דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"זה לא ריאלי בלי הומני": קמפיין חדש של ארגון המורים נגד הרפורמה בבחינות הבגרות

בארגון השיקו אתר חדש בו הם מזהירים מביטול בחינות הבגרות במקצועות ההומניים בלבד, ומציגים תמיכה מאנשי אקדמיה בכירים ומחתן פרס ישראל א.ב. יהושע | יו"ר הארגון רן ארז: "התכנית תהפוך שמונה מתוך עשרה תלמידים לאזרחים סוג ב'"

תלמידים בבחינת בגרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יוסי זליגר, פלאש 90)
תלמידים בבחינת בגרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אילוסטרציה: יוסי זליגר, פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המורים החל בקמפיין ציבורי נגד הרפורמה בבחינות הבגרות שיוזמת שרת החינוך, יפעת שאשא-ביטון, תחת הכותרת "זה לא ריאלי בלי הומני". בארגון מזהירים שכוונת השרה לבטל את הבחינות החיצוניות במקצועות ההומניים ולהחליף אותן בבחינות פנימיות ובעבודת חקר עלולה לפגוע בזהות הישראלית המשותפת ולהגביר את הפערים החברתיים.

במסגרת הקמפיין הושק אתר אינטרנט המציג את עמדות הארגון לצד עמדות אנשי אקדמיה בכירים שמתנגדים לרפורמה ומורים שהוזמנו להביע את דעתם. יו"ר הארגון, רן ארז, אמר במסיבת עיתונאים אתמול (ראשון) שהארגון יוביל מאבק ציבורי בלבד ולא ינקוט עיצומים נגד המהלך,  מכיוון שהסוגיה היא חינוכית עקרונית, ואינה קשורה ישירות לזכויות העובדים של המורים.

רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
רן ארז, יו״ר ארגון המורים (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)

שאשא-ביטון מגבשת בשבועות האחרונים רפורמה שכוללת מעבר לחובת בגרויות באנגלית, שפת אם, מתמטיקה ומקצוע בחירה אחד בלבד, והחלפת הבגרויות ביתר המקצועות בבחינה בית ספרית ובעבודה חקר אקדמית. בכנס מנהלי מחלקות החינוך בשבוע שעבר הצהירה "כי תהיה אפס פגיעה בצוותי החינוך", והדגישה כי מטרת הרפורמה היא חיזוק המקצועות ההומניים. על אף הצהרותיה של ביטון, התוכנית טרם פורסמה ועדיין לא ברור איך תיראה הרפורמה.

לקמפיין של ארגון המורים שני מסרים מרכזיים: הראשון הוא שביטול הבגרויות החיצוניות יוביל למחיקת הזהות והאחדות הישראלית, עקב המעמד הנמוך שיינתן למקצועות ההומניים בזמן שהבגרויות החיצוניות במתמטיקה, אנגלית ושפת אם יישארו. "התלמידים שלנו חכמים", אמר ארז, "הם ידעו מה ללמוד ומה לא".

המסר השני הוא שהתוכנית תעמיק פערים חברתיים. בארגון מזהירים שביטול הסטנדרטיזציה של מבחני הבגרות ייתן משקל רב יותר למעמד הסוציו אקונומי של התלמיד בעיני המוסדות להשכלה גבוהה. לדברי ארז, "התכנית תהפוך שמונה מתוך עשרה תלמידים לאזרחי סוג ב'". בנוסף טוענים בארגון שצמצום או ביטול בחינות הבגרות כבר נוסה על ידי שרי חינוך קודמים ונכשל, כשהדוגמה המרכזית היא רפורמת 'הלמידה המשמעותית' של שר החינוך שי פירון בעשור הקודם.

בארגון 'גייסו' לקמפיין אנשי אקדמיה בכירים במקצועות ההומניים כמו יו"ר ועדת מקצוע ההיסטוריה בחינוך הממלכתי, פרופ' שמחה גולדין, ויושבי ראש ועדות המקצוע במקצועות האזרחות, הספרות, תנ"ך והיסטוריה. גם הסופר וחתן פרס ישראל לספרות, א.ב. יהושע, הביע תמיכה במאבק ואמר "במשרד החינוך טועים לחשוב שהתלמידים לא זקוקים להיסטוריה וספרות ברמה גבוהה. המקצועות ההומניים הם חלק מחיינו והופכים אותנו לאזרחים יותר טובים".

ארז ביקר גם את התנהלותו הכללית של משרד החינוך. "אני שמעתי על הרפורמה מהתקשורת ובמילה ממנכ"לית המשרד דליה שטאובר. אף אחד לא ישב אתנו, ואפילו הבנתי שהשרה ביקשה שלא ישבו אתנו כי אנחנו נעצור את הרפורמה".

בתשובה לשאלת כתבים אמר ארז שאם עבודות החקר או הבחינות הפנימיות במקצועות ההומניים ייבדקו על ידי בוחן חיצוני, הוא ישקול לתמוך ברפורמה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!