דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רן ארז

סכסוך עבודה / ארגון המורים הכריז על סכסוך עבודה בעקבות קיזוזי השכר בחגים

לאחר מחאת המורים שהחלה ברשתות החברתיות עקב קיזוז של סכומי כסף גדולים משכרם דווקא בערב ראש השנה, הכריזו אמש באירגון המורים על סכסוך עבודה ומבטיחים שגם ישבתו אם יהיה צורך

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המורים הכריז אמש (א') על סכסוך עבודה ארצי בעקבות הטענות שהגיעו במהלך החג ולאחריו ממורים רבים ברחבי הארץ על קיזוז סכומי כסף גדולים ממשכורתם. המחאה החלה בפייסבוק עם מורים שבחרו לפרסם את תלושי המשכורת שלהם והפנו את קריאתם אל שר החינוך נפתלי בנט. בהודעה שפרסם נכתב ש"הארגון דורש להחזיר לאלתר את כל הניכויים ולקבוע כי כל ניכוי שכר עתידי לא יעלה על 5% משכר המורה ויעשה לאחר בירור והודעה מראש."

במכתב ששלח רן ארז, יו"ר ארגון המורים, לממונה הראשי על יחסי העבודה  נכתב כי "מידי שנה משרד החינוך מגלה חוסר רגישות ו/או חוסר ידע ו/או חוסר אכפתיות, כלפי עובדי ההוראה שהם הגורם המרכזי בחינוך ילדי מדינת ישראל. מידי שנה אנו סובלים מניכויי שכר לא מוסברים, מניכויי שכר לא מתואמים, מניכויי שכר לא חוקיים, ומתנאי תשלום שכר למורים בהתאם להיקף עבודתם, דרגותיהם, גמוליהם וכד'..
לא יתכן, שניכויים אלו יעשו במיוחד ערב חגים, גם השנה אלפי מורים התבשרו ערב ראש השנה שמשכרם נוכו אלפי שקלים." ובנוסף נכתב שגם אם יש לנקות היו יכולים למצוא זמן טוב יותר מערב חג וכי "המורים לא בורחים הם ממשיכים להיות במערכת".

רן ארז. (צילום: דבר ראשון)
רן ארז. (צילום: דבר ראשון)

מהסתדרות המורים נמסר כי "מזכ"ל הסתדרות המורים יוסי וסרמן יפגש ביום חמישי הקרוב עם שר החינוך במטרה לסיים את סוגיית משבר הורדת החזרי הנסיעות לעובדי ההוראה. וסרמן יחד עם השר וראשי משרדו מתכוונים לגבש פיתרון מערכתי שתקלות מהסוג שאירעו ערב החג לא יחזרו על עצמם בעתיד."

הקיצוצים בשכר באו בעקבות הרפורמה בתחבורה הציבורית שבוצעה בתחילת 2016 והוזילה את מחירי הנסיעה באשכולות שונים. בעקבות ההוזלה הוחלט לקצץ רטרואקטיבית בשכר עובדי המדינה ולקזז משכרם. הנושא היה ידועה לארגוני המורים והם פעלו בניסיון לטפל בו עוד בשנת הלימודים שעברה אך הופתעו מהעיתוי בו בחרו במשרד האוצר. באפריל 2016 החליטו באוצר בעקבות מחאת ההסתדרות לבטל את ההפחתה של דמי הנסיעה לעובדי המדינה.

עוד נכתב בהודעת ארגון המורים כי "אם הכסף לא יוחזר אנו מתכוונים להפעיל עצומים עד כדי השבתות בתום תקופת הצינון אשר תסתיים אחרי החגים."

בדף פייסבוק תחת הכותרת "בנט אל תתנצל, תשלם", מוחים אלפי מורים על כך ששכרם עבור חודש ספטמבר שולם באופן חלקי בלבד. מורים רבים הופתעו לגלות בתלוש השכר כי רכיבים שונים דוגמת גמול חינוך, גמול בגרות, גמולי השתלמות ושנות ותק, חסרים. בחלק מתלושי השכר המורים לא קיבלו שכר כלל, ובניכויי חובה שונים יצא אף שחלקם חייבים כסף בסוף החודש למדינה במקום לקבל שכר.

המחאה החלה במכתב פתוח לשר החינוך בנט שפרסמה מיכל קרמר, מורה לאנגלית בת 25 מאיזור המרכז בו היא כותבת שבשל טעות נוכו לה, ערב החגים, 1990 ש"ח לביטוח לאומי ממשכורתה, שהיא בגובה 3980 ש"ח. "באיזה קטע אתה מרשה לעצמך לטעות במשכורת שלי ושל חבריי והדבר מתקבל בשיוויון נפש? כאילו זה מובן מאליו שיהיו טעויות. ומה יהיה על השכירות, מים, חשבון החשמל, קניות לארוחת חג והגנים להורים שביננו. ומה אם הצ'קים היו חוזרים, היית משלם את הריביות?" כתבה. "אני את החלק שלי בעסקה מילאתי. ביושר. הרבה מעבר. ומה כבר ביקשתי.. הערכה על העבודה שאני עושה?"

לאיתמר שחר (28) שזו שנתו הראשונה כמורה מחנך של כיתה י' בירושלים בבית ספר תיכון שש שנתי, נאמר כי מחצית ממשכורתו תשולם על ידי משרד החינוך ומחציתה על ידי העירייה "מי שעובד בחטיבת הביניים מועסק על ידי משרד החינוך, במקרה הטוב אם הוא לא מועסק על ידי חברה פרטית בקבלנות, ומי שבתיכון מועסק בעירייה. בגלל שאני מחנך בתיכון ומלמד גם בחטיבה, נקלטתי בבית הספר בידיעה שאני מקבל 50% מהעירייה ו-50% ממשרד החינוך", הסביר שחר ל'דבר ראשון' "מלאתי פעמיים את כל הטופסולוגיה, הגשתי הכל בזמן, בררתי עם המזכירות שהכל נקלט, עוד באוגוסט. אמרו לי שאני המורה הראשון שהגיש את הכל".

"לפני שבוע קרא לי המנהל בהפסקה להכנס לחדר שלו ואמר לי שהחודש אקבל חצי משכורת. למה? כי לא נקלטתי במשרד החינוך, כנראה בעיה במחשב או בירוקרטיה. ושבחודש הבא אני אהיה מועסק 100% על ידי העירייה, כלומר שמשנים את ההעסקה שלי בניגוד למה שמלאתי בטפסים, ואקבל את החצי הנוסף של החודש הזה". לפיכך היה שחר סקרן במיוחד לראות את תלוש השכר שלו בתחילת החודש, כשהוא מוכן לכך שיהיה ברוטו של כ-3200 ש"ח, מחצית השכר. אולם לאחר שקיבל את התלוש לדבריו, חשכו עיניו. הסכום נטו שקיבל עמד על 900 ש"ח. "אני לא יודע אם זה יותר מלכוד 22 או יותר קפקא, אבל הורידו לי 2270 ש"ח ניכויים. באתי לחשבת שכר ושאלתי אותה איך יכול להיות שהורידו לי כל כך הרבה? אז היא ענתה לי שזה בגלל שהצהרתי בטופס 101 שיש לי שני מעסיקים ולא הצהרתי תיאום מס. אבל אי אפשר לעשות תיאום מס עד שלא מקבלים משכורת ראשונה. ובסוף בפועל יש לי רק מעסיק אחד…".

"כשאמרו לי חצי אמרתי שאני יכול למחול על הכבוד שלי פעם אחת. אני לא מתנגד לעשות בלאגן אבל זה לא מה שאני מחפש. אבל כשראיתי את ה-900 הרגשתי שזה פשוט משפיל" אומר שחר ומסביר שברור שהסכום לא מכסה את עלויות המחיה ושכר הדירה, אבל העניין המרכזי הוא שזה מפריע לו באופן עקרוני "עבדתי חודש מלא וקיבלתי 900 ש"ח". לדבריו כשיצא לחדר המורים התגובות היו מעורבות. למורים רבים, בעיקר לחדשים, נוכו סכומים ניכרים מהשכר. "אמרו לי חלק מהמורים הותיקים שזה ככה בכל שנה, ושלוקח כמה חודשים עד שמסתדרות המשכורות, הרגשתי כאילו משלימים עם זה, אף אחד לא חושב שזה לא בסדר. שזו ממש הלנת שכר. אנחנו מדברים עם התלמידים השנה על מחוייבות חברתית, ואני באמת מאמין שאי אפשר לדבר עם הילדים על תיקון העולם ואקטיביזם ולשתוק על דברים כאלה".

חבר ועדת החינוך, ח"כ איציק שמולי אמר בתגובה: "ההכרזה על סכסוך עבודה מצד ארגון המורים מוצדקת מאין כמוה לאור השערורייה שמשרד החינוך לא מצליח להשתלט עליה. זה פשוט ביזיון שחוזר על עצמו שנה אחרי שנה למרות התחיייבויות המשרד בפני הכנסת שהדברים יתוקנו. אנחנו נסייע למורים במאבקם העיקש עד לקבלת האגורה האחרונה שמגיעה להם. הגיע הזמן שמשרד החינוך ימסור את הנפש כדי לשלם למורים את משכורתם בזמן."

ממשרד החינוך נמסר: ההחלטה על קיזוז החזרי הנסיעה נעשתה על ידי האוצר, במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית, והיא נוגעת לכלל עובדי המדינה. עם היוודע דבר הקיזוז פעל משרד החינוך כדי להעביר לציבור המורים מקדמות (החזרים כספיים) באופן מיידי, עוד לפני ראש השנה. יודגש שסוגיה זו נוגעת למורים עובדי המדינה, וכמו כן המשרד ישמח לקבל מידע על כל תלונה נוספת, כדי שנוכל לבדוק ולטפל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!