דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

רק אחת מ-4 נשים בדואיות עובדת, השכר הממוצע נמוך בחצי מעובדת יהודייה

ביישובים הבדואים בנגב חסרה תחבורה ציבורית למוקדי התעסוקה, ובאף אחד מהם אין לשכת תעסוקה | יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, עאידה תומא-סלימאן: "המדינה לא יכולה ליצור בנגב חצר אחורית"

נשים בדואיות במוקד טלפונים בבאר שבע (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
נשים בדואיות במוקד טלפונים בבאר שבע (צילום ארכיון: מרים אלטשר/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שלוש מתוך ארבע נשים בדואיות אינן עובדות, והנשים שעובדות משתכרות בממוצע 45% פחות מעובדת יהודייה – כך עולה מדו"ח מרכז המחקר ומהידע של הכנסת, שהופק לקראת דיון בנושא תעסוקת נשים בדואיות בנגב אתמול (שני). בדיון שנערך בוועדה לקידום מעמד האישה עלו מספר חסמים לתעסוקה ביניהם מחסור בתחבורה ציבורית זמינה מהיישובים למוקדי התעסוקה, והיעדר לשכות תעסוקה ביישובים הבדואים.

יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בדיון: "זה נושא שצריך לתת לו תשומת לב מרבית. האישה הערבייה הבדואית סובלת מהרבה קשיים אבל גם מאחוזי תעסוקה מאוד נמוכים. הזכות לעבודה היא מאוד בסיסית לא רק מההיבט של זכות אישה להישגיות אלה בחברה שסובלת מעוני – הזכות לעבודה היא זכות לקיום. האישה הבדואית עומדת מול חסמים רבים מאוד. התשתית הבסיסית המאפשרת קיום כמעט ולא קיימת בכלל בנגב".מדו"ח מרכז המחקר והמידע עולה שהענפים העיקריים בהם הועסקו הנשים הערביות והבדואיות היו חינוך, בריאות, רווחה וסעד – ענפי כלכלה המאופיינים בשכר נמוך יחסית. בענפי מנהל מקומי, ציבורי, ביטחון, ביטוח לאומי וענף השירותים המקצועיים, שיעור המועסקות הערביות והבדואיות נמוך ביחס לשיעורן של היהודיות.לפי הדו"ח, 77% מהנשים הבדואיות בגילאי העבודה העיקריים לא השתתפו בכוח העבודה, לעומת 62% בקרב הנשים הערביות בכלל, ו-14% בלבד בקרב היהודיות. מנגד, שיעור המועסקות בקרב הבדואיות בגילאי העבודה העיקריים עמד בשנת 2019 על 21% בלבד, לעומת שיעור תעסוקה של 36% בקרב הנשים הערביות ו-83% בקרב הנשים היהודיות.אחד החסמים המרכזיים לתעסוקה בציבור הנשים הבדואיות בנגב הוא היעדר תחבורה ציבורית מהיישובים הבדואיים אל מוקדי התעסוקה בדרום. עמיחי לוי, מנהל אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמר שישנן 18 תחנות אוטובוס חדשות שבתהליכי בנייה, מהן 2 בוצעו ועוד 6 צפויים לקום בחודשים הקרובים. ישי מנוחין, פעיל זכויות אדם, אמר: "גם היכן שיש תחנות תדירות התחבורה היא בלתי נסבלת. עשיתי ניסוי ונסעתי מירושלים לרהט וחזרה ולקח לי 8 שעות".

בתשובה לדרישת יו"ר הועדה שמשרד התחבורה יפעל להגביר גם את תדירות האוטובוסים, השיב לוי: "בהחלטה 922 הוספנו נסיעות וקווים חדשים בהיקף של 300 מיליון שקלים בכל היישובים בהם חלה ההחלטה, וביישובים הבדואיים הוספנו את חלקם באוכלוסייה של 17.5%".

ח"כ סלימאן: "זה אבסורד להוסיף רק 'את חלקם באוכלוסייה' כאשר הפער כל כך גדול, ולא לחשוב על סגירת הפער אחת ולתמיד, כדי שתהיה יותר ניידות של בעיקר נשים". לדבריה מדובר בתוספת שאינה מספיקה, כיוון שפריסת היישובים בשטח ומרחק מרכזי התעסוקה ממקומות המגורים רחוקים יותר מבאוכלוסייה הכללית, והתשתית הקיימת הרבה יותר רעועה. "התקציב חייב להיות יותר גבוה". הודא חולוד אבו-עבייד, רכזת 'לובי מקומי – פורום דו קיום בנגב' אמרה שקשיי התעסוקה מובילים לכך שהבדואים הם האוכלוסייה הענייה ביותר במדינת ישראל. "זה משפיע על היעדר ביטחון תזונתי. העוני מושפע בעיקר בשל היעדר תעסוקה. נשים שלא השלימו תעודת בגרות מועסקות בתנאים פוגעניים ובחלקיות משרה".

בפורום מחו על היעדר לשכות תעסוקה ביישובים הבדואים בנגב: "לא סביר בעליל, שבמצפה רמון (כ- 5,000 תושבים) וירוחם (כ- 11,000 תושבים) יפעלו לשכות תעסוקה, ואילו בשש המועצות המקומיות הבדואיות, אין לשכות תעסוקה כלל. מדובר באפליה בוטה".ח"כ סלימאן: "לצערי הרב בעיות העומק בנגב הן מעבר לכל השאלות שעלו פה. כל עוד לא פותרים את ההכרה בכפרים, וכל עוד לא מבינה המדינה שהיא לא יכולה ליצור בנגב חצר אחורית. המשרד האמון על נושא הדיון, משרד הכלכלה, לא שיכנע אותי שהבינו את כובד המצב. לא רואה תוכנית חירום שתענה על המצב הקיים, ולא רואים תוכניות לזמן ארוך. משרד הכלכלה חייב לאשר את עניין ששת לשכות התעסוקה. אני מקווה שהאטה אין מטרתה להדוף את ריבוי הבקשות אחרי שיפתחו את ששת הלשכות החדשות. אבקש מהשרה לפרסם את הקריטריונים לפתיחת המרכזים, ולדעת מתי והיכן הם יפתחו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!