דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

לפענח את פוטין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko, Pool)
ולדימיר פוטין. "הוא לא פלש לאוקראינה כי שמע קול בראשו שאומר לו לעשות את זה. הוא פלש לאוקראינה כי זה מה שהוא חושב או מאמין שנכון" (צילום: Photo/Alexander Zemlianichenko, Pool)

"משוגע אחד הורס חיים של מיליונים", אמר השבוע השחמטאי גארי קספרוב. אבל האם פוטין משוגע? | מסע קצר בחיפוש אחר תשובה

אוריאל לוי

שאלות על מצבו הנפשי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתעוררות ביתר שאת מאז הפלישה לאוקראינה בשבוע שעבר. מנהיגי המערב מביידן ועד שולץ חזרו ואמרו כי זוהי מלחמה של איש אחד, "מלחמתו של פוטין"; שר ההגנה הבריטי, בן וולאס, קבע ש"פוטין השתגע לחלוטין" (וזכה לגינוי חריף מסרגיי שויגו, מקבילו הרוסי); "המלחמה הזו היא שגעון של איש אחד", כתב השחמטאי הרוסי גארי קספרוב, "בן אדם משוגע אחד שהורס חיים של מיליונים".

"מעטים מאוד מדברים איתו ישירות", צוטט הסנאטור מארק וורנר, דמוקרט מווירג'יניה ויו"ר ועדת הסנאט לענייני מודיעין, בכתבה של סוכנות הידיעות איי.פי, "לכן אנחנו חוששים שהאיש המבודד הזה הפך להיות מגלומן…".

האיומים בשימוש בנשק גרעיני, מגבירים את החשש מפניו. אך על השאלה האם הוא יציב, לא פשוט לענות. אפשר רק לנסות.

ד"ר ג'ניפר שקבטור: "פרקים שלמים בחייו מעורפלים לגמרי"

מעט מאוד ידוע, בוודאי בהשוואה למנהיגים אחרים, על מי שעומד 23 שנים בראש אחת המעצמות הגדולות בעולם. "פרקים שלמים בחיים שלו מעורפלים לגמרי", אומרת ד"ר ג'ניפר שקבטור, ד"ר למשפטים (מהרווארד), יועצת לבנק העולמי לענייני מזרח אירופה ומרצה באוניברסיטת רייכמן. לא במקרה הביוגרפיה שכתבה עליו העיתונאית מאשה גסן, נקראת "האיש ללא פנים".

הביוגרפיה מתארת את פוטין, שנולד ב-1952, כבן יחיד להורים נכים שנפגעו במלחמת העולם השנייה. לפני שנולד מתו שני בניהם – אחד ממחלה והשני מרעב.

פוטין בצעירותו. "כשהוא קורא לאוקראינים נאצים הוא מתכוון לזה בכל ליבו, כאדם שסבל רבות באשמת הנאצים"  (צילום: ויקימדיה/kremlin.ru)
פוטין בצעירותו. "כשהוא קורא לאוקראינים נאצים הוא מתכוון לזה בכל ליבו, כאדם שסבל רבות באשמת הנאצים"  (צילום: ויקימדיה/kremlin.ru)

שנות הילדות עברו על פוטין בלנינגרד (כיום סנט פטרבורג) שעדיין הייתה הרוסה מהמצור הארוך שהטילו עליה הנאצים. הוריו מתוארים כאנשים פשוטים, נחושים ולמודי סבל: מלבד שני הבנים שנפטרו בנסיבות טרגיות, אימו איבדה במלחמה את אמה ואת אחיה, ואביו, שהיה מהנדס צוללות, נפצע במלחמה והפך נכה. "כשפוטין קורא לאוקראינים נאצים", אומרת שקבטור, "הוא מתכוון לזה בכל ליבו, כאדם שסבל רבות באשמת הנאצים".

פוטין היה ילד יחיד בבניין דירות ישן. באוטוביוגרפיה שלו, "בגוף ראשון" (2000), הוא מספר על זוג שכנים יהודים שסייעו להוריו לגדל אותו בילדותו, והשפיעו עליו עמוקות. הוא לא היה עני, בהשוואה לילדים האחרים בבית הספר, אך היה ילד אלים, בריון שכונתי, שחלומו הגדול היה להיות לסוכן חשאי בקג"ב. לשם כך החל ללמוד אומנויות לחימה כבר בגיל 12.

חייו הפרטיים מחוץ לתחום

החשאיות היא אחד ממאפייניו גם כיום, במיוחד בכל הנוגע לחיים הפרטיים, של מי שהצטרף בגיל 22 לקג"ב. תחקיר מקיף, שפורסם ב-2014 בשבועון "ניוזוויק", מספר כיצד אחרי גירושיו, הורחקה אשתו, לודמילה, מכלי התקשורת, ומתחקה אחר שתי בנותיהם שנעלמו מעין הציבור. על פי התחקיר, פוטין הרחיק את בנותיו כיוון שחשש שיפגעו בתדמיתו, כפי שקרה עם בנותיהם של מנהיגים אחרים.

פוטין ורעייתו. לאחר גירושיהם נעלמה מעיני התקשורת (צילום: Sasha Mordovets/Getty Images)
פוטין ורעייתו. לאחר גירושיהם נעלמה מעיני התקשורת (צילום: Sasha Mordovets/Getty Images)

בין השאר מספר התחקיר שכאשר פוטין נשאל, במסיבת עיתונאים עם סילביו ברלוסקוני, בסרדיניה, לגבי יחסיו עם המדליסטית האולימפית, אלינה קבייבה, שכיהנה כחברת פרלמנט במפלגתו, הוא שינה את ארשת פניו לרצינית, והבהיר לעיתונאי האיטלקי חד משמעית שחייו הפרטיים הם מחוץ לתחום. ברלוסקוני כיוון את האצבע כמעין אקדח לעבר העיתונאי, כשחיוך מרוח על פניו.

דברים שלמד הסוכן החשאי בדרזדן

בקג"ב עבר פוטין הכשרות שונות במשך לא פחות מעשור. לפי גסן, הוא חלם להיות סוכן חשאי בגרמניה המערבית, מעבר למסך הברזל, ולשם כך למד גרמנית עד לרמה של דיבור שוטף. לצערו, בתפקידו הראשון כסוכן חשאי הוא נשלח, ב-1985, דווקא לדרזדן, בגרמניה המזרחית, שם שרת עד להתפרקות ברית המועצות. תפקידו העיקרי היה איסוף מידע.

פוטין בקג"ב. "יש גרסאות שונות לתפקידים שמילא בגרמניה" (צילום: ויקימדיה/www.kremlin.ru)
פוטין בקג"ב. "יש גרסאות שונות לתפקידים שמילא בגרמניה" (צילום: ויקימדיה/www.kremlin.ru)

ביוגרפית אחרת של פוטין, קתרין בלטון, טוענת שתפקידו בדרזדן היה לסייע לחמש את כנופיית באדר-מיינהוף, שנתמכה על ידי הקג"ב. "יש גרסאות שונות לתפקידים שמילא בגרמניה", אומרת שקבטור, "אחת הגרסאות מתאימה למה שמתרחש כעת: בדרזדן פעלה תחנה סובייטית להעתקת טכנולוגיות מתקדמות מהמערב. לשם הביאו הסוכנים מעבדים של IBM וטכנולוגיות חדשות אחרות, במטרה לפענח ולהעתיק אותן. פוטין, על פי אחת הגרסאות, פיקד על הפעילות הזו, ושם צבר ניסיון בהתמודדות עם עקיפת סנקציות. אבל זו רק גרסה אחת מני רבות".

מעט ידוע על פועלו בקג"ב, אך ברור שלא טיפס גבוה בסולם ההיררכיה של הארגון עד שחזר לעיר הולדתו לאחר נפילת חומת ברלין ב-1989. בתחילת 1990 הוא נרשם לאוניברסיטת לנינגרד, למד משפטים, בין היתר אצל אנטולי סובצ'ק, שאחראי במידה רבה לקריירה שלו.

יש חוקרים הטוענים שלימודי המשפטים היו רק כיסוי לפעילותו בארגון הביון. כך או כך, באוניברסיטה הוא התחבר, עם חברו לספסל הלימודים, דמיטרי מדבדב, לקליקה של סובצ'ק, וכשהאחרון נבחר לראשות העיר לנינגרד, בבחירות הדמוקרטיות הראשונות שנערכו בעיר, פוטין התמנה ליועצו ליחסים בינלאומיים.

עלייתו המטאורית לצמרת: "יותר שאלות מתשובות"

בשש השנים הבאות, בעבודה לצד סובצ'ק, צבר פוטין את ניסיונו הפוליטי, עד שהגיע לתפקיד סגן ראש העירייה, ולראש מפלגת "ביתנו רוסיה" במחוז.

כסגן ראש העירייה, כותבת גסן בביוגרפיה, עזר פוטין לאוליגרך בוריס ברזובסקי לפתוח בעיר תחנת שירות למכוניות הלאדה שהוא מכר. כשנפגשה עם ברזובסקי בלונדון, היא מספרת, הוא לא זכר משהו משיחותיהם, אך סיפר לה שהתרשם במיוחד מדבר אחד: "הוא היה הבירוקרט הראשון שסירב לקחת שוחד".

"הביוגרפיות של פוטין", אומרת שקבטור, "חסרות הסברים משכנעים כיצד פקיד זוטר בקג"ב זינק במהירות כזו לצמרת הפוליטית של העיר השנייה בגודלה ברוסיה. ומה שמעורפל אפילו יותר זה מה שהתרחש בשלוש השנים הבאות".

בוריס ילצין, נשיא רוסיה לשעבר. "עבורו פוטין היה כנראה האיש הנכון בזמן הנכון" (צילום: ויקימדיה/ Kremlin.ru)
בוריס ילצין, נשיא רוסיה לשעבר. "עבורו פוטין היה כנראה האיש הנכון בזמן הנכון" (צילום: ויקימדיה/ Kremlin.ru)

ביוני 1996, סובצ'ק הובס בבחירות לראשות העירייה. פוטין, שהיה מנהל הקמפיין שלו, התפטר מתפקידיו ועבר במפתיע למוסקבה, שם החל לעבוד כפקיד בקרמלין. תוך פחות משנתיים מינה אותו הנשיא בוריס ילצין לעמוד בראש סוכנות הביון הרוסית (FSB). כותבות הביוגרפיות שלו, גסן ובלטון, מייחסות את התקדמותו המהירה לקשרים הרבים שהיה לו עם בכירים לשעבר בקג"ב, שעדיין משכו בחוטים; עם הקליקה של סובצ'ק, שכללה אנשי עסקים ליברליים; ואולי הדבר החשוב ביותר – ההצלחה שלו כפקיד בקרמלין, המקושר בשני הכיוונים, לתווך במכירת נכסים לאומיים לאוליגרכים.

"בפרק הזה של חייו יש יותר שאלות מתשובות", אומרת שקבטור. "ההתקדמות המהירה שלו נבעה כנראה משילוב של קשרים, קליקות, מזל ומידה מסוימת של אנונימיות. עבור ילצין הוא כנראה היה האיש הנכון בזמן הנכון".

על פי גסן, פוטין מסביר את עלייתו המטאורית אחרת: הוא רואה בעצמו איש שאלוהים ייעד לשלטון, האיש הראוי ביותר.

האוליגרך קונניקין מבטיח: "מיליון דולר לקצין שיעצור את פוטין"

ב-1999 נבחר פוטין לנשיא רוסיה. "מהיום שבו הוא תפס את השלטון, הוא השתנה ורוסיה השתנתה", אומרת שקבטור. "זה התחיל עם הפיגועים בבנייני הדירות במוסקבה. הטענה של כמה מחוקריו, שהוא זה שעומד מאחורי הפיגועים האלה, אינה מבוססת, זו קונספירציה, אבל קונספירציה שהולמת מאוד את אופיו.

"מבוקש חי או מת". האוליגרך מציע מיליון דולר למי שיעצור את פוטין (מתוך עמוד הפייסבוק של קונניקין)
"מבוקש חי או מת". האוליגרך מציע מיליון דולר למי שיעצור את פוטין (מתוך עמוד הפייסבוק של קונניקין)

"אני לא יודעת אם הוא גרם לפיצוצים, אם אלה היו טרוריסטים צ'צ'נים, גורם אחר, או אולי שילוב של כמה גורמים, מה שאני יודעת זה שרוסיה, שכבר ידעה אז כמה שנים של ביטחון והחלה לשגשג, חזרה שוב למצב חירום, מצב של חרדה. אווירה ציבורית שאפשרה לו לרכז כוח במהירות, להדיח מתחרים, ולגייס את העם סביב אויב משותף.

"הוא יצא למלחמה בצ'צ'ניה. גם שם, בדומה לאוקראינה, המלחמה התחילה עשור לפני כן, אך אז היא הייתה מוגבלת בהיקפיה. פוטין נכנס בצ'צ'ניה בכל הכוח, כבש את גרוזני, הבירה, והעלה את שלטון הבובות של רמזן קדירוב. עכשיו הוא מבקש לעשות אותו דבר באוקראינה".

אולי קונספירציה, אבל מתנגדיו מאמינים בה. השבוע, פרסם האוליגרך אלכס קונניקין, פוסט בפייסבוק, ובו הבטיח מיליון דולר לכל קצין רוסי שיעצור את פוטין. "פוטין עלה לשלטון כתוצאה ממבצע מיוחד של פיצוץ בנייני דירות ברוסיה", כתב האוליגרך. גסן מקדישה בביוגרפיה שלה מקום נרחב לפיגועים שונים, שלטענתה פוטין יזם, ולמקרים אחרים בהם הכשיל את שירותי הביטחון בכוונה.

פרופ' ישראל טשרני: "השיקול היחיד שיש לו זה שיקול של תועלת"

"מה שפוטין עשה בצ'צ'ניה ובסוריה זה רצח המונים", אומר הפסיכולוג, פרופ' ישראל טשרני, שחקר את נפשם של רוצחי המונים, מחבלים מתאבדים ועריצים. "זה בן אדם שללא ספק מסוגל להורות על מעשי טבח, על הפצצת בתי חולים ובתי ספר. השיקול היחיד שיש לו זה שיקול התועלת. אין לו שיקולים מוסריים כשהוא עושה דברים כאלה".

"פוטין רוצה עכשיו לעשות באוקראינה את מה שעשה בצ'צ'ניה", אומרת שקבטור. "אוקראינה גדולה מצ'צ'ניה בערך פי 40, גם בשטח וגם באוכלוסיה. מה גם שהאוכלוסיה באוקראינה מחוברת למערב – גם מבחינה ערכית, אבל גם בקשרים אנושיים וכלכליים. זה סיפור אחר לגמרי, אבל פוטין מספר לעצמו שכמו שהוא ניצח בצ'צ'ניה ובגאורגיה הוא ינצח גם כאן".

ד"ר ג'ניפר שקבטור: "הוא אדם עם יכולת עצומה לשכנוע עצמי"

לפני כמה שנים, פרסם פוטין מאמר ארוך בו הוא מבטא את האני מאמין שלו ביחס לאוקראינה. הוא חזר על עיקרי הדברים בנאום שנשא לאומה הרוסית יומיים לפני שהחלה המלחמה. "מבחינתו", אומרת שקבטור, "אוקראינה היא חלק מרוסיה, לנין אשם ביצירתה, המערב גנב את תודעתה ובהמשך את שלטונה. ממש ככה".

ד"ר ג'ניפר שקבטור: "הכוורת שמקיפה אותו מפחדת להראות לו דברים שהוא לא מעוניין לראות" (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר ג'ניפר שקבטור: "הכוורת שמקיפה אותו מפחדת להראות לו דברים שהוא לא מעוניין לראות" (צילום: אלבום פרטי)

"צריך להבין שמדובר באדם עם יכולת עצומה של שכנוע עצמי. זה נוגע בכל התחומים. הוא באמת מאמין שאלכסיי נבלני מרגל לטובת האמריקאים; הוא באמת חושב שאוקראינה מלאה בנאצים. אני שואלת את עצמי אם כל התעמולה שלו מייצגת גם את מה שהוא חשוף אליו, כלומר את מה שמראים לו בטלוויזיה וכותבים לו בדוחות המודיעין, או שזה מה שהוא בוחר להתייחס אליו מתוך המציאות. קשה לשים את האצבע על מה מזה שכנוע עצמי, ומה מזה פשוט תעמולה שהוא חשוף אליה.

"על טראמפ אמרו שהוא שואב את כל המידע שלו מ'פוקס ניוז' ומתעלם ממה שיועצים ואנשי מודיעין אומרים לו. אצל פוטין המצב כנראה חמור יותר, גם כי הטלוויזיה הרוסית הרבה יותר תעמולתית מאשר 'פוקס ניוז', וגם כי הכוורת שמקיפה אותו מפחדת להראות לו דברים שהוא לא מעוניין לראות. אני באמת מאמינה שהוא משוכנע שמה שהוא עושה באוקראינה זה לטובת העם האוקראיני".

פרופ' יהודה באואר: "מה שמניע אותו הם לא שיקולים מוסריים"

מאז שהחלה המלחמה, אלפים רבים נפגעו, כולל אזרחים, וכמיליון פליטים נמלטו מאוקראינה. האם זה בכלל מעניין את פוטין?

"הוא לא שונה מכל דיקטטור אחר", אומר ההיסטוריון, חתן פרס ישראל, הפרופ' יהודה באואר, "ובמיוחד לא שונה מהצארים ומסטלין. אני לא חושב שהוא רוצח המונים, אבל הוא יכול בקלות להידרדר לזה, כי מה שמניע אותו הם לא שיקולים מוסריים".

פוטין עם אימו. "כל הסיפורים שעליהם הוא גדל הם מיתוס של הקרבה. הקרבה למען הכלל היא דבר קדוש מבחינתו" (צילום: Russian Archives/picture alliance via Getty Images)
פוטין עם אימו. "כל הסיפורים שעליהם הוא גדל הם מיתוס של הקרבה. הקרבה למען הכלל היא דבר קדוש מבחינתו" (צילום: Russian Archives/picture alliance via Getty Images)

את האכזריות שלו מסבירים חוקריו בילדותו. "ההורים שלו שרדו את המצור על לנינגרד", אומרת שקבטור, "כל הסיפורים שעליהם הוא גדל הם מיתוס של הקרבה. הקרבה למען הכלל היא דבר קדוש מבחינתו. הוא מוכן שיהרגו באוקראינה נשים וילדים, אם זה יקדם את טובת הכלל של העם הרוסי. זה אופן החשיבה שלו. לא רק שלו, גם של ציבור רב ברוסיה. זוהי התרבות. זה לא התרבות הקולקטיביסטית הטוטאלית של סין, אבל זה גם רחוק מאוד מהתרבות האינדיבידואליסטית שלנו".

פרופ' ישראל טשרני: "הוא חולה ברדיפת כוח יתר"

ניתוח פסיכיאטרי, שפרסמו חוקרים מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת סנט ג'ון במינסוטה, אותו הפיקו באמצעות מידע מודיעיני, ובהתאם להפרעות נפשיות שהוגדרו בספר המחלות הנפשיות האמריקאי (DSM), קובע כי לפוטין אופי דומיננטי, שאפתני, נועז, מסור לעבודתו, מתבודד ומרוחק חברתית.

פרופ' ישראל טשרני: "רואים עליו שהוא תמיד מחפש להיות החזק מכולם, לשלוט בכולם. לכן קשה לו כל כך עם מבקריו" (צילום: אלבום פרטי)
פרופ' ישראל טשרני: "רואים עליו שהוא תמיד מחפש להיות החזק מכולם, לשלוט בכולם. לכן קשה לו כל כך עם מבקריו" (צילום: אלבום פרטי)

טשרני מייחס לפוטין שתי "מחלות נפשיות", שלא הוגדרו על ידי ה-DSM: מחלה אחת היא, לדבריו, "רדיפת כוח יתר" – מחלה שאותה הגדיר במאמרים אקדמאים וספרים שכתב. "אדם שיש לו צורך לשליטה באחרים", מסביר טשרני, "למשל מורה שמנצל את מקומו בשביל להכניע תלמידים, לרסק אותם; או מנהל משפיל את עובדיו. המחלה הזו מופיעה אצל כל סוגי האנשים, אך למי שעומדים בראש הפירמידה במערכות גדולות יש נטייה גדולה יותר לחלות בה, וככל שהם נותרים בפוזיציה הזו של הקודקוד זמן רב יותר, כך המחלה הזו מחמירה. פוטין מצוי בראש מדינת ענק מזה למעלה מעשרים שנה, בוודאי שהוא חולה. רואים עליו שהוא תמיד מחפש להיות החזק מכולם, לשלוט בכולם. לכן קשה לו כל כך עם מבקריו".

המחלה השנייה שטשרני הגדיר, ולא מקובלת על הממסד, היא מחלה של רוצחי המונים: "זה אבסורד שכשמישהו מבצע טבח, או רצח המוני, או אפילו אונס המוני, עורכי הדין שלו שולחים אותו לאבחון פסיכיאטרי שם מוצאים שהוא לא כשיר לעמוד למשפט ובאים לקראתו. אני אומר שזה צריך לעבוד בדיוק ההיפך – ברור שמי שמבצע פשע המוני אינו בריא בנפשו, אך אסור לחברה לרחם על חולי נפש כאלה. זה סוג של מחלה שהחברה צריכה להגדיר, ולדעת להעניש אותם בכל החומרה. זוהי דרך טבעית של האנושות להתגונן בפני רוצחי המונים".

טשרני מסיק כי נפשו של פוטין פגועה, אך הוא לא חושב שהוא השתגע לאחרונה, אלא שנפשו הלכה ונשחקה בשנים ארוכות של רדיפת כוח ושליטה באחרים.

פרופ' יהודה באואר: "הוא רואה בעצמו ממשיך מסורת הצארים"

באואר מתייחס לכך אחרת: "בוודאי שיש לו בעיות נפשיות, כמו לכל הדיקטטורים שקדמו לו בהיסטוריה, אבל בעיני זה לא העניין. האפיון הפסיכולוגיסטי הוא דרך לא נכונה להבין את פוטין.

פרופ' יהודה באואר: "כמו כל דיקטטור, הוא יזיק ויפשע כל עוד הוא יכול" (צילום: ויקימדיה)
פרופ' יהודה באואר: "כמו כל דיקטטור, הוא יזיק ויפשע כל עוד הוא יכול" (צילום: ויקימדיה)

"מה שחשוב להבין עליו זה שהוא איש קג"ב שרוצה להחזיר את התהילה של בריה"מ, ורואה את עצמו כממשיך מסורת של צארים ושליטים סובייטים. בשביל זה הוא יהיה מוכן לעשות הכול. דיקטטורים תמיד מדברים בשם העם, אבל זה לא העם הרוסי שרוצה לכבוש עכשיו את אוקראינה, אחרת הוא לא היה צריך להפעיל מנגנון אינטנסיבי כל כך של תעמולה ולשתק את כל ערוצי התקשורת החופשיים במדינה. זה הוא שרוצה לכבוש את אוקראינה, זה ברור. את הדור הוותיק יותר הוא מצליח לשכנע באמצעות הטלוויזיה, את הצעירים הוא לא מצליח, הם ביקורתיים יותר. אבל מה זה משנה? כמו כל דיקטטור, הוא יזיק ויפשע כל עוד הוא יכול".

ד"ר אורן טנא: "הוא לא השתגע. משנתו סדורה"

כמה מאמרים וכתבות שפורסמו בכלי תקשורת בעולם, מאז החלה המלחמה, דנו במצבו הבריאותי של פוטין. היו "מומחים" שהסיקו מסקנות על פי תנועות ידיו, המבט בעיניו במהלך נאומו וצבע העור שלו. רמזו שהוא נוטל תרופות.

"אי אפשר לאבחן אדם דרך טלוויזיה", אומר ד"ר אורן טנא, מנהל המרפאה לבריאות הנפש במרכז הרפואי תל אביב. "אבחנה נעשית רק במפגש עם פסיכיאטר. אנחנו לא באמת יודעים מה עובר לפוטין בראש, אך לצורך שעשוע תאורטי אני מוכן לנתח את הדמות הזו".

ד"ר אורן טנא: "יש לו צורך תמידי בהאדרה עצמית. הוא רואה את עצמו כממשיך של הצארים. הוא לא חושב שהוא אדם רגיל" (צילום: טל גבעוני)
ד"ר אורן טנא: "יש לו צורך תמידי בהאדרה עצמית. הוא רואה את עצמו כממשיך של הצארים. הוא לא חושב שהוא אדם רגיל" (צילום: טל גבעוני)

לדעתך הוא השתגע?
"לא. אני חושב שלפעמים טועים ומבלבלים בין פסיכוטי לפסיכופת. פסיכוטי זה אדם חולה בנפשו, שבוחן המציאות שלו מעורער, החושים מטעים אותו, הוא חושב, במחשבות שווא, שרודפים אחריו או עושים לו דברים. החשיבה לא מתפקדת, תהליכי החשיבה קשים. מצבים כאלה יכולים להיות חולפים או חוזרים, מלווים בליקוי קוגניטיבי. זה לא המצב של פוטין.

"פוטין פועל במשנה סדורה, מנהל סדר יום מורכב, מתוכנן ומאורגן. הוא לא פלש לאוקראינה כי שמע קול בראשו שאומר לו לעשות את זה. הוא פלש לאוקראינה כי זה מה שהוא חושב או מאמין שנכון".

ומה זה פסיכופת?
"בשפה המקצועית זו הפרעת אישיות אנטי-סוציאלית. אנשים שהם נעדרי מוסר. חוסר יכולת לאמפתיה לאחר. פשוט לא רואים את האחר. זה לא שחור ולבן, זה ספקטרום. כל אחד מאתנו הוא קצת אנטי-סוציאלי לפעמים. אנשים שקוראים להם פסיכופתים זה אנשים שזה גלש אצלם לקצה. ופוטין הוא אדם כזה.

"אלפי בני אדם נהרגו, ואני שואל את עצמי האם זה מזיז לו בכלל? הרי הוא לא היה חייב לצאת למלחמה הזו. אני לא חושב שזה מזיז לו. הוא לא מכבד את החוק הבינלאומי, זה מפריע לו בכלל? אם משהו היה מונע ממנו מלפלוש לאוקראינה, זה לא ההרס, המוות, הטראומות הנפשיות של רבבות – אלה מעניינים אותו כקליפת השום – הדבר היחיד שיעניין אותו זה האם המהלך הזה יפגע במשטרו".

זה שונה ממנהיגים אחרים? הרי מי שעומד בראש מדינה חייב את היכולת לשלוח חיילים לקרב.
"זה נכון, כל מנהיג חייב שיהיה לו קצת אופי כזה, ולא כל אדם מסוגל לכך. מנחם בגין, למשל, לא היה מסוגל. אבל אני מחזיר אותך לזה שמדובר בספקטרום, ואני חושב שפוטין הוא ממש בקצה הספקטרום הזה".

אבחונים נוספים?
"פוטין הוא גם נרקיסיסט. יש לו צורך תמידי בהאדרה עצמית. הוא רואה את עצמו כממשיך של הצארים. הוא לא חושב שהוא אדם רגיל. הוא נולד להיות מנהיג גדול. גם כאן מדובר בספקטרום, וגם כאן נראה שפוטין על הקצה. רואים את זה בהתאכזרות שלו למבקריו".

בגלל המחלות הנפשיות שלו פרצה שוב מלחמה באירופה?
"בהשפעתן, אך לא רק בגללן. אני מאמין שהנרטיב של פוטין מתחבר לרבים אחרים. הוא לא היחיד שמאמין בסיפור הזה, אחרת הוא לא היה מצליח לשלוט באחרים. הנרטיב לפיו רוסיה הולכה שולל בידי מדינות המערב, שהמערב דפק אותם, נאט"ו התרחבה עד לגבול שלהם ומאיימת עליהם, שאוקראינה אמורה להיות חלק מרוסיה הגדולה, כל אלה סיפורים שפוטין נתפס כמי שמוביל אותם, אבל הם מבוססים היטב בתודעה של המוני רוסים.

"לדעתי, חשוב תמיד לכבד את הנרטיב של הצד השני. לצד זה צריך לזכור שמול הפתולוגיות הנפשיות לא נוכל להשתיל בו מוסר, ולכן השאלה היא רק איזה מחיר הוא ישלם על תוקפנותו. רק באמצעות תשלום מחירים אפשר למנוע ממנו להפוך את המלחמה הזו למלחמת עולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!