דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"ילדים מגיעים לבד אחרי שעות של הליכה, ונופלים לנו לתוך הידיים, ממש ככה"

12 חברי המשלחת של 'איחוד הצלה' לסיוע ליוצאים מאוקראינה הגיעו למולדובה | הם מפעילים מרפאה, מתחם לפליטים ומטבח בבירה קישינב, ומגישים סיוע ראשוני במעברי הגבול | ראש המשלחת, דוד קריספיל: "אנשים לא יודעים לאן הם ילכו"

משלחת איחוד הצלה לסיוע לפליטים אוקראינים שנמלטו למולדובה (צילום: דוברות איחוד הצלה)
משלחת איחוד הצלה לסיוע לפליטים אוקראינים שנמלטו למולדובה (צילום: דוברות איחוד הצלה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

"יש הרבה חוסר ודאות, אנשים מתפרקים ובוכים בכל רגע. מספרים שהפציצו להם את הבית, או שבני משפחותיהם נהרגו, והם לא יודעים לאן ילכו", מספר דוד קריספיל, ראש המשלחת הישראלית של 'איחוד הצלה' למולדובה, שמסייעת לתושבי אוקראינה שנמלטו בעקבות הלחימה. חברי המשלחת הגיעו מישראל בראשון השבוע, ומאז הם עמוסים במשימות סיוע ותמיכה באנשים שעולמם התהפך.

"בגלל שאין אפשרות לגברים מגיל 18 עד 60 לצאת מהמדינה, אנחנו פוגשים כמות גדולה של נשים וילדים שהגיעו בלי הבעל, עם הרבה חששות של מה יעשו עכשיו. יש איתנו אישה במלון ששוקלת לעלות לישראל ולא יודעת לאן ללכת, ואנחנו מנסים לסייע לה בכל דרך. יש ילדים שמגיעים לבד אחרי שעות של הליכה, ונופלים לנו לתוך הידיים, ממש ככה".

המשלחת של איחוד הצלה כוללת 12 אנשי צוות, רובם חובשים ופרמדיקים, ורופאה מארצות הברית שהצטרפה למשימה. "אנחנו משלחת חלוץ", אומר קריספיל, "במקביל לסיוע אנחנו עושים גם מיפוי של הצרכים". משלחת נוספת וגדולה יותר של הארגון צפויה להגיע למולדובה בימים הקרובים. "צוות גדול של איחוד הצלה בארץ עוברת הכשרה ואוספת את כל הציוד הנדרש".

המשלחת פועלת בשתי זרועות: צוות שמפעיל מתחם לוגיסטי ורפואי בבית כנסת בקישינב, בירת מולדובה, וצוות שקולט פליטים שיוצאים מאוקראינה בשני מעברי גבול. "בקישינב אנחנו מסייעים לפליטים שהגיעו למתחם הקליטה של בית הכנסת ולמלונות שבאזור. אנחנו מפעילים את מתחם הפליטים, פתחנו אוהלים בחוץ, ואנחנו מסייעים לאנשי לוגיסטיקה שבאו איתנו מהארץ בהפעלת מטבח שמכין מאות מנות חמות ביום.

"האוכל נדרש גם עבור פליטים שלא לנים במתחם. למשל, אנחנו נמצאים במלון ישן שהיה סגור כמה שנים, ופתחו אותו עכשיו לקליטת פליטים, אז אין בו מטבח, והמטבח של בית הכנסת משרת גם את המלון. אנחנו פשוט מתעסקים בכל דבר שנדרש כדי לעזור לאנשים האלה לעבור את הימים הקרובים בשלום."

הטיפולים במרפאה: תרופות, הקאות, פציעות

אנשי הצוות הרפואי במשלחת הקימו מרפאה בבית הכנסת, כדי לתת מענה לכל הצרכים הרפואיים של הפליטים. "חלק מהצרכים הם השגת תרופות שגרתיות לאנשים עם מחלות כרונית שהם שכחו להביא איתם. פגשנו אפילו אישה שברחה מהבית בלי המשאף שלה לאסטמה. חוץ מזה טיפלנו בילד שהקיא כל הדרך מאוקראינה, כי כנראה אכל משהו מקולקל עוד שם, באישה שנפצעה ברגל משעות ההליכה, ובכמה נשים בהריון. אנחנו גם ערוכים לטיפול במקרים יותר אקוטיים, אבל למזלנו עוד לא נתקלנו במצב חירום רפואי." 

"לתת לילד ממתק וחיבוק"

קריספיל מספר שבמעברי הגבול נוכחות חברי המשלחת מתמקדת בסיוע ראשוני והכוונה למי שצריך. "ביום שני שלחנו שני צוותים למעברי הגבול בפלאנקה ובמוגילב, כדי לסייע לאנשים שחיכו שעות ארוכות בגבול, בהיבט הרפואי, הנפשי, והבסיסי ההומניטרי, של לתת לילד ממתק וחיבוק. באופן טבעי, יהודים וישראלים שרואים אותנו נקשרים מאוד, זה מקל עליהם לשמוע את השפה העברית, ואנחנו יכולים לסייע להם יותר בגלל הקשר שלנו עם שגרירות ישראל. 

משלחת איחוד הצלה לסיוע לפליטים אוקראינים שנמלטו למולדובה (צילום: דוברות איחוד הצלה)
משלחת איחוד הצלה לסיוע לפליטים אוקראינים שנמלטו למולדובה (צילום: דוברות איחוד הצלה)

"הייתי אתמול בצוות שהגיע הבוקר למעבר הגבול הדרומי סלנקה. באנו מוקדם כדי לסייע לשגרירות בחילוץ אוטובוס של ישראלים במעבר הגבול. הישראלים עצמם מגיעים למתחם מעבר ואנחנו מסיעים ככל שניתן, לדאוג להם למשל בהסעות לטיסה, ובסיוע עד מועד הטיסה. חלקם מתכננים להישאר בקישינב ולהמתין עד סוף המלחמה, בתקווה שתסתיים מהר, או לנסוע למדינה נוספת." 

"קיבלנו יחס חם מכל מי שפגשנו"

קריספיל מספר שחברי המשלחת התקבלו בברכה לאורך הדרך, וזכו לסיוע מאנשי הביטחון. "קיבלנו יחס חם מכל מי שפגשנו, מהדיילות במטוס בחברה הרומנית, ובנחיתה בבוקרשט. במעבר הגבול מרומניה למולדובה הפקיד העביר אותנו מהר, כי הבין שבאנו לעזור. גם בכניסה למתחם מעבר הגבול בין מולדובה לאוקראינה, נותנים לנו לעבור מהר ברגע שרואים שאנחנו צוות רפואי. היו לנו כמה פגישות עם ראש העיר, משרד הבריאות המקומי, והם מסייעים לנו לעזור לאנשים שמגיעים למעבר הגבול."

הנוכחות של הצוותים עם סמלי מדינת ישראל מעוררת תגובות חיוביות גם בקרב ערבים ממדינות ואזורים שכנים. "לגבול הצפוני של מולדובה הגיעה קבוצת סטודנטים מעזה וירדן, שראו את הצוות שלנו עם דגל ישראל והתחברו אלינו מהר, קיבלו מאיתנו סיוע, ואמרו שזה היה להם מיוחד לראות את ישראל מחכה לסייע."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!