דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ ביטון נגד מנכ"לית משרד החקלאות: "אמרתם לנו 'הכול או כלום' וקיבלתם הכול, כשאנשים הלכו הביתה בוכים"

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון העביר ביקורת קשה על בקשת משרד החקלאות לתקן את תקנות הביצים: "לפני חודשיים קיבלתם את כל מה שביקשתם, אז אתם תישאו באחריות לכל משבר שלא יהיה פה"

יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון. "משרד החקלאות כשל, ואת מטיחה את זה בחברי כנסת?" (צילום ארכיון: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מאיה רונן

דיון סוער בוועדת הכלכלה: "להביא לאישור הוועדה תקנות שלושה ימים לפני סוף השנה שעברה זה לא לפעול ביושר", אמר יו"ר הוועדה מיכאל ביטון (כחול לבן) למנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופמן פס, בדיון אתמול (שלישי) על תקנות מכסות הביצים ל-2022.

"מי שמביא תקנה בסוף השנה ברגע האחרון, ואחרי חודשיים מבקש לתקן אותה, מתרשל בתפקידו. אתם תישאו באחריות לכל משבר שיהיה פה. קודם כל תתפקדו, ואחרי זה תתנו ציונים למישהו אחר. אמרתם לנו: 'הכול או כלום' וקיבלתם הכול, כשאנשים הלכו הביתה בוכים.

"עשינו הכול לפי רצונכם, הוועדה משנה תקנות לכולם ולכם לא נגענו, ואחרי חודשיים כשלתם, ואת מטיחה את זה בחברי כנסת שהם יהיו אחראים למחסור? איפה הייתם שנה שלמה? לא הייתם מוכנים לשמוע כלום. עכשיו אתם מאשימים אותנו? אל תטיחי האשמות. קחי אחריות. קיבלת את התקנה שלך כמו שביקשת אותה. תפעלי לפי מה שביקשת".

ביטון העביר את הביקורת על משרד החקלאות בתגובה לדבריה של המנכ"לית קאופמן פס, שלפיהם קיימים כמה חסמים שמונעים מימוש מלא של התקנות, בהם הצורך בהבהרת מושגים כמו "לול חדש" בנוסח התקנה. היא הוסיפה: "בשבועות האחרונים ייבאו עשרות מיליוני ביצים לישראל מספרד וממדינות נוספות. אני מנסה לייצר ביצים פה ויש כמה חסמים. לכן צריך את התיקונים.

"התקנות פורסמו ברגע שהבנו את התיקונים המינימליים שאנחנו רוצים להביא. לא הגענו להסכמות עם הענף. מחובתי להגיד שיהיה מחסור ביצים אם נמשיך בהתנהלות שלנו ללא תיקונים. אני רוצה חקלאות מקומית ולא ייבוא, ואם לא נתקן אני תלויה בייבוא".

לאחר התלהטות הרוחות הכריז ביטון על הפסקה, כדי לנסות להגיע להסכמות בין ראשי משרד החקלאות לנציגי המגדלים. הישיבה התחדשה לאחר כשעה, אף שלא הושגו הסכמות בין הצדדים.

המגדלים חוששים לעתיד הענף

מאז שהוצאה הרפורמה בחקלאות מחוק ההסדרים מנסה משרד החקלאות לקדם מרכיבים מתוכה. בענף הלול מדובר בביטול התכנון בשלוחת ההטלה (ייצור ביצים). נהוג להגיש את התקנות לתכנון ייצור הביצים להערות הציבור באוקטובר, כך שניתן למצות משא ומתן בין משרד החקלאות למגדלים ולהעביר את התקנות בהסכמה של הנוגעים בדבר לפני תחילת השנה.

הפעם הוגשה טיוטת התקנות ב-22 בדצמבר 2021, וניתנו שלושה ימים בלבד להערות הציבור, בידיעה שאם לא יאושרו התקנות עד 21 בדצמבר 2021 תיפתח 2022  בלי תכנון בענף ובלי מכסות. אישור התקנות בוועדת הכלכלה היה כרוך בדיונים מתמשכים ומשא ומתן מרתוני בתיווכו של ביטון.

מגדלי הביצים טענו שנציגי משרד החקלאות והאוצר הוסיפו לתקנות דרישות שעתידות למוטט את הענף: הגדלה לא פרופורציונלית של מכסות הביצים לשיווק, פתיחת ייבוא הביצים ללא מכס או במכס מופחת, היתר לייבא ביצים ארוזות שלא יעברו פיקוח וטרינרי בישראל והוצאה לפועל של הנחיית השירותים הווטרינריים לא להתיר איכלוס תרנגולות בלולי כלובים, אף שעוד לא נפתרו החסמים הביורוקרטיים, וההשקעה הנדרשת לשדרוג מרבית הלולים דורשת בטחונות שהתכנון בענף יימשך.

התקנות שאושרו כוללות מכסה שנתית גבוהה באופן חריג. הביקוש השנתי ב-2022 צפוי להגיע ל-2.3 מיליארד ביצים, ולמרות זאת המשרד מציע לחלק מכסות בהיקף של כ-3 מיליארד ביצים. במשרד החקלאות נימקו את ייצור הביצים המוגבר במחסור בתקופות החגים, אף שבדרך כלל מחסור זה מטופל נקודתית בעזרת ייבוא ובהסכמה עם המגדלים.

עוד טען המשרד שצפוי מחסור בביצים בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים, שיתקשו לעמוד במועד שנקבע למעבר ללולים ללא כלובים. משרד החקלאות הציע להשלים מחסור זה באמצעות תוספת מכסה לייצור מקומי.

נציגי משרד החקלאות התעקשו לא להתפשר על סעיפי התקנות ודחקו את הנהגת המגדלים לקבל את התקנות כפי שהן, כשהאלטרנטיבה היא פתיחת 2022 בלי תקנות. המגדלים קיבלו החלטה קשה לקבל את התקנות כמו שהן כדי לשמור על התכנון.

"לא יהיו שינויים בלי הסכמת כל הגופים"

בתחילת הישיבה התייחס ביטון למועד המאוחר שבו הוגשה טיוטת התקנות ל-2022, לזמן הקצר שניתן להערות הציבור וחברי הוועדה וללמידת המשמעויות הנגזרות מהתקנות ולאופן שבו התנהל המשא ומתן בין ראשי המשרד לנציגי ענף ההטלה.

הוא ביקר בתקיפות את משרד החקלאות על ניסיונו לנהל משא ומתן חלופי עם אחדים מהמגדלים ולהגיע איתם להסכמה על התקנות המקוריות, בעוד בחסותו ובגישורו מתנהל משא ומתן מרתוני עם הנהגת המגדלים.

התנהלות משרד החקלאות בעניין, לדבריו, מובילה לבזבוז זמנה היקר של הוועדה, שעל סדר יומה הורדת יוקר המחיה והטיפול במונופולים. ביטון הבהיר: "בסיבוב הזה לא יהיו שינויים שלא בהסכמה מלאה עם כל הגופים. מה שהיה פעם הקודמת לא יהיה הפעם. אומרים לנו שהולכים לייבא מיליארד ביצים, כשהנוהג הוא לייבא 200 מיליון, אז למה יש בעיה?"

ביטון נעל את הדיון אחרי ששלח את הצדדים לדון בתקנות ולהביא בפני הוועדה אך ורק את הסעיפים עליהם הגיעו להסכמה הדדית. אם יושגו הסכמות בימים הקרובים הוא ינסה להביא את הנושא לדיון בוועדה בשבוע הבא, לפני יציאת הכנסת לפגרה.​

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!