דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מגפת הקורונה נכנסת לשנתה השלישית, והיא רחוקה מסיום

נגיף ללא גבולות: איים מבודדים באוקיינוס השקט מתמודדים לראשונה עם המגפה, המלחמה באוקראינה צפויה להעלות את שיעור התחלואה הגבוה ממילא במזרח אירופה, ואפריקה עדיין סובלת מאי השוויון בחלוקת החיסונים | מניין המתים העולמי מתקרב ל-6 מיליון, תזכורת לאופי העיקש של המחלה

עובד רפואה מנסה ליישר מסכת חמצן של חולת קורונה בבית החולים הזמני במומבאי. (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool)
עובד רפואה מנסה ליישר מסכת חמצן של חולת קורונה בבית החולים זמני בהודו. הקורונה אולי האטה, אבל לא נעצרה (צילום ארכיון: AP Photo/Rafiq Maqbool)

מניין המתים העולמי מקורונה של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס האמריקאית עמד הבוקר (שני) על 5,999,222. הנתון הדרמטי מדגיש את העובדה שהמגפה, שנכנסת לשנתה שלישית, עדיין לא נגמרה.

נקודת הציון הזאת היא רק התזכורת הטרגית האחרונה לאופי העיקש של המחלה, למרות שיותר ויותר אנשים מסירים את המסכות, התיירות הבינלאומית מתחדשת ובתי עסק מסביב לעולם נפתחים שוב ללא הגבלות.

הפגנת מחאה בקנדה נגד חובת החיסון לנהגי משאיות אמריקאים. למרות התחושה הציבורית, המגפה עדיין לא נעלמה (צילום: REUTERS/Patrick Doyle)
הפגנת מחאה בקנדה נגד חובת החיסון לנהגי משאיות אמריקאים. למרות התחושה הציבורית, המגפה עדיין לא נעלמה (צילום: REUTERS/Patrick Doyle)

איים מרוחקים באוקיינוס השקט, שהבידוד הגיאוגרפי הגן עליהם במשך יותר משנתיים, מתחילים רק עכשיו להתמודד עם גל התחלואה הראשון שלהם, שמונע על ידי זן האומיקרון המדבק במיוחד.

הונג קונג, בה זינק לאחרונה מספר המתים, תחייב את כל 7.5 מליון תושביה להיבדק שלוש פעמים החודש, במסגרת ההיצמדות לאסטרטגיה הסינית של 'אפס קורונה'.

שיעורי התמותה עדיין גבוהים בפולין, הונגריה, רומניה ומדינות נוספות במזרח אירופה, אזור אליו הגיעו בתקופה האחרונה יותר ממיליון פליטים מאוקראינה – מדינה עם שיעור התחסנות נמוך ושיעור תחלואה ותמותה גבוה. ולמרות שיש לה שפע וזמינות גבוהה של חיסונים, ארה"ב מתקרבת למיליון מתים מדווחים מקורונה.

מספר המתים האמיתי גבוה בהרבה

לדברי טיקי פאנג, פרופסור אורח בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סינגפור, שיעורי התמותה ברחבי העולם עדיים גבוהים יותר בקרב הלא מחוסנים.

"זו מחלה של הלא מחוסנים, תראו מה קורה עכשיו בהונג קונג, מערכת הבריאות קורסת", אמר פאנג, לשעבר האחראי על מדיניות מחקר ושיתופי פעולה בארגון הבריאות העולמי. "רוב מקרי המוות והתחלואה הקשה הם של לא מחוסנים, פלח אוכלוסייה פגיע".

תור לבדיקות קורונה בהונג קונג (צילום ארכיון: AP Photo/Kin Cheung)
תור לבדיקות קורונה בהונג קונג (צילום ארכיון: AP Photo/Kin Cheung)

שבעה חודשים עברו מאז התפרצות המגפה בתחילת 2020 ועד שמניין המתים העולמי הגיע למיליון. ארבעה חודשים אחר כך מתו מיליון בני אדם נוספים, ומיליון חולים מתו כל שלושה חודשים מאז ועד שהמניין העולמי הגיע ל-5 מיליון בסוף אוקטובר. כעת הוא עומד להגיע ל-6 מיליון, יותר מאוכלוסיית ברלין ובריסל יחד.

אבל למרות הדרמטיות של הנתון, אין ספק שמניין המתים העולמי חצה בפועל את ששת המיליון כבר מזמן. ליקויים בתיעוד ובבדיקות בחלקים רבים בעולם הובילו לספירת חסר של מספר קורבנות הקורונה. עוד יש לקחת בחשבון את מקרי המוות שקשורים למגפה אבל לא נגרמו מהדבקות בנגיף, כמו אלה שמתו מסיבות שניתן היה למנוע אבל לא קיבלו טיפול רפואי ראוי בגלל שבתי החולים היו מלאים.

אדוארד מתיאו, אחראי המידע באתר Our World in Data, אמר שכשבוחנים את נתוני התמותה העודפת (מספר המתים במהלך המגפה לעומת מספר המתים הממוצע בשנים רגילות), מספר המתים בגלל המגפה עולה כמעט פי ארבעה.

ניתוח התמותה העודפת שך צוות 'האקונומיסט' העריך שמספר המתים מקורונה, באופן ישיר או עקיף, הוא בין 14 מיליון ל-23.5 מיליון.

"מספר המתים המאומתים מייצג רק חלק קטן ממספר המתים בגלל הקורונה, בעיקר בגלל היקף הבדיקות המוגבל והקשיים בתהליך קביעת נסיבות המוות", אמר מתיאו לסוכנות הידיעות איי.פי. "בחלק מהמדינות, לרוב העשירות, המניין הרשמי הוא חלק גדול מהמספר האמיתי ולכן הוא יכול להיחשב לאמין, אבל במדינות אחרות המניין הרשמי מעריך בחסר משמעותי את מספר המתים".

חוזרים לשגרה למרות התחלואה

מניין המתים הרשמי הגבוה ביותר בעולם הוא של ארה"ב, אבל שיעור התמותה במדינה נמצא בחודש האחרון במגמת ירידה.

לוני ביילי איבד את אחיינו בן ה-17, קרלוס נונייס ג'וניור, שנדבק בקורונה באפריל בשנה שעברה – החודש בו מדינת קנטקי פתחה את החיסון לקבוצת הגיל שלו. ביילי, תושב לואיוויל בקנטקי, אומר שהמשפחה שלו עדיין סובלת, כולל אחיו הצעיר של קרלוס שנאלץ להתאשפז בבית חולים ועדיין סובל מסימפטומים נמשכים של המחלה. היה להם קשה לראות את הפתיחה המהירה מחדש של המדינה.

"קשה לנו פשוט לחזור לשגרה", אמר ביילי. "ייקח לנו זמן להסתגל לזה".

בהודו, שהתמונות של אתרי שריפות גופות המוניות בה זעזעו את העולם, הצלקות הולכות ונעלמות עם הירידה במספר הנדבקים היומי ובמספר המתים.

אתר מאולתר לשריפת גופותיהם של נפטרי קורונה בהודו. תושבי המדינה השנייה בגודלה בעולם מתחילים לחזור לשגרה (צילום ארכיון: AP Photo/Amit Sharma)
אתר מאולתר לשריפת גופותיהם של נפטרי קורונה בהודו. תושבי המדינה השנייה בגודלה בעולם מתחילים לחזור לשגרה (צילום ארכיון: AP Photo/Amit Sharma)

לפי הנתון הרשמי, 500 אלף בני אדם מתו מקורונה בהודו, אבל לטענת מומחים המספר האמיתי הוא מיליונים, רובם נפטרו מזן הדלתא.

מהגרים מאזורי הספר של הודו חוזרים כעת לערים הגדולות כדי לחפש עבודה, והכבישים במדינה פקוקים. מרכזי הקניות מלאים בקונים, שעדיין עוטים מסכות, ובתי הספר והאוניברסיטאות נפתחו מחדש אחרי חודשים של השבתה.

בבריטניה, מספר הנדבקים צנח מאז התפרצות זן האומיקרון בדצמבר, אבל הוא עדיין גבוה. למרות זאת, אנגליה הסירה כבר את כל הגבלות הקורונה, כולל את חובת המסכה ואת חובת הבידוד למאומתים.

האומיקרון מכה באיים המרוחקים של האוקיינוס השקט

ארגון הבריאות העולמי דיווח השבוע שיותר מ-445 מיליון נדבקים מאומתים אותרו עד כה ברחבי העולם, ומספר הנדבקים השבועי  נמצא במגמת ירידה בכל העולם חוץ מבמערב האוקיינוס השקט, אזור שכולל בין היתר את סין, יפן וקוריאה הדרומית.

למרות שהנתונים של האיים באוקיינוס השקט שחווים כעת את גל התחלואה הראשון נראים נמוכים יחסית למדינות גדולות יותר, הם משמעותיים בקרב האוכלוסייה המזערית ומאיימים על מערכת הבריאות השברירית שלהם.

"לפי מה שאנחנו כבר יודעים על הקורונה", אמרה קייטי גרינווד, ראש משלחת הצלב האדום לאזור, "סביר להניח שהיא תכה בהם לפחות בשנה וקצת הקרובות".

מדינת האיים טונגה דיווחה על התפרצות ראשונה של קורונה ב-15 בינואר. את הנגיף הביאו אליה ספינות סיוע בינלאומי שהגיעו אחרי התפרצות מסיבית של הר געש וצונאמי שבא בעקבותיה. כעת יש במדינה כמה מאות נדבקים, אבל עם 66% חיסון הדיווחים עד כה היו של סימפטומים קלים ביותר וללא מתים.

גל התחלואה הראשון איי שלמה התחיל בינואר, כעת יש במדינת האיים אלפי נדבקים ויותר ממאה מתים. לדברי גרינווד סביר להניח שמניין המתים בפועל גבוה הרבה יותר, מפני שבתי החולים בעיר הבירה מלאים ורבים מתים בבתיהם.

רק 12% מתושבי איי שלמה מחוסנים באופן מלא, אבל העלייה בתחלואה המריצה את מבצע החיסונים הלאומים ו-29% מהאוכלוסייה קיבלה כבר לפחות מנת חיסון אחת.

משבר הפליטים האוקראיני עלול להפוך גם למשבר קורונה

זן האומיקרון פגע קשה במיוחד במזרח אירופה, ועם הפלישה הרוסית לאוקראינה מאות אלפי אנשים נמלטים למדינות כמו פולין ברכבות צפופות או מתקהלים במעברי הגבול, מה שעלול להביא לעלייה בתחלואה. רשויות הבריאות במדינות אליהן מגיעים הפליטים האוקראיניים מציעים לכולם חיסונים בחינם, אבל לא עורכים בדיקות בכניסה למדינה ולא מחייבים תקופת בידוד.

פליטים אוקראינים במקלט מאולתר בפולין. הלחץ הנפשי והצפיפות מעלים את הסיכון להדבקות בקורונה (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
פליטים אוקראינים במקלט מאולתר בפולין. הלחץ הנפשי והצפיפות מעלים את הסיכון להדבקות בקורונה (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

"זה באמת טרגי כי לחץ נפשי משפיע לרעה על המערכת החיסונית ומעלה את הסיכון להידבקות", אמרה אנה בורון-קז'מרסקה, מומחית פולנית למחלות מדבקות. "והם נמצאים תחת לחץ מאוד כבד, הם מפחדים על החיים שלהם ושל הילדים שלהם".

אפריקה עדיין מחפשת חיסונים

לפי נתוני Our World in Data נמשך אי השוויון בחלוקת החיסונים בעולם. במדינות עניות רק 6.95% מהאוכלוסייה מחוסנים באופן מלא, זאת לעומת 73% במדינות העשירות. מספר החיסונים היומי באפריקה עבר בסוף פברואר את זה של אירופה, אבל רק כ-12.5% מאוכלוסיית היבשת קיבלו שתי מנות חיסון.

המרכז האפריקאי לבקרת מחלות ומניעתן מנסה עדיין להשיג מנות חיסון נוספות, אבל מתקשה לעשות זאת. חלק מהמשלוחים הגיעו למדינות ביבשת כמעט בלי כל התראה מוקדמת, חלקם הגיעו עם חיסונים שתוקפם פג, מה שחייב את השמדתם.

עם כ-250 אלף מתים מדווחים, המניין היבשתי נמוך למדי, אבל ככל הנראה בגלל דיווח חסר. "אפריקה היא סימן שאלה עבורי, כי יחסית נחסכו ממנה עד עכשיו התרחישים הגרועים ביותר", אמר פאנג. "אבל בגלל ששיעור ההתחסנות שם כל כך נמוך, יכול להיות שזאת פצצת זמן מתקתקת".

ת'וקו דובה מסוואטו בדרום אפריקה סיפרה שקיבלה ביום אחד בינואר הודעה על מותם של שני בני משפחה מקורונה. זה קרה חודש לפני שמשלוח החיסונים הראשון הגיע למדינה.

"זה היה קשה, אבל המשפחה שלנו מתמודדת", אמרה. "אנחנו חייבים לקבל את זה, כי זה קורה גם למשפחות אחרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!