את הבעייה", בהתייחסותו למעורבות הרוסית במלחמת האזרחים הסורית. לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה הוא האשים אותה לפתע שהיא מסכנת את האנושות כולה.

ז'אן לוק מלנשון (צילום: AP Photo/Jeremias Gonzalez)
ז'אן לוק מלנשון (צילום: AP Photo/Jeremias Gonzalez)

מילוש זמאן, צ׳כיה

נשיא צ'כיה המפורסם באמירותיו הפרובוקטיביות, נהנה מיחסים חמים עם הקרמלין. זמאן הוא המנהיג האירופי היחיד שביקר בקרמלין לאחר שמוסקבה סיפחה את חצי האי קרים, וגם במלחמה בדונבאס הוא צידד בבדלנים הפרו-רוסים. ביום חמישי, לאחר הפלישה, עשה זמאן סיבוב פרסה וגינה את רוסיה בחריפות. זמאן היה המנהיג האירופי הראשון שקרא לנתק את רוסיה ממערכת הסליקה הבינלאומית סוויפט.

מילוש זאמן (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)
מילוש זאמן (צילום: AP Photo/Darko Vojinovic)

אריק זמור, צרפת

מנהיג הימין הקיצוני שמתחרה על נשיאות צרפת, ולפי הסקרים ניצב כעת במקום השלישי בהתמודדות, הודה שהוא מעריץ את הנשיא פוטין, והצדיק את דאגותיו מהתפשטות נאט"ו לאוקראינה וגיאורגיה. לפני כחודשיים אמר זמור שהוא מוכן להתערב שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה. ביום חמישי הוא כבר גינה את רוסיה, ואמר שהיא נוהגת בחוסר-צדק.

אריק זמור (צילום: AP Photo/Laurent Cipriani)
אריק זמור (צילום: AP Photo/Laurent Cipriani)

אלכס סלמונד, סקוטלנד

מנהיגה לשעבר של המפלגה הלאומית הסקוטית, ידוע בקשריו החמים לקרמלין. הוא הצדיק את סיפוח קרים, וב-2017 ניאות להצטלם לתכנית שבועית בערוץ הטלוויזיה RT המזוהה עם הקרמלין. התכנית השבועית שלו נמשכה 5 שנים, עד ליום חמישי האחרון. לאחר הפלישה של רוסיה לאוקראינה הודיע סלמונד שהוא לא יופיע יותר בטלוויזיה הרוסית, עד שהשלום יחזור למזרח אירופה.

אלכס סלמונד (צילום: Andy Buchanan/Pool via AP
אלכס סלמונד (צילום: Andy Buchanan/Pool via AP
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!