דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

"הנשק הכלכלי האמיתי של ארה"ב הוא הדולר"

"הניתוק מהסוויפט הוא לא נשק יום הדין הכלכלי" | ד"ר טל שדה, מומחה לכלכלה ויחסים בינלאומיים, על המערכה הכלכלית שמלווה את המלחמה

אם אתה מעביר מזוודות עם דולר מזומן אין בעיה, שילמת. אבל אם אתה רוצה לעשות העברה בנקאית, אף בנק לא יהיה מוכן לבצע עבורך את הפקודה הזאת" (צילום: shutterstock)
אם אתה מעביר מזוודות עם דולר מזומן אין בעיה, שילמת. אבל אם אתה רוצה לעשות העברה בנקאית, אף בנק לא יהיה מוכן לבצע עבורך את הפקודה הזאת" (צילום: shutterstock)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

במרכז הסנקציות הקשות, שהטילו ארצות הברית ומדינות אירופה על רוסיה בימים האחרונים, היו חרם על מספר בנקים וניתוקם ממערכת הסוויפט, צעד שכונה "נשק יום הדין הכלכלי", וזכה לתשומת לב רבה.

ד"ר טל שדה, ראש תוכנית האיחוד האירופי באוניברסיטת תל אביב ומומחה במערכת הכלכלית הגלובלית, סבור שהסוויפט הוא צעד פחות חשוב, והסיפור האמיתי הוא השליטה בדולר. "הניתוק מהסוויפט", הוא אומר בראיון ל'דבר', "הוא צעד יותר סמלי".

ובכל זאת, מה המשמעות שלו?
"הסוופיט זה מין ווטסאפ של הבנקים בעולם שכותבים אחד לשני: 'תעביר לי כסף'. אם מורידים אותך מהסוויפט צריך דרכים אחרות, יותר מסובכות ופחות בטוחות, בשביל לתקשר בין הבנקים. אבל עסקים שחשוב למדינה לעשות, היא תעשה. העברת הכסף תהייה מסורבלת יותר. זה בהחלט ייקר עסקאות, ויצמצם ויפגע בכלכלה. אבל זה לא נשק יום הדין, כפי שהציגו אותו".

"כל תשלום דולרי צריך בנק באמריקה"

באיזה סנקציה משמעותית יותר החלו לנקוט?
"הורדה מאזור הדולר אומרת שאתה לא יכול לעשות עסקה בדולרים. כלומר, אם אתה מעביר מזוודות עם דולר מזומן אין בעיה, שילמת. אבל אם אתה רוצה לעשות העברה בנקאית, אף בנק לא יהיה מוכן לבצע עבורך את הפקודה הזאת, כי הממשל האמריקאי יעניש כל בנק שעושה עסקה בדולר".

ארה"ב שולטת בכל העברה בנקאית של דולרים?
"כן, כל תשלום דולרי צריך בנק מאמריקה. אי אפשר לנהל מערכת תשלומים דולרית בלי בנק פרטנר באמריקה. במערכת הבנקאות בארה"ב כולם כפופים לחוק האמריקני, והם לא יסכימו לעשות עסקאות בשבילך".

שדה מסביר את המערכת הפיננסית הסבוכה: "חשוב להבין שהיתרה שלך איננה מזומן שהבנק מחזיק בכספת, אלא התחייבות של הבנק שאם תרצה להשתמש בדולרים, תקבל אותם. לבנק שלך, בפריז או בישראל, יש רזרבה של דולרים בבנק אמריקני, ואם אתה מבקש להעביר את הכסף, הוא מבצע בשבילך את העברה. אם תבקש כמה דולרים במזומן במזוודה הוא יביא לך מהכספת שלו, אבל זה כסף קטן. כל סכום משמעותי עובר דרך בנק אמריקני, והוא כפוף לחוקים ולסנקציות שקובעת ממשלת ארה"ב. לשר האוצר האמריקני יש ברז לכל תנועות הדולר בעולם, אם הוא לא מזומן פיזי".

ד"ר טל שדה: "אם בונים מלחמה קרה אפשר להסתדר בלי רוסיה" (צילום: אוניברסיטת תל אביב)
ד"ר טל שדה: "אם בונים מלחמה קרה אפשר להסתדר בלי רוסיה" (צילום: אוניברסיטת תל אביב)

יש לרוסים איך לעקוף את זה?
"אפשר לעבור לשלם באירו, בכל מיני מטבעות, בביטקוין ובזהב. הרוסים ניסו פטנט חדש. הם מחזיקים יותר מ-20% בזהב, והם יכולים להעביר תשלומי זהב. אבל לזהב יש עלויות גבוהות, ואין לו שום תשואה. אז יש דרכים לעקוף, אבל בסופו של דבר 60% מהתשלומים בעולם נעשים בדולר. האירופאים לא עשו דבר דומה באירו, כי הם צריכים לשלם על אנרגיה. אם יורידו את רוסיה מהאירו, האירופאים יצטרכו לשלם בזהב, כמו במאה ה-17. יעבירו מטילי זהב לקיסר הרוסי".

"הסינים מפזרים סיכונים, מעדיפים חברות כמו תנובה"

לפי הרעיון של הגלובליזציה, שיטת התשלומים והמטבע צריכים להיות 'ניטרליים' כדי לאפשר סחר חופשי. אין סכנה ששימוש פוליטי יערער את המקום שלהם בעולם?
"הפוליטיזציה בהחלט מערערת, אבל זה לא כל כך משנה, כי האמת היא שאין לאן לברוח. מדינות כמו רוסיה, סין, ונצואלה וטורקיה, מנסות כבר שנים להיפטר מהדולרים ולא מצליחות, אין לדולר תחליף.

"הסינים מוטרדים לא רק מהמלכים הפוליטיים. הם לא אוהבים את התנודות בדולר גם כשהן לא קשורות בפוליטיקה. חלק מהרכישות שהסינים עושים ברחבי העולם, שנראות קצת תמוהות מבחינה עסקית, הן פשוט פיזור סיכונים. הם לא יודעים מה לעשות עם העודפים שלהם. הם רוצים לגוון, לא רוצים להיות בדולר. הם מעדיפים שדות אורז בקמבודיה, או חברות כמו תנובה, כדי לפזר את הסיכון הכלכלי והפוליטי.

"למרות שסין התאמצה מאוד, היא הצליחה לעלות את השימוש בתשלומים הבינלאומיים ביואן מ-2% ל-3%. הסינים מאחורי הקנדים והאוסטרלים. הדולר הוא 60%, האירו 25%, הליש"ט בערך 6%. אם המערב מאוחד, אין איך לברוח ממנו בשווקים העולמיים והתשלומים".

"הרוסים זה מכרה, אסם ותחנת דלק"

סנקציות דומות הוטלו על איראן, אבל מעולם לא על כלכלה בסדר גודל של רוסיה. הקריסה שלה מהווה סכנה לכלכלה הגלובלית?
"מבחינת הכלכלה העולמית זה לא יהיה נזק כל כך גדול. הרוסים, גם אם הם מתמוטטים ואולי בעיקר, ישמחו למכור לעולם חומרי גלם. מעבר לזה – הם לא בחיסונים, לא בהנדסה גנטית, לא בשבבים, לא במערכות התשלומים העולמיות. אצלם זה מכרה, אסם ותחנת דלק. אם אתה משווה מול זה את ארה"ב וקנדה ביחד, זה שטחים עצומים. האסמים האלה ניצחו כבר שתי מלחמות עולם.

"ארה"ב מעדיפה לייבא חומרי גלם מרוסיה כי זה כלכלי, וכי אתה לא רוצה את הבלגן הזה אצלך. כריית זהב, לדוגמה, עושים עם ציאניד. אין משהו שיש ברוסיה ואין במדינות שציינתי. אם בונים מלחמה קרה, אפשר להסתדר בלי רוסיה.

באר נפט ברוסיה. (צילום: shutterstock)
באר נפט ברוסיה. (צילום: shutterstock)

"ברגע שמגיעים להחלטה שרוצים סנקציות פיננסיות, הן מוטלות בשנייה. האירופאים והאמריקאים חסמו את רוסיה משוק ההון. גורמים רוסים לא יכולים להנפיק אג"ח באירופה ואמריקה. הם לא יכולים לקחת הלוואות מבנקים. אבל האירופאים לא רוצים להישאר בלי הגז. הם מנסים להיות כירורגיים בעניין הזה".

אירופה יותר פגיעה?
"הכול עניין של טווחי זמן. הגיע הזמן שאירופה תעבור לאנרגיה ירוקה. אחד הדברים שיכולים לצאת מהמשבר הזה הוא שסוף סוף יקלטו שצריך לרדת מהפחמן, ולעשות מאמצים למעבר לאנרגיה ירוקה. ברגע שאירופה תעבור לאנרגיות ירוקות, הרוח והים הם לכולנו, אף רודן לא שולט בהם. זה לא מלחמה שהרוסים יכולים לנצח לטווח ארוך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!