דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הקבלנים נגד תקן הפיגומים החדש: "גודעים את מטה לחמנו"

בהפגנה מחו הקבלנים ובעלי חברות הפיגומים נגד הממשלה שלא עמדה בהבטחתה לסייע להם לעבור לתקן החדש. יו"ר ההתאחדות: "הבטיחו לנו סיוע כלכלי אך בפועל לא דיברו אתנו"

הפגנת קבלני הפיגומים (צילום: אלבום פרטי)
הפגנת קבלני הפיגומים (צילום: אלבום פרטי)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עשרות קבלני פיגומים הפגינו מול ביתה של שרת הכלכלה אורנה ברביבאי בתל אביב במחאה על הכוונה להתחיל לאכוף השבוע את תקן הפיגומים החדשים באתרי הבנייה.

"אנחנו מפגינים כי בשלישי הולך להיגדע מטה לחמנו". אומר ל'דבר' מאיר שמש, יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים. "מבקשים מאתנו לזרוק את כל הציוד שקיים במחסנים שלנו". לדבריו, קבלני הפיגומים הם עסקים קטנים, משפחתיים. "כמאתיים משפחות שמפרנסות גם אלפי משפחות של עובדים. הבטיחו לנו שייתנו לנו סיוע כלכלי להיערך לרפורמה, אך בפועל אף אחד לא הסתכל בכיוון שלנו ולא דיבר אתנו".

לדבריו, מספר הנפגעים הקשורים לנפילה מפיגומי זקפים שעליהם חלה הרפורמה, הוא זעום, 3-2 עובדים בשנה, והפתרון לצמצום התאונות בענף עובר דרך שיפור האכיפה ושינוי תרבות העבודה באתרי הבניה.

חוק הפיגומים שקובע חובת שימוש בתקן החדש עבר כבר בינואר 2019 בכנסת, אולם עד לפני כשנה עדיין לא אושרו דגמי פיגומים על ידי מכון התקנים על פי התקן החדש. כיום, ישנם 7 דגמי פיגומים מאושרים, שמיובאים על ידי 3 חברות ומיוצרים על ידי חברה ישראלית אחת.

"הרפורמה מעלה את המחירים ב-300%"

"4 מבין דגמי הפיגומים שאושרו, אינם מתאימים לעבודה רטובה בענף הבניין", טען שמש והתריע פעם נוספת שעם תחילת האכיפה צפוי חוסר באספקת פיגומים לאתרי הבנייה. "הרפורמה הזו מייצרת מונופול, שמעלה את המחירים בקרוב ל-300 אחוז שיתגלגלו למחירי הדירות".

במטה הבטיחות המשותף להסתדרות ולהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמרו ל'דבר' שעל פי ההערכות, היצע הפיגומים בתקן החדש הקיים כיום אינו מספיק כדי לעמוד על הדרישה באתרי הבניה כיום. איל בן ראובן, ראש מטה הבטיחות: "המלצתנו בשלב המיידי, היא לקבוע שעד אוגוסט כל מי שמשתמש בפיגומים המאושרים על ידי קונסטרוקטור ויש בידו הזמנות לפיגומים על פי התקן החדש יוכל להמשיך לעבוד".

בנוסף אמר שיש לבחון את האפשרות להכשיר פיגומים המאושרים במדינות אירופה ככאלו שניתן יהיה להשתמש בהם גם בישראל על מנת שההיצע בשוק יהלום את צרכי הענף במקביל להכשרת חברות ישראליות נוספות לייצור פיגומים על פי התקן הנדרש.

יאיר גולן: "הנושא נבחן ולא נמצאה הצדקה לסיוע כספי"

בכניסתו של סגן שרת הכלכלה יאיר גולן לתפקיד, לקח על עצמו את העיסוק בצמצום משבר תאונות העבודה – הבהיר שקידום האכיפה של נושא הפיגומים הוא נושא מרכזי על סדר יומו. על אף שבתחילה דיבר על האפשרות לסייע לקבלני הפיגומים בהתאמת המלאי, בהמשך נסוג מעמדתו זו ואף אמר ל'דבר', "נושא הסיוע למקבלי הפיגומים נבחן לעומקו ולא נמצאה הצדקה לכך".

בדיוני ועדת העבודה והרווחה שהתקיימו בסוף שנת 2018, דובר על האפשרות שיצרני הפיגומים הישראלים יבצעו ריקול לחלקי פיגום שיוצרו על ידם בהתאם למפרט התקן החדש, ויטביעו עליהם את מספר התקן באופן שיאפשר להכשיר פיגומים אלו לשימוש עתידי. בפועל, גם תוכנית זו שעשויה הייתה להוזיל חלק מעלויות התאמת המלאי – לא יצאה לפועל.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!