דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ועדת הכלכלה קראה לאוצר לגבש סיוע מוגבר למורי הדרך: "צריך לפצות בכסף"

נציגי משרדי התיירות והאוצר טענו בדיון הוועדה שפתיחת השמיים תפתור את מצוקת מורי הדרך | יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון: "עכשיו נפתחו השמיים, אבל מיולי עד אתמול לא הייתה תיירות" | מורה הדרך יואב אבן: "כבר שנתיים שאתם מביעים סימפטיה, ואנחנו מדממים בדרך"

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון. "לא נאפשר את הרפורמה הזו כפי שהיא" (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון: "לתת סיוע מוגבר למורי הדרך מכל הסוגים" (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
הדס יום טוב

ביקורת חריפה נמתחה היום (שלישי), בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת על היעדר סיוע מצד משרד האוצר למורי הדרך שפרנסתם נפגעה במהלך משבר הקורונה. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) דרש מהאוצר להשיב תוך שבועיים אם יינתן סיוע מוגבר למורי הדרך. מוקדם יותר היום אישרה הממשלה, בין היתר, הסרת הגבלות על כניסת תיירים לישראל.

חברי הוועדה ונציגי הענף בדיון טענו שהתכנית להעסקת מורי דרך ברשות הטבע והגנים מפלה בין העובדים בתיירות הנכנסת לעובדים בתיירות הפנים, ושלמרות הפרסומים בנושא, עדיין לא התחילה בפועל. לפי הנתונים שהוצגו בדיון, במהלך כל 2021 הועסקו בהדרכות הרשות כ-500 מדריכים, מתוכם 5% בלבד היו מורי דרך.

יואב רותם, מורה דרך בתיירות הנכנסת וחבר עמותת 'מורשת דרך', אמר שלמרות הפרסום הנרחב ברדיו על סיוע למורי דרך, בפועל לא בוצע דבר. "אני ביקשתי, לא התקבלתי", טען. "לא קיבלתי עבודה ולא קיבלתי שקל אחד".

"כל האמירה על עבודה חלופית היא לא ראויה", הוסיף. "המדינה סגרה לי את העבודה, דרכו על כל הענף הזה. כבר שנתיים שאתם מביעים סימפטיה, ואנחנו מדממים בדרך. כעת, העבודה חוזרת, והטעות החמורה של ליברמן זה שהוא אמר שהיא לא תחזור. יש פה הוכחה חיה שתיירות חוזרת בשנייה שנותנים לה, אני לא צריך להחליף מקצוע".

פיני שני, סמנכ"ל בכיר במשרד התיירות טען בתגובה שפרויקט ההדרכות ברשות הטבע והגנים "נפתח ועובד, יוצאים סיורים. נבדוק את הטענות הפרטניות".

"להערכתנו זה יכול להכניס 10,000 שקלים לכל מורה על פני חצי שנה", הוסיף. "היום הממשלה החליטה להכניס אזרחים זרים, תחזור העבודה וזה המענה הנכון ביותר. תכנית רשות הטבע והגנים בכל מקרה לא יכולה להוות פיצוי מלא למורי הדרך. מטרת המתווה הייתה סיוע למורי הדרך בתיירות הנכנסת, הממשלה לא חסמה את תיירות הפנים".

יו"ר הועדה ח"כ מיכאל ביטון שאל את שני אם בכוונת המשרד ליזום פתרון מספק אחר. שני: "אני לא מכיר כוונה כזו".

נעם דן, רפרנטית תיירות באגף התקציבים של משרד האוצר הוסיפה: "השמיים נפתחו אתמול". ביטון בתגובה: "אבל מיולי עד אתמול השמיים היו סגורים". דן: "החלטת הממשלה הייתה לסיים את הסיוע בחודש יולי".

"אנחנו שבעים מדיונים חסרי תכלית, אני רוצה לשלוח את האוצר לעשות שיעורי בית", אמר ביטון לנציגי האוצר והתיירות. "עכשיו נפתחו השמיים, אבל מיולי עד אתמול לא הייתה תיירות. צריך לפצות בכסף, תחזרו אלי עם תכנית תוך שבוע".

ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) השיב לביטון: "אי אפשר לפתוח את הקופה ולרשום צ'קים, אבל נדרוש תשובות. דרוש זמן, השיקום של מורי הדרך לא יהיה תוך שבוע".

"מה שצריך לדאוג לו  זה שהכסף שאני מרוויח עכשיו מהעבודה שנכנסת, לא ילך לכיסוי הלוואות של שנתיים", אמר רותם. "צריך להזרים כסף לענף הזה, לא רק למורי הדרך, לכל הענף. אנחנו לא עובדים מיולי, אנחנו צריכים כסף".

"בואו כל חברי הקואליציה ותדרשו כסף, תדרשו שלא יקבלו יותר החלטות על סגירת השמיים", קרא לחברי הוועדה. "כמו שתקעתם את הכל על הפנסיות של אנשי צבא הקבע, תתקעו גם על הענף החשוב הזה".

יוני שפירא, יו"ר עמותת 'מורשת דרך', הוסיף שדרישותיהם מתמקדות בשני נושאים: פיצוי ופתרונות. "הפיצוי חייב להיות מחודש יולי, כשהפסיקו את הסיוע, והפתרונות צריכים להיות לגבי מה יקרה בעתיד, כששוב ילחצו על כפתור הסגר", הסביר. "חייבים להשאיר את התיירות פתוחה".

בסיכום הדיון אמר ביטון: "לגבי תכנית רשות הטבע והגנים נבקש דיווח לוועדה לגבי הקצאת הכספים לפרסום, כמה מורי דרך עבדו בה ואיך מוצו 25 מיליון השקלים שהוקצו לה תוך שלושה שבועות".

"לגבי התכנית החדשה שהוגדרה לכלל העסקים בישראל, לא ניתן שתפלה בין מורי הדרך השכירים לעצמאיים" הוסיף. "אני מבקש ממשרד האוצר לבחון את הסיוע לכלל מורי הדרך. אנחנו קוראים לאוצר, לפנים משורת הדין ובהתייחס לקבוצה מאוד מוגדרת ומצומצמת שהפסידה הכנסה משמעותית בשל סגירת השמיים, לתת סיוע מוגבר למורי הדרך מכל הסוגים, ותוך שבועיים לתת לנו תשובה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!