דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באירופה

שגריר ישראל ברומניה מסייע בחילוץ ישראלים מאוקראינה: "אנשים הולכים קילומטרים ברגל עם המטלטלים"

דוד סרנגה נע בין צוות הקונסוליה במעבר הגבול עם אוקראינה לשגרירות בבוקרשט אליה מגיעים מאות יהודים ברוצים לעלות לישראל בגלל המצב | "העם היהודי למוד סיפורי פליטות. חווינו את זה בתור עם"

דוד סרנגה, שגריר ישראל ברומניה (ראשון מימין) עם משפחה יהודית שמעוניינת לעלות לישראל בגלל המלחמה באוקראינה (צילום: אלבום פרטי)
דוד סרנגה, שגריר ישראל ברומניה (ראשון מימין) עם משפחה יהודית שמעוניינת לעלות לישראל בגלל המלחמה באוקראינה (צילום: אלבום פרטי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

דוד סרנגה, שגריר ישראל ברומניה, הגיע ביום שישי שעבר לגבול עם אוקראינה כדי לראות איך אפשר לסייע לצוות הקונסוליה בשטח. הנסיעה מבוקרשט הבירה למעבר הגבול סריט ארכה כ-8 שעות, והעולם שנגלה לעיניו היה שונה לחלוטין מרומניה אליה הוא רגיל.

"בהתחלה התנועה הייתה דלילה ועם הזמן התנועה הולכת ונעשית יותר חזקה וכל הזמן אנשים עוברים", הוא מספר ל'דבר'. "רואים רק נשים וילדים ותינוקות, ובגלל התורים הארוכים במעבר הרכבים יש לא מעט נשים ואנשים שהולכים קילומטרים ברגל עם המטלטלים".

מראות הבריחה הזכירו לסרנגה את הטקס שקיים לאחרונה לציון 80 שנה לאסון הספינה סטרומה, שנשאה על סיפונה פליטים יהודים מרומניה הפשיסטית והוטבעה בים השחור על ידי צוללת סובייטית.

"זאת האסוציאציה הראשונה שעלתה לי", הוא אומר. "800 יהודים שברחו מציפורני הנאצים ועשרה שבועות הם היו על האונייה כי הבריטים לא נתנו להם להיכנס, ובסוף טיל של צוללת רוסית הטביעה אותם. העם היהודי למוד סיפורי פליטות. חווינו את זה בתור עם".

ביום ראשון חזר סרנגה לבוקרשט כדי לסייע ליהודים שהחליטו לעשות עלייה בעקבות המצב.

״כמדינה יהודית, ישראל לא יכולה להישאר אדישה לאזרחים שלה שנמצאים רחוק או ליהודים", הוא אומר. "אפשר לראות מאות יהודים שהגיעו לרומניה שרוצים לעלות לישראל. חזרתי לבוקרשט כדי לראות שזה עובד. יש אנשים שהשאירו מאחור בית משפחה וחברים ובגלל המלחמה החליטו לעלות".

השגרירות היתה מעורבת גם בחילוץ 50 ילדים מפנימיית 'עלומים' בעיר ז'יטומיר, שחצו את הגבול מאוקראינה לרומניה. קונסול ישראל ברומניה, רוני שבתאי, סייע לצוות ולילדים לחצות את הגבול ולהיכנס למדינה. הם צפויים להגיע לישראל בראשון הקרוב.

צוות משרד החוץ עובד בימים אלה מסביב לשעון, סרנגה אומר שבכל מקרה השגרה שלהם בנויה מאירועים חריגים. "הקונסול בשגרירות עובד 24 שעות ביממה כי מעבר הגבול עובד 24 שעות ביממה", הוא מסביר. "אבל מי שעובד בשגרירות ישראל, אם זה מקומי ובטח אם ישראלי, ערוך לעבוד במשברים. זה אחר הדברים שמאפיינים עבודה דיפלומטית, יש שוטף ויש משבר".

אבל ההתגייסות החריגה לטובת הפליטים האוקראינים גורמת לתחושה אחרת. "הרבה פעמים אתה לא יכול לראות מיידית את התוצאה של העבודה שלך", אומר סרנגה. "כאן, החיוך של האנשים שעזרת להם, והקלת עליהם, זאת תחושת סיפוק שמקבלים ישר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!