דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מסמך פנימי של משרד הבריאות: ב-34 מחלקות פנימיות נדרש שיפוץ בהשקעה של מיליארד ש"ח

המשרד מתכוון להשקיע את הסכום בתוך 4 שנים בבינוי מחלקות ישנות ב-11 בתי חולים | האתגר: הסכמה של משרד האוצר | מנכ"ל המשרד פרופ' נחמן אש: "אנחנו רוצים להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים"

המחלקה הפנימית בבית החולים וולפסון (צילום: דבר)
כניסה למחלקה פנימית בבית החולים קפלן ברחובות, שבה החל שיפוץ (צילום ארכיון: דבר)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

34 מחלקות פנימיות ב-11 בתי חולים דורשות שיפוץ או בנייה מחדש – כך עולה ממסמך פנימי של משרד הבריאות שהגיע לידי 'דבר'. לפי המשרד, העלות הכוללת של השיפוץ היא מיליארד שקלים. המיפוי נערך כחלק מיישום המלצות ועדת טור-כספא לשיפור הרפואה הפנימית בישראל, שהוגשו בשנת 2019, וכללו תוספות תקנים ושיפוץ המחלקות שרבות מהן פועלות במבנים מיושנים.

מנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש, הזכיר את התכנית בכנס איגוד הרפואה הפנימית בסוף השבוע האחרון. לדברי פרופ' אש, המשרד מתכוון להשקיע את הסכום בארבע השנים הקרובות, ויחל בקרוב בדיונים עם משרד האוצר על הכנסתו לתקציבי המדינה הבאים. בכך הוא מסמן עוד נקודת חיכוך אפשרית בין המשרדים, שנמצאים כרגע במאבק על המימון של מתווה קיצור תורנויות המתמחים.

שיפוץ ב-39 מחלקות פנימיות

תכנית המשרד גובשה לאחר בדיקת המצב והצרכים בכלל המחלקות הפנימיות בבתי החולים בישראל. המטרה שהוגדרה היא שיפוץ או בנייה מחדש של מבני מחלקות פנימיות שהוקמו לפני שנת 2000. לפי בדיקת המשרד יש 39 מחלקות פנימיות כאלה, כאשר בחמש מתוכן כבר הועברו תקציבים לשיפוץ והוא החל – 3 מחלקות בבית החולים קפלן ברחובות, מחלקה אחת בבית החולים שיבא בתל השומר ומחלקה אחת בבית החולים רמב"ם בחיפה.

לפי המשרד העלות הכוללת של השיפוץ ב-34 המחלקות היא 1.02 מיליארד שקלים. על אחת מהמחלקות, בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק, עדיין חסרים נתונים וייתכן שהסכום יגדל מעט.

מהמיפוי שנערך עולה שבאזור הדרום, בבית החולים ברזילי באשקלון נדרש שיפוץ בשלוש מחלקות פנימיות, ובמחלקה נוספת נדרשת בנייה חדשה, בעלות של 122 מיליון שקלים; ב-3 מחלקות במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע נדרש שיפוץ וב-4 מחלקות נדרשת בנייה חדשה, בעלות של 210 מיליון שקלים.

בצפון הארץ, בשתי מחלקות בבית החולים זיו בצפת נדרשת בנייה חדשה בעלות 84 מיליון שקלים; ב-6 מחלקות במרכז הרפואי לגליל בנהריה נדרש שיפוץ בעלות 78 מיליון שקלים; ובמחלקה אחת בבית החולים האיטלקי בנצרת נדרשים שיפוץ ותוספת חדשה בסך 25 מיליון שקלים.

במרכז הארץ, ב-3 מחלקות במרכז הרפואי איכילוב נדרש שיפוץ בעלות 30 מיליון שקלים; במחלקה אחת במרכז הרפואי שיבא בתל השומר נדרש שיפוץ בעלות 16 מיליון שקלים; ב-3 מחלקות בבית החולים השרון בפתח תקווה נדרשת בנייה חדשה בעלות 117 מיליון שקלים;  ב-2 מחלקות בבית החולים לניאדו בנתניה נדרש שיפוץ בעלות 20 מיליון שקלים; וב-4 מחלקות בבית החולים שערי צדק בירושלים נדרשת בנייה חדשה בסך 288 מיליון שקלים. במסמך מצוין שהמשרד ממתין עדיין להתייחסות מבית החולים שערי צדק בבני ברק לגבי מחלקה פנימית אחת שנבנתה לפני שנת 2000.

פרופ' אש: "אנחנו רוצים להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים"

בכנס האיגוד אמר פרופ' אש: "המלצות דו”ח טור כספא (לשיפור הרפואה הפנימית), מאתגרות את מערכת הבריאות, שמתמודדת עם קושי תקציבי גדול, ונוכח התנהלות מורכבת מול האוצר. יש בדו”ח מרכיבי בינוי בבתי החולים, מרכיבי כוח אדם (תוספות תקנים לרופאים, לאחיות ועוד) ומרכיבי תקצוב כללי. אנו רוצים להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים ולהצליח לאפשר מיטות אשפוז לכולם. עשינו במשרד מיפוי. בסדר העדיפויות כעת, לשפץ מחלקות פנימיות, שניבנו לפני שנת 2000, או שלא שופצו מאז. יש במשרד כבר תכנית מסודרת. תג המחיר גבוה: 1 מיליארד ש”ח תוך 4 שנים”.

פרופ' אש התייחס בכנס גם לקושי בכוח האדם במחלקות. לדבריו, “התקדמנו במהלך הקורונה, עם הפיכת תוספת התקנים הזמניים לקבועים. אני מודע לכך שהיעד הוא להגיע ל- 16 תקני רופא בכל מחלקה פנימית עד שנת 2025, לא כולל תקני תאגיד. האם נגיע לזה? אני מאמין שכן. לגבי תקני סיעוד במחלקות. גם צפוי שיפור. בעניין תקני עובדי הפארא-רפואה במחלקות, זהו אתגר, כי התקנים בבתי החולים לא צבועים בבירור. מודל התמרוץ עליו הודענו השבוע למנהלי בתי החולים יקנה להם כסף, בתנאי שיעמדו בתנאים, שכוללים גם הפרדת תקני צוותים פארא-רפואיים במחלקות הפנימיות מנושאים אחרים”.

יו"ר איגוד הרפואה הפנימית, פרופ' אבישי אליס, אמר בכנס: "ראשונה, מאז ומעולם, דברים טובים קורים ומתקדמים במחלקות הפנימיות. הממשלה מודעת לחשיבות המחלקות, וסוף סוף יש ניצני תקציבים ייעודיים, תשומת לב ניהולית ושיתופי פעולה עם משרדי הבריאות והאוצר".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!