דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

פרשנות / המלחמה תדחוף את אירופה להאיץ שימוש באנרגיות מתחדשות

מחירי הגז באירופה זינקו ב-30% מאז הפלישה הרוסית והביאו להתייקרות הדלק גם בישראל | גמילה מדלקים פוסיליים תוכל לנתק את אירופה מהתלות במוסקבה שאחראית ל-40% מייבוא הגז

קנצלר גרמניה, אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
קנצלר גרמניה, אולף שולץ ונשיא צרפת עמנואל מקרון (צילום: John Thys, Pool Photo via AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מחירי הגז באירופה זינקו ב-30% מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, והגיעו לשיא של 115 יורו למגה ואט. גם מחירי הנפט העולמיים זינקו, וחצו את רף 100 הדולר לחבית, לראשונה מאז שנת 2014, מה שהעלה גם את מחירי הדלק בישראל.

מדינות אירופה תלויות כיום בגז מחצבים כמקור אנרגיה משמעותי לתעשייה. 90-80% מהגז מיובא לאירופה, וכ-40% ממנו מגיע מרוסיה. השימוש בגז צפוי לטפס בקרוב, ולהיתמך בתכניות לפיתוח של ייצור חשמלי מגז. הגז הרוסי משמש תחליף לשימוש הדועך בפחם, וגם למגמה של סגירת כורים גרעיניים – בייחוד בגרמניה, צעד שהפך לאחרונה לשנוי במחלוקת באירופה כולה.

בגרמניה מתכננים לבנות שני מסופי קליטת גז נוזלי בחופים, בעוד שהפעלת הצינור ״נורד סטרים 2״ מרוסיה לגרמניה הוקפאה. נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה ואן דר ליין, אמרה בחמישי, יום הפלישה לאוקראינה, שאירופה תוכל לסיים את החורף בהסתמכות על ״מקורות אמינים יותר״ לייבוא גז נוזלי, בעיקר מארצות הברית.

עוד לפני הפלישה הרוסית, אבל לאחר שפוטין כבר הכריז על בלוהנסק ודונייצק כטריטוריות מורדות, רכשו אירופה, בריטניה וארה״ב 3.5 מיליון חביות נפט ותזקיקים. השווי: 350 מיליון דולר. רכישת הגז מרוסיה הכניסה כ-250 מיליון דולר מהמערב ישירות לקופת מוסקבה, ועוד עשרות מיליונים שווי ערך בפחם, ניקל, טיטניום, זהב וסחורות נוספות. הסכום של חומרי הגלם שמיובאים מרוסיה למערב עומד על כ-700 מיליון דולר ביום.

בטווח הקצר אירופה מצויה במשבר אנרגיה ותלות משמעותית בייבוא מרוסיה, תכניותיה בטווח הארוך להיגמל מדלקים פוסיליים ומהתלות ברוסיה – יחד. נציבות האיחוד האירופי תציג מחרתיים אסטרטגיה חדשה לגמילה מהתלות ברוסיה. התכנית מכוונת לשנים 2030-2028. חלק חיוני מהתכנית הוא האצת המעבר לאנרגיות מתחדשות במדינות אירופה, אבל השינוי לא צפוי להיות פשוט לביצוע, ועלול לייקר את מחירי החשמל במשך מספר שנים.

״ייקח הרבה זמן לבנות כושר ייצור חשמלי בהיקף הנדרש מאנרגיות מתחדשות״ אמר ג׳ייסון בורדוף ממכון האנרגיה העולמי באוניברסיטת קולומביה לוושינגטון פוסט, ״כמו גם לחשמל את התעשייה והחימום הביתי. רוסיה היא עדיין ספקית הגז הזולה ביותר למדינות האיחוד. אירופה צריכה להיות מוכנה לשלם יותר על ייבוא גז נוזלי ממדינות אחרות, וייקח שנים לבנות את התשתיות האלה״.

צרפת שנשענת על אנרגיה גרעינית רבה מתוך אספקת החשמל שלה, צפויה לסגור 12 כורים מזדקנים עד 2035. הללו יורידו את החלק של אנרגיה גרעינית מ-70% מאספקת החשמל ל-50%. בניית כל כור גרעיני אורכת כ-15 שנים, כך שגם בצרפת מתכוונים להאיץ את קצב השימוש באנרגיות מתחדשות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!