דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / האם האי היפה בתמונה הוא מוקד נוסף של המלחמה הקרה החדשה?

שינוע טילים ממקום למקום, השקעות אזרחיות בתשתית שעלולה להפוך לתשתית צבאית - דיווחים שונים בעולם מצביעים על כך שמלחמה קרה חדשה כבר מתרחשת סביבנו. מהים הבלטי לאוקיינוס האטלנטי ועד למזרח התיכון, המעצמות, לרבות סין, נערכות לעימות

האיים האזורים (צילום: Guillaume Baviere / ויקיפדיה).
האיים האזורים (צילום: Guillaume Baviere / ויקיפדיה).
יניב כרמל

דיווחים שונים מרחבי העולם מעלים את האפשרות כי בעוד ארה"ב נערכת לבחירות לנשיאות, משתדלות יריבותיה העולמיות – רוסיה וסין – לקבוע עובדות אסטרטגיות בשטח. הדיווחים המטרידים מעלים את האפשרות כי בין היריבות מתקיימת למעשה סוג של מלחמה קרה, אשר כוללת תחרות מתעצמת על השפעה באזורים שונים בעולם, התחמשות והתעצמות צבאית הכוללת גם נשק להשמדה המונית, ויצירת בריתות אזוריות שונות.

המלחמה הקרה היא כינוי ליחסים המתוחים בין ארצות הברית לברית המועצות לאחר מלחמת העולם השנייה – יחסי עימות שלא התבטאו במלחמה ישירה וגלויה אלא בתחרות מתמדת על השגת מוקדי כוח ושליטה. את הביטוי הזה טבע המדינאי האמריקאי ברנרד ברוך, והוא הובא לציבור בכתביו של העיתונאי ולטר ליפמן. אחד המאפיינים של המלחמה הקרה היה קיומם של עימותים אזוריים מוגבלים בין מדינות שונות בתמיכת המעצמות, כאשר מעל לעימות המוגבל מתהפכת חרב המלחמה הכוללת והשימוש במאגר הנשקים הגרעיניים שכל מעצמה צברה.

מי שרוצה לראות כיצד נראה "עימות מוגבל" שכזה לא צריך להסתכל אלא מספר מאות קילומטרים צפונה לסוריה המשוסעת, עם מעורבות של המעצמות מאחורי הקלעים ולפניהם.

מדובר בתהליך מתמשך. בעוד שעם התפרקות ברית המועצות בשנות ה-90' של המאה הקודמת התקבעה התפישה כי הגענו ל"קץ ההיסטוריה", והמלחמה הקרה הוכרעה למעשה, הרי שהתחדשות העוצמה והשאיפות הבינלאומיות ברוסיה, בשילוב עם כישלונות ארה"ב במספר זירות לחימה והתכנסותה פנימה תחת ממשל אובמה, הביאו לראייה חדשה של מערך הכוחות העולמי. גם סין, כוח עולמי עולה עם אינטרסים וצורת השפעה משלו, נמצאת בתוך המירוץ הזה – והתוצאות עבור המערכת הבינלאומית אינן ניתנות לידיעה בשלב זה.

מאחז סיני באמצע האוקיינוס האטלנטי

כדי להתבונן על הדברים נתחיל מרחוק. יתכן ששמם של האיים האזוריים לא הגיע לאוזני רבים בישראל, אך הסימנים מראים כי שרשרת האיים הקטנה הזו בלב האוקיינוס האטלנטי עומדת במוקד של עימות אסטרטגי ,וגם בלב סערה ציבורית בארה"ב.

האיים השלווים, אשר נמצאים בשליטת פורטוגל, וממוקמים בלב האוקיינוס האטלנטי – כ-1,500 ק"מ מערבה מפורטוגל, וכ-3,900 ק"מ מחופה המזרחי של ארה"ב – שימשו במשך שנים גם כמארחים של בסיס חיל האוויר האמריקאי. אך מסיבות שונות החליטה ארה"ב להעביר את הבסיס מהאיים הקטנים לאתר חדש, שייבנה על ידה, סמוך ללונדון בבריטניה.

האיים האזורים, פורטוגל (גרפיקה: פלאש 90).
האיים האזורים, פורטוגל (גרפיקה: פלאש 90).

מידע שנחשף לאחרונה מעלה את האפשרות כי נציגי הפנטגון שיקרו לוועדה בבית הנבחרים בעת שהתבקשו לדווח על תהליכי קבלת ההחלטות על הקמת הבסיס החדש – שעלותו יכולה להגיע גם למיליארד דולר. מידע זה עלול להביא להליכים פליליים בארה"ב, אך מה שמטריד יותר, בראייה בינלאומית, הוא העובדה שסין החלה לגלות עניין באיים השקטים.

חבר בוועדה של בית הנבחרים בשם דוין נונס, ציר רפובליקאי מקליפורניה, כתב לאחרונה למזכיר ההגנה של ארה"ב אשטון קרטר:

"כפי שכבר הזהירו חברי קונגרס רבים בעבר, מספר פקידים סיניים בכירים ביקרו באיים האזוריים בשנים האחרונות. לאחרונה הובא לידיעתי כי סין שלחה משלחת בת כעשרים נציגים, כולם דוברי פרוטוגזית שוטפת, לסיור בן מספר שבועות, שבעקבותיה יבוא ביקור רם-דרג מסין. על פי הדיווחים סין שוקלת להרחיב את השקעותיה באי, אך הם גם הביעו עניין במסלול ההמראה שבבסיס חיל האוויר האמריקאי".

"סין כבר הרחיבה את השפעתה", כותב נציג בית הנבחרים האמריקאי, "באמצעות השקעות תשתית בג'יבוטי, סרי-לנקה ובמקומות רבים ברחבי הגלובוס. זו גם השיטה שבה היא מבקשת לעצמה עקב בקרקע באיים האזוריים. אם תצליח, הרי שתיווצר האפשרות למאחז לוגיסטי ומודיעיני סיני, אותו תוכל סין להכשיר לשימושים צבאיים נוספים בעתיד. ההשקעה העצומה שלנו בבסיס חיל האוויר תגיע, בסופו של דבר, לידי הממשלה הסינית".

מייקל רובין, חוקר של המזרח התיכון ויחסים בינלאומיים, אשר כותב גם עבור מכון היוזמה האמריקאית (AEI), מכון מחקר אשר מקדם מדיניות חוץ אמריקאית אקטיבית יותר, כתב כי: "לתת לסינים אחיזה באוקיינוס האטלנטי זו פשוט טיפשות. אם קובעי המדיניות דוחים את האפשרות שסין תתור אחר הקמת מאחזים בעלי יכולות צבאיות במרחק כה רב מבייגי'ן, אז הם צריכים להתעורר. השקעות סיניות בתשתיות אזרחיות מומרות לתשתיות צבאיות, כפי שקרה בפקיסטן", דברי רובין.

טילים גרעיניים לחוף הים הבלטי

בסוף השבוע שעבר נפוצו דיווחים כי הרוסים מקדמים לעבר קלינינגרד, מובלעת רוסית לחוף הים הבלטי הסמוכה לפולין, אסטוניה וליטא, טילים המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים.

על פי מקורות ממשלתיים אסטוניים שצוטטו בהרחבה בעיתוני העולם רוסיה מקדמת את הטילים בעלי היכולות הגרעיניות באמצעות ספינה שיצאה מסט. פטרסבורג, ומבקשת לקבוע באמצעות הצבתם עובדות אסטרטגיות טרם הבחירות בארה"ב. הטילים, הקרויים אסקנדר-M, אמורים להצטרף למערך הטילים הקיים ממילא בקלינינגרד, אך הדאגות בקרב האסטונים ובמדינות המערב נובעות מכך שמדובר בעליית מדרגה חמורה מבחינת היכולת הצבאית. הטילים שהוצבו בקלינינגרד עד כה היו בעלי יכולות נמוכות בהרבה.

איזור קלינינגרד, רוסיה (גרפיקה: דבר ראשון).
איזור קלינינגרד, רוסיה (גרפיקה: דבר ראשון).

ראש ממשלת אסטוניה, טראבי רויבאס, טען כי "הדיווחים על העברת טילים בידי רוסיה הם מדאיגים ביותר, ומראים כי רצונה של רוסיה הוא ללחוץ על המערב בכלים שונים. יש להתייחס לכך כאל ניסיון סחיטה". גורמים רשמיים נוספים באסטוניה טוענים שהמטרה של רוסיה היא השגת שליטה בים הבלטי כפי שיש לה בים השחור.

שינוי מצב בסוריה

בשבוע שעבר אישרה רוסיה כי הציבה בסוריה טילים מסוג S-300, טילים נגד מטוסים ברמה הגבוהה ביותר שישנה בעולם כיום. על פי הודעת הרוסים מטרת הטילים היא להגן על נכסים צבאיים של רוסיה בסוריה, כמו הנמל הימי בטרטוס וכוחות חיל הים הרוסי הנמצאים באזור.

כניסת מערכת ההגנה האווירית הזו לאזורנו מצביעה על חשש כי באזור סוריה עלול להיווצר עימות ישיר בין המעצמות. כידוע גם ארה"ב מעורבת בדרכים שונות ועקיפות בלחימה בסוריה, בין השאר בשליחתם של "יועצים צבאיים" שהדריכו חלק מכוחות המורדים הלוחמים נגד משטר אסד. מבחינת ישראל מדובר בשינוי מצב לרעה, כיוון שבתנאים מסוימים, עלול להיפגע חופש הפעולה של ישראל בשמי סוריה ולבנון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!