דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שר הבריאות הורוביץ: "האוצר תוקע את קיצור תורנויות המתמחים, מבוי סתום סביב תוספת התקנים"

מתווה קיצור התורנויות יחל בעוד חודש, אך מסקנות צוות היישום עדיין לא הוגשו | נציג האוצר בוועדה: "כל מה שנאמר באוקטובר שנדרש כדי ליישם את המתווה ניתן" | הורוביץ בתגובה: "אין הסכמה על השורה התחתונה"

שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש מציגים חוזר מנכ״ל חדש האוסר על ״טיפולי המרה״ (צילום: מירי שמעונוביץ)
שר הבריאות ניצן הורוביץ ומנכ״ל המשרד פרופ׳ נחמן אש (צילום ארכיון: מירי שמעונוביץ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, האשים הבוקר (שני) את משרד האוצר בעיכוב יצירת מתווה מוסכם לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים בבתי החולים. דו"ח צוות היישום של מתווה קיצור התורנויות מתעכב כבר חודש, והמתווה עצמו אמור לצאת לפועל בעוד חודש בדיוק, עקב חוסר הסכמה בין המשרדים על תוספת התקנים הנדרשת.

"מבחינתי, עוד חמישה שבועות ייקצרו התורנויות בעשרה בתי חולים", אמר הורוביץ בדיון ועדת הבריאות של הכנסת בה הציג את פעילות המשרד, "מי שתוקע את זה כרגע זה משרד האוצר, שמהווה מבוי סתום בנושא מספר התקנים".

לדברי הורוביץ, "התחייבנו למתווה ואנחנו רוצים לעמוד בו. אני מחויב לו, למרות ההפגנות, כי לעבוד 26 שעות ברצף זה לא נכון. אני אומר לכל הגופים השונים, ההיתר נחתם, זה הנורמה החדשה. אנחנו במחלוקת קשה, ואני כשר הבריאות מחויב לעמוד בו. כולם יצטרכו לשאת באחריות על הצעד הזה". לרופאים המתמחים אמר הורוביץ: "אני בצד שלך המתמחה. מטרתי שהבעיה תיפתר. את הראש שלי שמתי על השולחן בנושא הזה".

הורוביץ אמר שמסקנות צוות היישום יפורסמו בימים הקרובים. "צוות היישום הלך בית חולים בית חולים, ואמר כמה מתמחים צריך להוסיף במחלקות לרפואה דחופה ובמחלקות הפנימיות. נפרסם בימים הקרובים בדיוק מה צריך לעשות כדי שהתורנויות יקוצרו".

"מי שרוצה קיצור תורנויות צריך להבין שזה דורש כסף, וצריך תקנים. מי שחושב שאפשר לעשות את זה בלי להעביר תקנים נוספים למערכת הבריאות, טועה. כל מה שעולה כאן נובע מתת תקצוב וזה נוגע בכל מערכת הבריאות".

נציג האוצר: "כל מה שנאמר שנדרש באוקטובר, יינתן"

רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, רועי רייכר, אמר בישיבה שמשרד האוצר מחויב לכל מה שסוכם עם הצגת המתווה באוקטובר. "כל המשמעויות האלה, אנחנו לא חוזרים מהן. כל מה שנאמר באוקטובר שנדרש כדי ליישם את המתווה ניתן. אני חושב שיש אפשרות ליישם כל מה שנאמר, אם באפריל אם ביוני, אבל זה דורש התאמות בעולמות ההכשרה, השכר. אני גם חושב שבמסגרת המקורות האלה יהיה ניתן ליישם את המתווה".

רייכר אמר שלהבנתו הקושי המרכזי ביישום המתווה הוא "הנושא של הפער בין היכולת לשמר זכויות בסיסיות של עובדים, לבין ההשלכות על שאר מערכת הבריאות", והפערים הם בין משרד הכלכלה לבין משרד הבריאות.

שר הבריאות הורוביץ הגיב: "אני דוחה את מה שנציג האוצר אומר. אין הסכמה על השורה התחתונה. אם זה לא ייפתר, זה יוכרע על ידי הממשלה או במקומות אחרים. ישבתי היום אצל שרת הכלכלה, מי שחושב שאפשר למרוח את זה טועה".

המתווה קובע: קיצור תורנויות ב-10 בתי חולים בפריפריה החל מאפריל

לפי היתר מיוחד עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי באוקטובר, בעוד חודש בדיוק יקוצרו תורנויות המתמחים מ-26 ל-18 שעות בעשרה בתי חולים בפריפריה, בכלל מקצועות הרפואה למעט כירורגיה, טיפול נמרץ והרדמה, וללא גידול במספר התורנויות. המתווה קובע מעבר הדרגתי לתורנויות של 18 שעות בכלל בתי החולים ובכלל מקצועות הרפואה עד 2025. לאחר אישור המתווה, הורוביץ הודיע שבאוקטובר השנה יתווספו אליו גם שני בתי חולים במרכז הארץ.

לצורך יישום המתווה הוקם צוות יישום בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', בהשתתפות נציגי משרדי הבריאות, האוצר והכלכלה, מנהלי בתי החולים, ההסתדרות הרפואית ורופאים מתמחים. הצוות היה אמור להגיש את מסקנותיו ב-1 בפברואר, אך ההגשה נדחתה מספר פעמים ונכון להיום, חודש לפני יציאת המתווה לפועל, לא התגבש עדיין מתווה מוסכם.

ארגון מרשם, שבו חברים מאות רופאים מתמחים והיה ממובילי המאבק לקיצור התורנויות, שכלל הפגנות וחתימה על מכתבי התפטרות של מאות מתמחים. לאחרונה חידש הארגון את המחאה בדרישה ליישם את המתווה כפי שסוכם, ולפני שבועיים הפגינו מאה מתמחים מול ביתו של השר הורוביץ.

רופאים מתמחים מפגינים בתל אביב בדרישה ליישום מלא של מתווה קיצור התורנויות (צילום: אלעד גוטמן)
רופאים מתמחים מפגינים בתל אביב בדרישה ליישום מלא של מתווה קיצור התורנויות (צילום: אלעד גוטמן)

הסוגיות שבמחלוקת: תקנים, שכר והכשרה

מספר מחלוקות מרכזיות מעכבות את יישום המתווה: הראשונה, שאליה התייחס הורוביץ, היא חוסר הסכמה בין המשרדים על היקף תוספת התקנים הנדרשת ליישום המתווה. לפי פרסום באתר TheMarker, בדיקת משרד הבריאות העלתה שיישום המתווה דורש תוספת של 200 תקני רופאים, ובמשרד האוצר מסכימים להוסיף 90 תקנים בלבד. בשיחה עם 'דבר' לקראת פרסום המסקנות הצביע מנדלוביץ על כך שגם לאחר הוספת התקנים צפוי קושי לאייש אותם, ולכן אמר שייתכן שהצוות ימליץ לקצר את התורנויות בשלב הראשון רק בסופי השבוע, אחרת יידרשו המתמחים למשמרת כמעט בכל סוף שבוע.

סוגיות נוספות במחלוקת הן שכר המתמחים במתכונת החדשה, מכיוון שלאחר הקיצור המתמחים יעבדו פחות שעות. נושא זה אינו בסמכות צוות היישום וצריך להיות מוסדר בהסכם קיבוצי עם ההסתדרות הרפואית, שכבר הודיעה שלא תסכים לפגיעה בשכר המתמחים. היבט נוסף הוא הסכמה עם האיגודים הרפואיים על משך ההתמחות, מכיוון שצמצום המשמרות יפחית את הניסיון שהרופאים יצברו. פורום המתמחים בהסתדרות הרפואית הודיעו שלא יסכימו להאריך את משך ההתמחויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!