דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העצמאים בישיבת חירום על מתווה ליברמן: ״האוצר מנותק מהמציאות, אף מדינה לא משפילה כך את עובדיה״

בישיבה הדחופה שנקבעה במשרדי לה״ב, קרא רועי כהן, יושב ראש ארגון העצמאים לממשלה לתת פיצויים לנפגעי האומיקרון לפי מתווה צוק איתן | ד"ר ישראל אייליג, נציג ההסתדרות: ״לפני שבנט מתווך בין רוסיה ואוקראינה, שיתווך בין האוצר לעצמאים״

כנס חירום של ארגון העצמאים לה״ב בעקבות הפגיעה בגל האומיקרון (צילום: ניצן צבי כהן)
כנס חירום של ארגון העצמאים לה״ב בעקבות הפגיעה בגל האומיקרון (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"באוצר מנותקים מהמציאות", אמר עו"ד רועי כהן, יו"ר ארגון העצמאים להב, על פרטי מתווה המסתמן הפיצוי לעסקים שהציג ליברמן, לפיו רק עסקים שנפגעו בלמעלה מ-35% ממחזור העסקים שלהם צפויים לקבל פיצוי. בישיבת החירום שמתקיימת הערב (שני) במטה לה״ב עם כלל ראשי הארגונים שנפגעו במהלך גל האומיקרון, הוסיף כהן: "באוצר לא מבינים מה זו ירידה של 25% לעסק, כשההוצאות ממשיכות להיות 100% והעלויות רק עולות עם המחירים".

כהן קרא לממשלה ולשר האוצר ״להודיע על מתווה פיצויים לפי מתווה צוק איתן – לכל עסק שנפגע למעלה מ-25% מהמחזור כבר מחודש דצמבר שבו התחלה הפגיעה, ולחוקק חוק שיסדיר מענה אוטומטי לעצמאים בכל אירוע: הצפה, מגיפה, רעידת אדמה או מלחמה. עשרות אלפי עסקים משוועים לפיצוי. הסיוע צריך היה להיות מהיום הראשון של המגבלות והגל החמישי וכל יום שעובר עסקים נפגעים ונסגרים".

היועץ הכלכלי של לה"ב, ד"ר רובי נתנזון הציג בפני הנוכחים נתונים ואמר: "כששר האוצר עושה שימוש בנתוני המע״מ כדי להצדיק את תוכנית הפירורים שלו, צריך להבין שכ-200 אלף מתוך כחצי מליום העצמאים הם עוסקים פטורים ממע"מ. רבים מהם משתכרים מתחת לסף המס ואף פחות מההכנסה החציונית שעומדת על כ-8,500 שקלים. כ-22% מהעצמאים מקבלים תשלומים במזומן, וגם נתוני הרכישות באשראי אינם משקפים את מצבם". להערכתו, סך הפגיעה בעצמאים בגל הקורונה החמישית עמד על כ-44 מיליארד ש״ח.

טלי לאופר, יו"ר התאחדות סוכני הנסיעות, הצביעה על כך שעל פי פרטי המתווה שפורסמו היום בתקשורת, נראה שמרבית העסקים בתחום תיירות החוץ צפויים להיוותר מחוץ למתווה: "דובר על הגבלה לעסקים עם מחזור של מתחת ל-60 מיליון ש״ח. זה נשמע סכום גדול ומרשים אבל בענף התיירות זה כלום ושום דבר. סוכנויות הנסיעות הן צינור להעברת כספים, והכסף שעובר דרכנו הולך לבתי מלון ולחברות תעופה. מה שנשאר אצלו זה אחוז אחד מהמחזור. ונשארנו בחוץ".

"זה מתווה פירורים. הגיעו מים עד נפש", אמרה צמרת אביבי, מנכ"לית ארגון מורי התל"ן, המפעיל חוגים לילדים במערכת החינוך. "המתווה מדבר על פיצוי רק בגין חודשים ינואר ופברואר. אנחנו לא עבדנו מאז חודש יולי ולא נרפה עד שנקבל פיצויים גם על החודשים האלה. במקביל באוצר דורשים מאיתנו השבת מענקים מכסף שאין לנו".

סגנית יו"ר ארגון השחקנים שח"ם רוני מרחבי, אמרה: "שחקנית שמשתכרת 10,000 ש״ח ומשלמת 7,000 ש״ח שכירות, אם היא נפגעה ב-20% זה 2,000 ש״ח. זה המון. אנשים פשוט לא סוגרים את החודש".

לדבריה, למרות התחייבות הממשלה להציג תוכנית סיוע לענף התרבות, בפועל מוסדות התרבות והשחקנים עוד לא קיבלו כל סיוע. "הענף שלנו משותק מזה שנתיים, בייחוד מי שעוסק בהצגות ילדים. חלק הארי של השחקנים בישראל מתפרנס מסל תרבות שלא היה מאז תחילת המגיפה". לדבריה, העצמאים טרם קיבלו גם את כספי הבידוד עליהם התחייבה הממשלה.

דגנית פלג מארגון מורי הדרך אמרה שתוכנית הסיוע שהוצעה לענף שלה מציעה למורי הדרך עשרה ימי הדרכה תמורת 7,000 ש״ח, אך מחייבת אותם להצהיר לשם כך שנפגעו ב-60-70% מהכנסתם: "רבים אינם מצליחים להכנס ואנשים מרגישים מאויימים. מחתימים אותם שאם יגלו שלא נפגעו ב-60-70% ישללו ממך את זכותך להדריך ברשות הטבע והגנים ל-36 חודשים. אנשים לא עובדים ואין להם ממה לחיות. מדובר ממש בנדבות. אין עוד אף מדינה שמשפילה כך עובדים על מנת שיקבלו סיוע".

לישיבה הגיעו גם נציגי ענפים שלא נפגעו בגל הקורונה האחרון על מנת להביע סולידריות. ד"ר ישראל אייליג, שהגיע בשם ההסתדרות, אמר: "זה עניין של זמן עד שמחאת רוטשילד תחזור. גם השכירים המשכורת כבר לא מספיקה להם. שמעתי את בנט מציע לגשר בין רוסיה לאוקראינה. חשבתי אולי ינסה במקום זאת לגשר בין העצמאים לליברמן בתור התחלה. נראה שאינו מבין שהוא מפסיד את מעט האנשים שעוד תומכים בו".

אלי סתוי מארגון המזון והמכולות טען ש'ממשלת השינוי' נבחרה בזכות 3 מנדטים של עצמאים שהגיעו למפלגת ימינה דרך תנועת השולמנים: "הם מותחים את החבל. שר האוצר משחק אותה השוטר הרע. אני עדיין מאמין ומקווה שבעוד שבוע שבועיים או עוד חודש יגיע השוטר הטובשגם ישיג את הרווח האלקטורלי. אני מקווה שיוותרו על החזרי המענקים וייתנו לעצמאים את התחושה שהממשלה הזו איתם".

שבי ונטורה מהתאחדות קבלני השיפוצים הוסיף כי חלק ניכר מהעליה בהוצאות האשראי קשורה לעליה בהיקף השיפוצים והרכישות בתחום הבניה: "הנתון הזה לא מצביע על כלל המשק. בכל מלחמה יש מרוויחים ומפסידים. הפעם אנחנו המרוויחים אבל אנחנו כאן בסולידריות משום שאני מזדהה אתכם. אני רואה את החברים שלי מהענפים השונים שמתקשים להביא פרנסה הביתה ופושטים רגל. הגיס שלי סגר עסק בענף הקייטרינג, מכר את הדירה ובא לגור אצלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!