דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

"זו עלולה להיות מלחמה שמשטחים בה שכונות, והופכים את המדינה ללא מתפקדת"

אורן האס, חוקר תורות לחימה, מופתע מהחולשה הצבאית של רוסיה בלחימה באוקראינה: "בסוריה הצבא הרוסי הפגין יכולות יותר חזקות" | לדבריו, "ייקח כמה חודשים ואולי גם כמה שנים עד להסדרה באוקראינה"

הרס בעיירה בוצ'ה ליד קייב, לאחר הפצצות צבא רוסיה (צילום: AP Photo/Serhii Nuzhnenko)
הרס בעיירה בוצ'ה ליד קייב, לאחר הפצצות צבא רוסיה (צילום: AP Photo/Serhii Nuzhnenko)
אוריאל לוי

"ערפל הקרב סמיך מאוד, קשה לראות מבעדו, ממה שאני מבין אנחנו עדים לתחילתה של 'סוריזציה' של אוקראינה", אומר אורן האס, חוקר תורות לחימה עצמאי. "כחוקר אני קצת מופתע מהחולשה של הצבא הרוסי. ראינו אותו בסוריה", הוא אומר. "בסוריה הצבא הרוסי הפגין יכולות חזקות, ועמידה ביעדים, אבל זה בעיקר היה בכוח אש (הפצצות ארטילריה ואוויר מאסיביות). כאן הצבא הרוסי נדרש לתמרונים קרקעיים מורכבים ואת זה עוד לא ראינו. לא קיבלנו תמונות מתמרונים שהצבא הרוסי ערך באימונים".

מאיפה אתה משיג את המידע?
"אני מנתח את המידע המעט שמתפרסם ברשתות ומצליב אותו, ואני לא עושה את זה לבד. אני קורא פרשנים צבאיים שונים ומתייעץ עם חברים ועמיתים, במטרה להבין מה בדיוק מתרחש שם.

אורן האס, חוקר תורות לחימה (צילום: אלבום פרטי)
אורן האס, חוקר תורות לחימה (צילום: אלבום פרטי)

"אחת הבעיות היא שיש הצפת מידע, כולל מידע כוזב, ומצד שני חוסר נכונות ברשת להפצת מידע שעשוי לפגוע באוקראינים, אולי בגלל שרוב הפרשנים המערביים הם פרו-אוקראינים, וחוששים שדברים שיעלו לרשת או יכתבו יפגעו באוקראינים. אז מלכתחילה המידע מוטה, וחסר. אני מנסה לנתח ולצייר את התמונה ככל שאפשר מהמידע הקיים".

אתה אומר שהתקיפה הרוסית חלשה?
"הרוסים התחילו בהתקפת פתע, שלא הפתיעה אף אחד. ראינו אותם ביומיים הראשונים מפעילים מעט אש, ומנסים להשתלט על שדה תעופה באמצעות הנחתה של כוחות מוסקים ואז לחבור אליו עם כוח שנע על ציר יחיד, ושימוש בכל מני הפתעות. הם עשו רעש וצלצולים. זה לא הצליח להם. האוקראינים היו מוכנים לזה. אולי הם קיבלו מידע מודיעיני מדויק מהאמריקאים. אני לא יודע. חשבתי שתהיה פתיחה הרבה יותר מאסיבית. שהם ינסו לשתק את הפיקוד האוקראיני ואת חיל האוויר שלו, ולא ראינו את זה".

ואז?
"אחר כך הרוסים ניסו לפרוץ קדימה במהירות עם טנקים ורכבים משוריינים. הם לא שמרו על צוותי כוחות משולבים, לא הקפידו על תורת הלחימה שלהם. יש להם תורה מסודרת: דרג ראשון שמבקיע ואז דרג שני שבא אחריו ועבודה בכוחות רב-חיליים אבל מה שראינו בתחילת השבוע זה בעיקר בלגאן. רצים מהר ומקווים לטוב.

חייל רוסי בטנק (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, File)
חייל רוסי בטנק (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, File)

"היו מי שזה הזכיר להם את הבליצקריג הגרמני, אבל הרוסים לא עובדים ככה. זה לא בתו"ל שלהם. מה שקרה בפועל זה שחלק מהשיירות שלהם נתקעו. חלק מהטנקים פרצו רחוק ומצאו את עצמם לבד. הם הבקיעו את ההגנה האוקראינית, אבל עשו את זה במחיר גדול. יש פתגם במרינס ש'אש בלי תמרון זה בזבוז, ותמרון בלי אש זה התאבדות'. אז נראה שהצבא הרוסי עבר מגישת התאבדות לשלב הבזבוז".

מה הרוסים מנסים להשיג?
"ברמה הצבאית הם מתקדמים בכמה גזרות: הם פרצו מחצי האי קרים צפונה וכבשו את כל המרחב של תעלת קרים הצפונית (תעלה שמספקת מים מהדנייפר לקרים ואוקראינה חסמה אותה לאחר סיפוח קרים). הם מתקדמים מזרחה לעבר חבל דונבאס, וכבר הצליחו ליצור פרוזדור מקרים לרפובליקות הבדלניות, זה גם אותו השטח שבאמצעותו הם ינתקו את אוקראינה מים אזוב.

"אני חושב שהם ינסו לסגור על הכוחות האוקראינים שנלחמים באזור של הרפובליקות הבדלניות, יש שם כוחות אוקראינים רבים שהרוסים ינסו לנתק מהעורף וזו תהיה דילמה לפתח ההנהגה- להסיג אותם או לאפשר כיתור. במקביל הכוחות שיצאו מקרים מתקדמים מערבה לכיוון אודסה במטרה לנתק את אוקראינה מהים השחור. גזרה אחרת שהם רשמו בה התקדמות מסויימת זה בצפון, לכיוון קייב ובמזרח באזור חרקוב. יצרו שם כמה לשונות שכבר מגיעות לפאתי הערים. אני חושב שהם יעברו לעבוד כמו בסוריה – יכתרו ערים, יתישו את התושבים עד שישיגו כניעה או כיבוש.

"מרבית הפרשנים טוענים שהמאמץ הצפוני לעבר קייב הוא המאמץ העיקרי. אני חשבתי בהתחלה שזהו מאמץ משני שנועד לרתק כוחות והמאמץ העיקרי הוא מאמץ הכיתור בדרום ובדרום מזרח. אני עדיין לא משוכנע שזה לא נכון".

מה מקשה על הרוסים?
"בים שום דבר לא מקשה עליהם. ביבשה יש לרוסים שיירות תקועות. אוקראינה בוצית. השלגים מפשירים, מה שמקשה על התנועה ומקבע אותה לצירים, מה שמקל על המגן. הבעיה שזה רק הולך ונהיה גרוע יותר וזה והורס את היכולת שלהם לתמרן בכוחות משולבים. חוץ מזה, יש להם בעיות נוספות: בעיות לוגיסטיקה, מורל נמוך, טקטיקות לא מותאמות לשטח. אבל הם לא מוותרים.

"מצד שני, יש להם גם יתרונות: אנחנו רואים שהרוסים מרגישים בנוח לנוע בשיירות. הם כנראה לא חשים באיום אווירי. זה מלמד על יכולת פחותה של הצד האוקראיני ביחס לתחושה ברשתות החברתיות. רק היום התחלנו לראות שיירות מסודרות עם אבטחה, ומסוקים מעליהם. כל מה שאנחנו רגילים לראות בתורת הלחימה המסורתית של הרוסים מגיע רק עכשיו לאחר שבוע של לחימה. אנחנו גם רואים התחלה של התבססות בפאתי קייב מצפון-מערב, כולל הקמת מרכזים לוגיסטיים".

ומה לגבי חיל האוויר?
"אחד הדברים המוזרים במלחמה הזו הוא שאנחנו לא רואים את חיל האוויר הרוסי. אף אחד לא יודע למה, אבל חיל האוויר העצום של רוסיה כמעט שאינו משתתף במערכה. פה ושם יש הפצצות של מטוסים ומסוקים, אבל זה כלום לעומת הכוח האווירי העצום של הרוסים.

חייל אוקראיני בודק שברי כלי טיס שהופל בקייב (צילום: AP Photo/Vadim Zamirovsky)
חייל אוקראיני בודק שברי כלי טיס שהופל בקייב (צילום: AP Photo/Vadim Zamirovsky)

"ראינו את האוקראינים מפילים מסוקים ומטוסים שטסים נמוך – הם טוענים שהפילו כבר עשרות, אבל אין דרך לאמת את זה. חלק מההפלות נעשו באמצעות טילי כתף. חוץ מזה, אתה רואה שהרוסים מנחיתים יחידות צנחנים ממסוקים פעם אחר פעם למרות שזה לא עובד להם וחלק גדול מהם נשבה. זה כאילו הם 'עושים את הקטע שלהם', גם אם זה לא מצליח. כנראה שלא כל כך מפריע להם לאבד ככה כוחות".

לאן המלחמה זהו הולכת לדעתך?
"בניגוד לכל המלחמות של רוסיה עד כה, יש פה שעון חול מדיני. זה שונה מהמלחמות הקודמות בסוריה, ובגאורגיה. אני מניח שהסנקציות משפיעות על החלטות מדיניות שאותן אני לא יודע לפרש. ההצלחה הצבאית האפשרית אינה אומרת דבר על המישור המדיני שמסתמן בינתיים ככישלון מפואר, אבל זה תלוי בשאלה מה ה'אנד-גיים' של פוטין, ולצורך זה צריך לשאול מומחים מדיניים. מה שאני מנתח זה רק את המהלכים הצבאיים".

פוטין מכריז על פלישה לאוקראינה. "בניגוד לכל המלחמות של רוסיה עד כה, יש פה שעון חול מדיני" (צילום: Russian Presidential Press Service via AP)
פוטין מכריז על פלישה לאוקראינה. "בניגוד לכל המלחמות של רוסיה עד כה, יש פה שעון חול מדיני" (צילום: Russian Presidential Press Service via AP)

ואם המלחמה תמשך, לאן זה ילך?
"הם יצליחו לכתר ערים, אבל כיבוש ערים לוקח זמן רב ודורש כוח אדם עצום. ראינו שבעיראק נדרשו 70,000 חיילים כדי לכבוש את מוסול. קייב וחרקיב זה משאבות כוח אדם רציניות. להערכתי זה ייקח כמה חודשים ואולי גם כמה שנים עד שנגיע להסדרה באוקראינה – והשאלה מה בכלל המטרה הצבאית שלהם".

אם הרוסים נלחמים אחרת מבסוריה, אז למה קראת לזה סוריזציה של אוקראינה?
"הרוסים יעברו לפעולה שיטתית ואיטית יותר. שיטת הלחימה הכללית תוביל להרס רב באוקראינה. אנחנו רואים את הכיתור של ערים, וההפגזות שיובילו להרס רב. הם יעדיפו כיתור ערים והתשתן, ואולי הכנסת כוחות "אחרים" פנימה (למשל צ'צנים) כמו שראינו בסוריה. כיתור ערים בזו אחר זו, ככה פעלו הכוחות של אסד בהנחיית הרוסים.

"בנוסף, הם יתמקדו בשמירה על צירים ומסדרונות שיצרו סביבם, בעדיפות על האזור הכפרי. אם זה יקרה, אז ככל שיעבור הזמן אוקראינה תלך ותחרב. זו עשויה להיות מלחמה שמשטחים בה שכונות, והופכים את המדינה ללא מתפקדת. מחריבים אותה".

מה בנוגע לפגיעה באזרחים?
"בינתיים ראינו ניסיונות רוסיים מסוימים להימנע מפגיעה באזרחים, במיוחד בקרב הכוחות המתמרנים, אבל לצערי זה דבר שעשוי להשתנות עם הזמן. מלחמה שוחקת נפשות, וככל שהיא נמשכת כך היא נהיית אכזרית יותר כלפי האוכלוסייה האזרחית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!