דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

נוהרים לגבולות: 368 אלף בני אדם נמלטו מאוקראינה

להערכת האו"ם, מאות אלפי בני אדם נעקרו מבתיהם בתוך המדינה, ומספר הפליטים עלול להגיע ל-4 מיליון | למרות קבלת הפנים החמה ברומניה השכנה, אמרה נטליה מוריניק בת ה-14 שנמלטה עם משפחתה: "אני רוצה לחזור הביתה"

פליטים אוקראינים צועדים ליד שיירת הרכבים שמחכה לחצות את הגבול מאוקראינה למולדובה (צילום: AP Photo/Sergei Grits)
פליטים אוקראינים צועדים ליד שיירת הרכבים שמחכה לחצות את הגבול מאוקראינה למולדובה (צילום: AP Photo/Sergei Grits)

עשרות אלפי אוקראינים נהרו הסוף השבוע האחרון לגבולות המדינה, גוררים מזוודות ונושאים ילדים קטנים על ידיהם, בזמן שכוחות צבא רוסיה המשיכו לנוע לעבר הבירה קייב.

לפי נתוני נציבות האו"ם לפליטים, לפחות 386 אלף בני אדם נמלטו מאוקראינה לפולין, רומניה, הונגריה, מולדובה ומדינות אחרות מאז תחילת הפלישה הרוסית. להערכת הנציבות, מאות אלפים נעקרו מבתיהם באוקראינה עצמה, ואם אם המצב הביטחוני ימשיך להידרדר מספר הפליטים שימלטו מהמדינה יכול להגיע עד לארבעה מיליון.

שומר פולני מסייע למשפחה של פליטים לחצות את הגבול לפולין (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)
שומר פולני מסייע למשפחה של פליטים לחצות את הגבול לפולין (צילום: AP Photo/Czarek Sokolowski)

חלק מהפליטים צעדו קילומטרים רבים בשעות הלילה, אחרים עלו על רכבות, מכוניות ואוטובוסים. כשסיימו לעמוד בתורים הארוכים שנוצרו בנקודות ביקורת הגבולות, פגשו חברים וקרובי משפחה או הלכו לבדם למרכזי קבלת הקהל שהקימו הממשלות במדינות הסמוכות.

מרבית המגיעים לגבולות מאז תחילת הפלישה היו נשים, ילדים וזקנים. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אסר על גברים בני 60-18 לעזוב. מספר גברים אוקראינים נראו עושים את דרכם בחזרה מפולין כדי לקחת חלק במלחמה נגד הכוחות הרוסיים.

לפי האו"ם, רוב האוקראינים שנמלטו יצאו לכיוון פולין, מולדובה, הונגריה, רומניה וסלובקיה, אבל היו גם כאלה שנמלטו לבלרוס, ממנה יצאו חלק מהכוחות הרוסיים שפלשו למדינה. חלק מהנמלטים מתכוונים להמשיך הלאה למדינות אחרות ביבשת.

ילדה שנמלטה עם משפחתה מאוקראינה לוקחת צעצוע מערימה של תרומות במעבר הגבול בעיר מדיקה בפולין (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
ילדה שנמלטה עם משפחתה מאוקראינה לוקחת צעצוע מערימה של תרומות במעבר הגבול בעיר מדיקה בפולין (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

המספר הגבוה ביותר של פליטים הגיע לפולין, בה השתקעו בשנים האחרונות כשני מיליון אוקראינים שנמלטו מהפלישה הרוסית ב-2014 או כאלה שחיפשו עתיד טוב יותר בכלכלה הפורחת של המדינה השכנה שחברה באיחוד האירופי.

ממשלת פולין דיווחה בשבת שיותר מ-100 אלף אוקראינים חצו את הגבול בין המדינות רק ב-48 השעות האחרונות. פולין הודיעה שהגבול יישאר פתוח לאוקראינים הנמלטים, אפילו כאלה שיגיעו בלי תעודות זהות רשמיות, וביטלה את החובה להציג בדיקת קורונה שלילית לפני כניסה למדינה.

המדינות השכנות מחכות לפליטים בזרועות פתוחות

בניגוד לעימותים אחרים ברחבי העולם, המתקפה הרוסית החד צדדית על שכנתה הדמוקרטית והכמו מערבית עוררה גל תמיכה עצום באלה שנמלטו מבתיהם. הפליטים האוקראינים זוכים לקבלת פנים ללא תנאי ממדינות כמו פולין והונגריה, שלא הסכימו להכניס לשטחן את אלה שנמלטו מהמזרח התיכון ומאפריקה בגלל סכסוכים עקובים מדם  או עוני.

אזרחים מהשורה פתחו את בתיהם לפליטים האוקראינים או התנדבו במרכזי קבלת הפנים שהקימו ממשלותיהם. עמוד פייסבוק שהוקם אפשר לתושבי פולין להציע הסעות במכוניותיהם הפרטיות מהגבול וסיוע נוסף.

ילדה שנמלטה מאוקראינה עם משפחתה בבית מלון שמארח פליטים בעיר סירט ברומניה (צילום: AP Photo/Alexandru Dobre)
ילדה שנמלטה מאוקראינה עם משפחתה בבית מלון שמארח פליטים בעיר סירט ברומניה (צילום: AP Photo/Alexandru Dobre)

מתנדבים הגיעו גם ממקומות אחרים באירופה כדי לאסוף פליטים מהגבול, בהם זוג גרמני מהמבורג שעמד בעיירת הגבול הפולנית מדיקה עם שלט עליו היה כתוב שהם יכולים לקחת איתם שלושה בני אדם.

"המדינה שלנו לא עושה שום דבר", הסבירה טניה שוורץ בת ה-51 לסוכנות הידיעות איי.פי, "והרגשנו צורך לעשות משהו".

"ראינו אנשים שנפצעו, לא היו שירותים, לא היה שום סיוע רפואי"

למרות הרצון הטוב, גל הנמלטים מהמדינה נקלע למצב קשה.

ג'רמי מאיירס ממנצ'סטר באנגליה היה בחופשה באוקראינה עם זוגתו המקומית כשהתחילה המלחמה. הם ברחו מקייב וחיכו 23 שעות באיזור מגודר בצד האוקראיני של הגבול, בלי אוכל או שתייה, ומוקפים בשומרים חמושים.

הוא ראה אנשים מתקוטטים או נמחצים על ידי ההמון ונשים שהתעלפו.

"ראינו כמה בני אדם שנפצעו, לא היו שם שירותים, לא היה שום סיוע רפואי", אמר. "לא יכולת לזוז, כי אחרת היית מאבד את המקום שלך בתור".

פליטים אוקראינים במעבר הגבול בעיר מדיקה בפולין (צילום: AP Photo/Visar Kryeziu)
פליטים אוקראינים במעבר הגבול בעיר מדיקה בפולין (צילום: AP Photo/Visar Kryeziu)

משפחה אחת מהעיר צ'רנוביץ במערב אוקראינה המתינה 20 שעות לפני שהצליחה לחצות את הגבול לעיר סירט שבצפון רומניה. נטליה מוריניק בת ה-14 פרצה בבכי כשתיארה איך נפרדה לשלום מסבה וסבתה שלא יכלו לעזוב את המדינה.

"זה ממש כאב", אמרה. "אני רוצה ללכת הביתה".

"אין לנו מושג מה הלאה"

שורת כלי הרכב שהמתינו להיכנס לפולין דרך מדיקה נמשכה קילומטרים רבים לתוך שטח אוקראינה.

אישה מהעיר לביב בשם לנה סיפרה שראתה בדרך צעצועים ותיקים כבדים שאנשים השאירו. היא הביאה את ארבעת ילדיה כדי שימצאו מקלט בפולין ותכננה לחזור הביתה לבעלה. כמו אוקראינים אחרים שחזרו הביתה בזמן שארצם נמצאת במלחמה עם רוסיה, היא סירבה לומר את שם המשפחה שלה.

אפילו ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, אחד ממתנגדי ההגירה הקיצוניים ביותר באירופה, הגיע לעיירת הגבול ברגשוראן, שם אמר שהונגריה תקבל את כל האזרחים והשוהים החוקיים של אוקראינה.

"אנחנו נותנים לכולם להיכנס", אמר אורבן.

אמא ובת שנמלטו מאוקראינה מתחבקות במרכז שהקימו מתנדבים בעיירת הגבול ההונגרית ברגשוראן (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)
אמא ובת שנמלטו מאוקראינה מתחבקות במרכז שהקימו מתנדבים בעיירת הגבול ההונגרית ברגשוראן (צילום: AP Photo/Anna Szilagyi)

בין אלה שהגיעו לנקודת הגבול בברגשוראן הייתה משפחה אוקראינית-בריטית והכלבים שלה. "אנחנו לא יכולים לנטוש את את הכלבים שלנו", אמרה וולאסטה טרהסובה, שהגיעה מהעיר המערבית אוז'הורוד.

בשבת שלחה פולין רכבת בית חולים שתאסוף את אלה שנפצעו בלחימה במושצ'יסקה שבמערב אוקראינה, ותביא אותם לטיפול בבירה ורשה. הרכבת יצאה מעיירת הגבול פשמישל עם חמישה קרונות להסעת פצועים וארבעה קורונות נוספים שהיו עמוסים באספקה הומניטרית למחוז לביב באוקראינה.

אוקראינים רבים הצטופפו בשבת  בביקורת הגבולות בסירט, וארגוני סיוע המוניטרי הקימו במקום מספר אוהלים בהם הציעו אוכל ושתייה למי שעבר את הגבול.

למרות קבלת הפנים החמה, משפחתה של הנערה נטליה מוריניק לא ידעה לאן היא ממשיכה משם.

"אין לנו מושג", הסבירה מוריניק. "אנחנו מחכים שיבואו חברים שלנו, ואז נחשוב מה הלאה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!