דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פתיחת השמיים לתיירים: "יש ביקושים מאוד מאוד חזקים, אבל אנחנו בבעיית כוח אדם"

מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת יוסי פתאל מעודד מהתעוררות הענף בעקבות הסרת ההגבלות על כניסה לישראל, אבל מודאג מהיכולת לעמוד בביקושים | "כל הענף הזה לא עבד שנתיים, אנחנו צריכים שוב ללמוד ללכת"

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת (ללא קרדיט)
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: "כולנו על שנתיים של בורות והלוואות מטורפות" (ללא קרדיט)
הדס יום טוב

שמי ישראל נפתחו בשבוע שעבר באופן רשמי לכניסת אזרחים זרים כמעט ללא הגבלות, ומהר מאוד נרשם ביקוש גבוה מצד התיירים. "בקצב הזה, אם נשאר פתוחים כמובן, אנחנו מעריכים שנגיע עד לסוף השנה ל-40% מהיקף התיירות ב-2019, שהייתה שנת שיא", אומר ל'דבר' יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת, שמאגדת את החברות שמציעות חבילות תיירות לישראל.

"הקבוצות עוד לא מגיעות בפועל, זה לוקח זמן, אבל יש ביקושים מאוד מאוד חזקים", הוא מוסיף. "יש קצת חשש לעשות עסקים עם ישראלים, בגלל ההיסטוריה של פתיחה ובסגירת השמיים ושינוי הנהלים האימפולסיבי של הממשלה, אבל הפוטנציאל הוא אדיר".

לדבריו, הרבה מהתיירים מעוניינים להגיע לארץ ממניעים דתיים, ובשביל להבין את המוטיבציה שלהם צריך להיזכר באלה שבשיא המשבר נסעו לאומן באוקראינה. "הם מאוד מחכים ומצפים להגיע לפה", אומר פתאל. "ישראל נתפסת אצל התיירים כמקום בטוח, כמקום כייפי, כמקום קדוש, אנשים אוהבים את ישראל ורק חיכו שהיא תיפתח בפניהם".

למרות השמחה על העבודה שמתחדשת אחרי שנתיים הקשות, פתאל חושש מאוד מהקושי להתמודד עם הביקוש. "ליברמן אמר לאנשים תחליפו מקצוע, 50% בערך החליפו.", הוא מסביר. "כשהתיירים יגיעו בפועל, זו תהיה בעיה קשה מאוד. אנחנו יודעים שגם אצל חברינו במלונות יש מחסור, גם מורי הדרך לא עומדים על הרגליים, מי יקלוט פה את התיירים? יש בעיית כוח אדם מקצועי בכל העולם והיא תפגע מאוד בהתאוששות".

פתאל מודאג גם מהקושי הכלכלי אליו נקלעו עובדי הענף, שלא קיבלו פיצוי מהמדינה על הפגיעה בפרנסתם. "חייבים לנו הרבה מאוד כסף, מיליונים" הוא אומר. "לא עבדנו בהוראת המדינה, שנתיים און אנד אוף, ובעצם לא עבדנו ברצף מיולי 2021. כל הענף הזה לא עבד שנתיים, אנחנו צריכים שוב ללמוד ללכת".

"המדינה הודיעה כל מיני דברים, יצאה בכל מיני תכניות, הודיעה שהיא משלמת לנו הוצאות קבועות של המשרד, אבל אף אחד לא ראה אגורה מיולי 2021", מוסיף פתאל. "אנחנו חצי שנה אחרי, אי אפשר לתרץ את זה".

על השאלה מה צריכה המדינה לעשות כעת כדי לעזור לענף להתמודד עם הביקוש ולהשתקם בעזרתו, הוא עונה שקודם כל היא צריכה לא להפריע. "אני כמובן למוד ניסיון ואני מקווה שאנחנו לא שוב באיזו קפריזה, כמו שהיה בנובמבר, כשפתחו לשבועיים וחזרו", הוא מסביר. "אז גייסנו כוח אדם, משאבים, ופתאום אמרו לנו לעצור. מקווה שזה לא יקרה שוב. גם עכשיו, איך ששדה התעופה מנוהל, הבדיקות שבישראל דורשים, ולא דורשים בשום מקום אחר בעולם, זה חייב להסתיים".

"צריך קודם כל לתת את מה שכבר מגיע לפי החלטות ממשלה ומתווים כאלה ואחרים, אחר כך לתת סיוע בכסף למי שצריך לעמוד על הרגליים", טוען פתאל. "כולנו על שנתיים של בורות והלוואות מטורפות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!