דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

״אף אחד לא דיבר איתנו מאז הפינוי״: מאות הפגינו למען פיצוי לתושבי גבעת עמל

לבנה רצבי, תושבת השכונה לשעבר בעצרת המחאה: ״אנשים התעשרו, ואנחנו בזבל, עוברים מקרוב משפחה לקרוב משפחה״ | הפיצוי לדיירים הובטח ככספים קואליציוניים לעבודה ומרצ, אבל שלושה חודשים וחצי אחרי הפינוי עדיין לא הוקם מנגנון משפטי להעביר אותו לתושבים

עצרת המחאה בגבעת עמל (צילום: טל כספין)
עצרת המחאה בגבעת עמל (צילום: טל כספין)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

כ-400 איש הגיעו למחות בשבת מול גבעת עמל, לאחר פינוי השכונה לפני שלושה וחצי חודשים. יצחק תשובה העביר את כספי הפיצויים עבור תושבי השכונה, אבל מדינת ישראל לא עשתה זאת. בימים שקדמו לפינוי הוסכם שמדינת ישראל תוסיף כספי פיצויים על הסכום הנמוך שהעביר תשובה. אלא שהכסף לא הועבר עד היום.

הפיצוי אליו התחייבה המדינה ניתן ככספים קואליציוניים למפלגות העבודה ומרצ במסגרת תקציב 2021, אלא שחודשים אחרי הפינוי, עדיין לא נבנה המנגנון המשפטי שדרכו יכולים לעבור כספי הפיצויים לתושבים.

״מאז הפינוי אין לי בית״, אמרה לבנה רצבי תושבת השכונה לשעבר בעצרת, ״פעם אני ישנה אצל הבת דודה ופעם אצל קרוב משפחה אחר. אני אישה נכה, מבוגרת מאוד וחולה. וככה אני נודדת, מבית לבית. אף אחד במדינה לא דיבר איתנו מאז הפינוי, אף אחד לא מקשיב לנו. שום כלום לא קיבלנו, אפילו כסף לשכר דירה, וכל הכסף תקוע במדינה, אין מי שיעביר את זה מהממשלה אלינו. אנחנו בנינו את המדינה סבלנו, ובסוף אין לנו בית. הם התעשרו ואני זרוקה בזבל".

תושבת השכונה סיוון כהן: "זו בושה לממשלת מפא"י, בושה לממשלת הליכוד, בושה לממשלת השינוי. 74 שנה של הפקרה. 74 שנה של הפרת הבטחות שלטוניות, של הון שלטון, הסתיימו בכאב עצום. נגררתי מהבית בו נולדתי, בו נולד אבי, אליו נכנס סבי לוחם ההגנה. לא האמנו שהפינוי יקרה. במשך עשור נאבקנו לספר את הסיפור של השכונה ולהבטיח הסכם מכבד לנו התושבים".

"התקציב לו דאגו חברות הכנסת גבי לסקי ונעמה לזימי כבר שמור במשרד האוצר, אבל תקוע בגלל אדישות פוליטית", אומרת כהן, ״הפינוי ניתץ את הקהילה. כולנו מפוזרים בפתרונות דיור זמניים, אבל מאוחדים במאבק שלנו. במאבק הזה נחשפתי לכל כך הרבה גדולה, אנושית. נדרסנו על ידי כוחות גדולים של הון ושלטון אבל לא איבדנו את הכוח לפעול".

יפעת אריאל, חברה בתנועת דרור-ישראל שגדלה בשכונת כפר שלם, בה מתבצעים פינויים לטובת הרכבת הקלה: "באנו להיות תיבת תהודה למאבק הזה. נמשיך כתנועה להיות בכל מקום שבו יש חוסר צדק ונדרוש את הפיצוי ההולם עבור תושבי השכונה. אתמול זה גבעת עמל, היום זה כפר שלם, מחר זה יכול להיות הבית של כל אחד אחר".

"הפיצוי הזה הוא המינימום, הכסף לא יכול לפצות על מה שקרה כאן", הוסיפה. "זה לא משכיח את המדיניות שגרמה לזה לקרות, וגורמת לזה לקרות במקומות נוספים. חברי וחברות הכנסת, תדעו שההחלטות שלכם קובעות חיים של אנשים".

"השתתפתי כחברת תנועה בהרבה הפגנות", אמרה אריאל. "כאן זו מחאה על הבית ששלי פשוטו כמשמעו. כל, עוד יש מציאות לא צודקת בחברה הישראלית התנועה לא תשבות. תושבי ותושבות גבעת עמל תודה שהזמנתם אותנו. אני עצובה וכועסת יותר ממה שיש לי מילים לתאר. תודה שהזמנתם אותנו להיות שותפים למאבק. אנחנו כאן לתת עוד כוח, להדהד חזק את הדרישות".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "התחלנו תהליך שאני מקווה שנוכל לעדכן עליו בקרוב. בשמכם אנחנו תובעים את התיקון הזה. מדינת ישראל, אם היא רוצה ריפוי חייבת להבין שהיא לא יכולה לקבור חיים של אנשים באדמה. זה כסף קואליציוני שהשגנו ואנחנו לא נוותר עליו. גבעת עמל זה הכסף הקואליציוני הכי חשוב, גבעת עמל זה סמל. בתקווה שנעשה פה בפעם הבאה חפלה של שמחה".

ח"כ גבי לסקי (מרצ): "זה צריך להיות רחוב גבעת עמל, שכל מי שנכנס הביתה שלו ידע שהוא דורך על ההריסות של מה שהיה פה. מכרו פה את האמת, את האנשים, מכרו פה את האנשים שלנו. מעולם לא נתתם לאף אחד להפוך אתכם לשקופים. זה מלחמה של כולנו. זה הצד הנכון של ההיסטוריה, מי שנמצא פה. אתם צודקים והעוול שנעשה לכם הוא עוול היסטורי.

"נעשה מה שאפשר כדי שנוכל להסתכל על עצמנו בראי, וללמד את הילדים שלנו שהטוב מנצח. הבאנו לממשלה את המצב של עמונה, שם היו מנגנונים והכסף עבר. העיוורון הזה מלווה בגזענות, לא יכול להיות שהמתנחלים מקבלים וגבעת עמל לא מקבלת. אני מקווה שזו הפגנה אחרונה על אדמת גבעת עמל".

פרופסור מאיר בוזגלו: "זה מקרה ברור פשוט של נבלה. אין ויכוח, אין ימין ושמאל. זה לא עניין לתושבי השכונה. זאת הזדמנות לציבורים הישראלים יהודים, ערבים, אשכנזים, מזרחים, כל מי שיש לו טיפת בושה שמבין שיש פה עוד צלקת שנשים על הגב שלנו. פה זה מקרה ברור, זה לא מגזרי. זה גלוי. אין שום, טענה אידאולוגית, זה עוול פשוט.

"כבר אושרו הכספים, רק צריך להבקיע את הפנדל. אבל פתאום פתאום נעלמו הכדורגלנים. אנחנו יוצרים צלקת נוסף לעם ולמדינה הזאת, שיש לה כל כך הרבה צלקות. בואו נחסוך צלקת חדשה, שיבוא מישהו ויבקיע את הגול. איפה האוצר? רק תבואו, תבקיעו את הגול".

חבר הכנסת לשעבר דב חנין: "הבטחות היו הרבה, תפתחו את הפרוטוקולים תראו הבטחות. בפועל התושבים הופקרו, חיו בלי תשתיות, וביוב, בלי שיפנו להם את הזבל. הם הופקרו כי הבינו שהאדמה פה תהיה יקרה. זה לא סתם. אמרו שאם נפקיר ונזניח אותם הם יתייאשו ואנחנו מרוויח את האדמה".

"אבל הם נשארו בבתים הדלים שלהם ומכרו את האדמה כאילו אין כאן אנשים. לא רק שהם נמכרו מי שקנה את האדמה הזאת קיבל פיצויים במקומם. זה מה שקרה פה. אני פונה לחברי הממשלה ולשרת הפנים איילת שקד. אנחנו לא מטומטמים, אתם צריכים להעביר את הכסף הזה, ואנחנו לא נרפה עד שזה יקרה".

בעצרת משתתפים חברי תנועת דרור-ישראל, הנוער העובד והלומד והשומר הצעיר, ומופיע בה הזמר שי צברי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!