דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
21.7°תל אביב
  • 18.4°ירושלים
  • 21.7°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 19.1°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

ייבוא הביצים מאוקראינה נעצר, בענף ההטלה קוראים להעדיף תוצרת מקומית

יבואני התבואות והביצים הישראלים מעידים שלפגיעה במשק ובתשתיות האוקראיניות יש השפעה דרמטית על כשליש מכמות הביצים המיובאות לארץ | מיקי לסר, מנכ"ל מ.לסר: "רפורמת היבוא לא תועיל לצרכן, אלא אף עשויה להזיק לו"

ביצים למכירה בשוק (צילום ארכיון: שרה שוכמן/פלאש90)
ביצים למכירה בשוק (צילום ארכיון: שרה שוכמן/פלאש90)
מאיה רונן

המלחמה באוקראינה עצרה את ייבוא הביצים מאוקראינה לישראל. ייצוא הסחורות מהמדינה נעצר והפצצות הצבא הרוסי על האזורים הכפריים פוגעים במשק הביצים ובקציר התבואות הנמצא בימים אלה בשיאו.

יבואני התבואות והביצים הישראלים מעידים שלפגיעה במשק ובתשתיות האוקראיניות יש השפעה דרמטית על אספקת תערובת גרעינים ממנה ניזונות התרנגולות והפצת התוצרת. הביצים האוקראיניות, הנחשבות לזולות, מהוות כשליש מכמות הביצים המיובאות לארץ. 

בימים האחרונים מחיר הביצים באירופה עלה ב-35%, ויבואני הביצים צופים שהעלייה תימשך. יחד עם זאת, הם מרגיעים, הצריכה השוטפת של ביצים בישראל נסמכת על ייצור מקומי. ייבוא הביצים בארץ מוגבל לתקופות חגי תשרי ופסח, אז עולה צריכת הביצים נקודתית.

בימים אלה היבואנים נערכים לספק את העלייה הצפויה בצריכת הביצים לקראת פסח. לאחרונה פתח משרד החקלאות מכסות ייבוא ללא מכס בהיקף של 140 מיליון ביצים. במשרד מציינים שהמכסות יוגדלו ככל שייווצר הצורך. 

החלופות הרלוונטיות הן ספרד ופורטוגל, המאושרות לייבוא ביצים על ידי השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות וביכולתן לספק את הכמות הנדרשת. יחד עם זאת, היבואנים עוקבים בקפידה אחר התפתחות אירועי שפעת העופות והתפרצות סלמונלה במוקדים רבים באירופה, שעלולים לפגוע גם ביבוא הביצים מספרד.  

משרד החקלאות ביקש לאחרונה לפתוח את ייבוא הביצים לאורך השנה במסגרת הרפורמה בחקלאות. רק בשבוע שעבר חתם שר האוצר אביגדור ליברמן על צו לפתיחת מכסות פטורות ממכס ליבוא ביצים טריות בהיקף של מיליארד ביצים בשנת 2022. במקביל, הוגדלה מכסת ייצור הביצים על ידי שר החקלאות פורר מ-2.3 מיליארד ל-3 מיליארד בשנה.

על-פי תחזיות מועצת הלול בחודשים מרץ עד מאי 2022 צפוי חסר של 31 מיליון ביצים בלבד. החל מיוני ועד דצמבר השנה צופים התחשיבים עודף של 73 מיליון ביצים בייצור המקומי. התחזיות לא כוללות את תוספת המכסות שנקבעה בתקנות ואת היבוא הנוסף שמקדמים שר האוצר ושר החקלאות. 

בענף ההטלה חוששים שהמהלכים הללו יביאו להצפה של השוק בעודפים מאסיביים, שתעמיד בסכנה את הייצור המקומי. השפעת מצב הלחימה הנוכחי על המשק הישראלי מעידה, לדעת רבים בענף ההטלה, על בעיות קשות ברפורמה שמקדמים שר האוצר ושר החקלאות.

לדבריהם, פתיחת ייבוא ביצים חופשי לישראל, בעיקר מאוקראינה, והסתמכות על ייבוא כמקור עיקרי לאספקת ביצים לא רק שתמוטט את המגדלים המקומיים, אלא עלולה גם להביא לתלות שטמונים בה סיכונים בעקבות התפתחויות גיאופוליטיות ואקלימיות ברחבי העולם 

חברת 'מ. לסר' אחראית לשיווק 30% מהביצים ומוצרי הביצים הנמכרים בישראל. מיקי לסר, מנכ"ל החברה, אמר היום ל'דבר': "רפורמה בענף הביצים היא חשובה ועשויה להועיל לשוק, כל עוד היא תתבצע בשיתוף עם החקלאים ולא נגדם".

קרטון ביצים של חברת מ. לסר (צילום: מ. לסר)
קרטון ביצים של חברת מ. לסר (צילום: מ. לסר)

"רפורמה שמהותה היא העברת עיקר השוק לייבוא ביצים, על חשבון תוצרת מקומית, לא רק שלא תועיל לצרכן אלא אף עשויה להזיק לו, כפי שאנחנו רואים היטב בימים אלה כאשר מחיר הביצים מאירופה זינק כבר ביותר כ-35% והיד עוד נטויה", מוסיף לסר. "יישום הרפורמה עלול להפוך את הביצה, מוצר המזון המזין והזול ביותר, ללא זמין ולפגוע באספקה השוטפת של ביצים טריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!