דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הורוביץ: אגף התקציבים מסרב לאשר תוספת של 25 מיליון שקלים לקיצור תורנויות המתמחים

שר הבריאות האשים את האוצר בעיכוב 66 מיליון שקלים שכבר אושרו ליישום המתווה באפריל | באגף התקציבים אמרו שאין מספיק רופאים ליישום המתווה והזהירו מפגיעה במערכת הבריאות | הורוביץ: "פקידי האוצר אינם רשאים לרמוס החלטות ממשלה"

שר הבריאות ניצן הורוביץ (מימין) וראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס (צילומים:  אבשלום ששוני / פלאש90 ;מתוך האתר של משרד האוצר)
שר הבריאות ניצן הורוביץ (מימין) וראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס (צילומים: אבשלום ששוני / פלאש90 ;מתוך האתר של משרד האוצר)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

עימות חריף בין שר הבריאות ניצן הורוביץ וראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גורדוס, סביב תוספת תקציב שנדרשת לקיצור תורנויות המתמחים בבתי החולים. הורוביץ חשף את הסכום שעליו עומדת המחלוקת בין משרד הבריאות למשרד האוצר: תוספת נדרשת של 25 מיליון שקלים בשנה הנוכחית, על 66 מיליון השקלים שהוקצו במקור ליישום המתווה. לדברי הורוביץ, באגף התקציבים מסרבים לאשר את כלל הסכום הנדרש.

הורוביץ האשים את אגף התקציבים בנסיון לטרפד את המהלך, שלפי החקיקה הקיימת צריך לצאת לפועל בתחילת אפריל, בעוד פחות מחודש. ראש אגף התקציבים, גורדוס, אומר בתגובה שהמתווה שמציע משרד הבריאות אינו ישים מכיוון שאין מספיק רופאים כדי לממש אותו, ולכן הוא עלול לפגוע בשירותי הבריאות לציבור. בתגובה לכך אמר הורוביץ: "מי שאחראים על גיבוש ויישום מדיניות מערכת הבריאות הם שר הבריאות והנהלת משרדו, ולא פקידי האוצר. יתרה מכך, פקידי האוצר אינם רשאים לרמוס החלטות ממשלה".

בהצהרה שפרסם אתמול (רביעי) הורוביץ הוא כתב ש"מה שעומד בינינו לבין יישום המתווה הוא סירוב אגף התקציבים לאשר שימוש בתקציב שהובטח, על פי סיכום בין שרת הכלכלה, שר האוצר ושר הבריאות. ״אף עובד לא צריך לעבוד 26 שעות ברצף. זה בלתי מתקבל על הדעת. העובדה שעד עכשיו הסוגיה הזו זכתה להתעלמות מוחלטת מכל שרי הבריאות וממשלות ישראל היא חרפה. התחייבנו לתקן סוף סוף את העוול הזה, ואני לא מתכוון לוותר עד שנשיג את המטרה – במלואה."

לדברי הורוביץ, "ההיתר של שרת הכלכלה, כפי שסוכם עם שר האוצר ואיתי קובע כי ב- 1 באפריל יחל קיצור תורנויות המתמחים לרפואה בכל 10 בתי החולים בפריפריה. עוד סוכם על תקציב כולל של 66 מיליון שקלים לטובת יישום המתווה. ממשלת ישראל התחייבה ומחוייבת למהלך הזה. בנוסף, התחייבתי שבמהלך הקדנציה שלי יורחב המהלך בהדרגה לכל בתי החולים בארץ עד סוף שנת 2025 , וכך יהיה."

"בחודשים האחרונים עמל צוות היישום בראשות המשנה למנכל משרד הבריאות ד"ר ספי מנדלוביץ בהשתתפות נציגי משרדי האוצר, הכלכלה, מנהלי בתי החולים, ההסתדרות הרפואית ונציגי המתמחים, על תוכנית להוצאה אל הפועל של המתווה המוסכם בפריפריה. לאחר בדיקה יסודית בכל בתי החולים בפריפריה, כדי לבחון את הצרכים הנדרשים בכל מחלקה ומחלקה, ולאחר סיום עבודת מטה נרחבת בנושא, על פי אומדן משרד הבריאות נדרשים לצורך ביצוע המתווה כ-25 מיליוני שקלים נוספים. הסכום החסר נועד להשלים מימון תקנים נוספים שנדרשים למערכת וכן לצורך תקצוב אמצעים שונים להקלת העומס על המחלקות והמתמחים בבתי החולים בפריפריה."

לדברי הורוביץ, "בדיונים שקיימנו בשבועות האחרונים עם האוצר הובהר לנו שאגף התקציבים מסרב לאשר את התוספת הזו. מתוך מחויבותי לקיום המתווה ומתוך רצון לעמוד בהיתר שרת הכלכלה, החלטתי להתחיל את מימוש המתווה בסכום שכבר סוכם בין השרים, תוך עמידה על השלמת המשאבים עם התקדמות איוש התקנים. אלא, שבימים האחרונים התברר כי גם את 66 מיליוני השקלים שכבר סוכמו בין שלושת השרים, אגף התקציבים לא מוכן להעביר לנו לטובת התקנים הנדרשים. המתווה יכול לצאת לדרך כמתוכנן, אבל אגף התקציבים מתכחש לסיכומים בין שלושת השרים ומנסה למנוע בכך את יישום המתווה."

לדברי הורוביץ, "במקום לדאוג שרופאות ורופאים לא יטפלו בחולים אחרי יותר מיממה על הרגליים, במקום לתת להם את מה שמגיע להם, באגף התקציבים בוחרים לנסות לסכל את מתווה קיצור התורנויות. אני לא אסכים לזה. בשום אופן. אחרי שנים של הזנחה פושעת, לקחתי לי כמטרה לתקן את הדבר הזה – ואני לא מתכוון לוותר."

צוות היישום המליץ לדחות את החלת המתווה במרכז הארץ

בנוסף אמר הורוביץ שממסקנות צוות היישום עולה שנדרש לדחות את החלת קיצור התורנויות בבתי החולים במרכז הארץ. "צוות היישום מצא שכדי להבטיח את קיצור התורנויות בפריפריה, ובכדי להגן על איכות הרפואה בפריפריה נדרש ליצור ריווח בין יישום המתווה בפריפריה ובמרכז. כפי שאני מקבל את עבודת המטה באשר לתקנים הדרושים, אני נכון לאמץ גם את המסקנה הזו."

"חשוב להבהיר, אימוץ מסקנה זו לא יצמצם את מתווה קיצור התורנויות. להיפך, זה יבטיח שאנו יוצאים למהלך באופן אחראי ומקצועי, מבלי להרחיב את הפערים בבריאות בין המרכז והפריפריה. זהו המפתח לכך שהמהלך אכן יצא אל הפועל בכל רחבי המדינה בדיוק כפי שסוכם."

הורוביץ הסביר ש"המתווה עובד בשיטת פעימות – כאשר הפריפריה תחילה. זה יחזק את בתי החולים שמתקשים יותר מכל לגייס כוח אדם. יחד עם זאת, נקבע כבר בשלב זה יתד גם במרכז, כאשר נצא למהלך לקיצור התורנויות במחלקות לרפואה דחופה בכל בתי החולים בארץ, במסגרת רפורמה בחדרי המיון (מלר"דים) באופן שיטיב גם עם המתמחים וגם עם הציבור הרחב."

הורוביץ ביקר בחריפות את אגף התקציבים: "כדי להפסיק את העסקה של המתמחות והמתמחים 26 שעות ברצף, דרוש כסף ודרושים תקנים. זה ברור ומובן לכל הצדדים מתחילת הדרך, וההתחייבויות באשר להקצאות התקציבים מסוכמות ומתועדות. ההיתר והמתווה של שרת הכלכלה הוא לא המלצה או בקשה – הוא מחייב. לא אגף התקציבים, ולא אף גורם אחר רשאי להפר אותו."

ראש אגף התקציבים: "אי די רופאים ליישום המתווה של משרד הבריאות"

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גורדוס, הגיב לדברי הורוביץ במכתב בו כתב ש"משרד האוצר תומך בקיצור תורנויות המתמחים". עם זאת לדברי גורדוס, "לאור המחסור בכוח האדם במערכת הבריאות, לא ניתן להתבסס על תוספת תקינה משמעותית עבור מתווה קיצור יום העבודה לצד המשך גידול ברמת הפעילות במערכת הבריאות, מאחר שאין די רופאים לשם כך. ישנם מתווים שונים שיכולים לאפשר את קיצור התורנות תוך הפנמת המחסור בכוח אדם ומזעור הפגיעה בהתפתחות המערכת.

"צר לנו ששר הבריאות בוחר בהשתלחויות אישיות בתקשורת ומציג טענות ללא כל קשר למציאות ובה בעת מחזיק את בתי החולים כבני ערובה ע"י סיכול העברת מאות מיליוני שקלים עבורם וזאת במקום להתמקד במציאת פתרונות ישימים למען המתמחים ומערכת הבריאות."

מלשכת השר הורוביץ מסרו בתגובה למכתבו של ראש אגף התקציבים: "ראש אגף התקציבים קצת מבולבל. למזלו הרב של הציבור בישראל, מי שאחראים על גיבוש ויישום מדיניות מערכת הבריאות הם שר הבריאות והנהלת משרדו, ולא פקידי האוצר. יתרה מכך, פקידי האוצר אינם רשאים לרמוס החלטות ממשלה ולצפצף על מדיניות השרים הממונים עליהם. מתווה המתמחים ייצא לדרך – על אפם וחמתם של המתנגדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!