דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

משרד הבריאות ממליץ להורים בירושלים להקדים חיסון לפוליו החל מגיל 6 שבועות

המשרד בודק ילדים בסביבתה הקרובה של הילדה שנדבקה בפוליו, לראשונה בישראל מזה 30 שנה | ד"ר אלרעי-פרייס: "מקרה פוליו אחד זה קצה קרחון, וישנם עוד עשרות מקרים ללא תסמינים. ההורים צריכים לוודא שהילדים מחוסנים"

ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, וד"ר שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור, בתדריך על נגיף הפוליו (צילום מסך: לע"מ)
ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, וד"ר שרון אלרעי פרייס ראש שירותי בריאות הציבור, בתדריך על נגיף הפוליו (צילום מסך: לע"מ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות קורא להורים באזור ירושלים להקדים חיסון ילדים לפוליו לגיל שישה שבועות, בעקבות גילוי מקרה ראשון של הנגיף בישראל מזה שלושים שנה. בנוסף קורא המשרד להורים בכלל הארץ לוודא שילדיהם מחוסנים כנדרש ובמידת הצורך לחסן אותם. בית החולים הדסה פרסם את הפרטים על מקרה ההדבקה, לפיהם החולה היא ילדה בת 4.

"בנגיף הפוליו אנחנו יודעים שכשיש מקרה קליני זה קצה של קרחון. אנחנו יודעים שכשיש מקרה אחד, יש עשרות או מאות מקרים שהם ללא תסמינים", אמרה היום (שני) ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, בתדריך לתקשורת והדגישה ש"ילד מחוסן הוא מוגן".

"הסימנים המדאיגים התגלו בניטור ביוב לפני שבועיים"

המשנה למנכ"ל המשרד, ספי מנדלוביץ, אמר בתדריך שמאז זיהוי הנגיף הלילה אצל ילדה באזור ירושלים, לא התגלו מקרים נוספים. המשרד ועיריית ירושלים עוסקים כרגע בחקירות אפידמילוגיות ובדיקות של סביבתה הקרובה של הילדה. לדבריו, "הווירוס מסתובב. הדרך שלנו לבדוק את זה היא בחקירה אפידמיולוגית, להבין את ההיקף".

ד"ר מנדלוביץ פירט את תהליך זיהוי המחלה והסימנים המקדימים שהתגלו בניטור שגרתי במערכת הביוב באזור ירושלים: "לפני שבועיים התגלו בניטור בביוב ממצאים של נגיף הפוליו. לאחר מספר ימים הגיעה למיון ילדה עם סימני שיתוק שנשלח בין השאר לבדיקת פוליו. הבדיקה הראשונה היתה שלילית אך נערכו בדיקות נוספות והלילה התקבלה תוצאה חיובית. אותה ילדה לא היתה מחוסנת.

"כשקיבלנו הצלבה בין המקרה הקליני אתמול לבין הסימנים המדאיגים שהיו לפני, פעלנו מהר. נוצר קשר עם המשפחה עם הקרובים. התחלנו במבצע אקטיבי של עידוד חיסונים, הן באופן טלפוני ומגעים ישירים עם המשפחות להתחסן. המאמץ העיקרי שלנו הוא ילדים לא מחוסנים".

מנדלוביץ' הדגיש שב-80% מהמקרים של נגיף הפוליו אין סימפטומים כלל, באחוז קטן מופיעים תסמינים ניורולוגים, וב-1 מאלף מקרים הנגיף גורם לשיתוק ילדים. על מצבו הנוכחי של הילדה שנדבקה אמר: "המצב של הילדה יותר טוב. הוא כרגע בבית, יש שיפור בשיתוק, והוא מופנה לשיקום".

"הדגש שלנו כרגע הוא לוודא שכל הילדים במחוז ירושלים יהיו במצב החיסוני הכי טוב"

ד"ר אלרעי פרייס אמרה שלפי המידע שבידי המשרד, כרגע הנגיף נמצא באזור ירושלים בלבד ושם ממוקדות פעולות המשרד. "הדגש שלנו כרגע הוא לוודא שכל הילדים במחוז ירושלים יהיו במצב החיסוני הכי טוב שלהם. לפי תכנית החיסונים של משרד הבריאות, יש ארבעה חיסונים שניתנים בשנת החיים הראשונה. אנחנו כרגע ממליצים להקדים את החיסון כבר לגיל שישה שבועות, שהילדים יהיו מוגנים, במחוז ירושלים בלבד".

"בנוסף נעשית חקירה אפידמיולוגית נרחבת על ידי לשכת הבריאות המחוזית בשיתוף האנשים באזור, העירייה ופרויקטור שגויס לעניין, לוודא שנעשות תרביות צואה וכן בדיקות של הביוב כדי לגדר היכן הנגיף נמצא. הוא כרגע נמצא באזור ירושלים ולא באזורים אחרים בארץ"

"כרגע יש 10 מגעים במשפחה ו-20 בגן. בהתאם לתוצאות הבדיקות נדע עד כמה צריך להרחיב את החקירות. אנחנו יודעים שיש אזורים בירושלים עם אחוזי התחסנות נמוכה, אין מה לחכות. גם ילדים בירושלים שלא היו במגע עד כה, לא צרך לחכות, מי שלא מחוסן, עכשיו זה הזמן. מי שמחוסן יכול להיות רגוע לחלוטין".

ד"ר מנדלוביץ' אמר בתדריך שמערך ניטור הפוליו בישראל הוא מהמתקדמים בעולם. "המערך כולל גם ניטור ביוב וגם ניטור קליני. במיון ילדים מדווחים על כל מקרה של שיתוק בילדים ומפנים לבדיקה. במקרה הזה ההצלבה בין התראה מביוב לבין מקרה שיתוק קליני, אפשרה זיהוי ופעילות מהירה.

ד"ר אלרעי פרייס אמרה ש"בשנים האחרונות התגלו בניטור ביוב מספר מקרים, בדרך כלל הם היו סיגנל חד פעמי שנובע מחיסון חי מוחלש, שעבר אצל אנשים עם מערכת חיסון מדוכאת. הפעם ראינו שזה לא חלף, ובמקביל היה מקרה קליני.

לדבריה, "שיעור ההתחסנות היא בידיים שלנו. הסיבה שהוא מסוכן היא כי יש אוכלוסיות לא מחוסנות. זה מיותר כי זאת מחלה בת מניעה. תבדקו את פנקסי החיסון של הילדים".

הדסה: "החשד הראשוני התעורר מתסמינים נוירולוגיים כמו חולשה בשרירי הרגליים"

לאחר התדריך הודיע פרופ׳ שמעון רייף, מנהל מחלקת הילדים בהדסה עין כרם: ״החשד הראשוני התעורר עקב תסמינים נוירולוגים שזיהו רופאי הילדים, דוגמת חולשה של ממש בשרירי הרגליים ותסמינים נוספים, יחד עם בדיקה שאישרה כי הילדה לא חוסנה למחלה. בדיקות שנערכו במעורבות נוירולוג ילדים איששו כי מדובר בפוליו.

"הילדה טופלה בבית החולים לאורך שבוע, ועם הטבה במצבה הועברה להמשך טיפול שיקומי עקב פגיעה בשריריה, תופעה מוכרת בקרב חולי פוליו.

"אני מדגיש בפני ההורים כי הדרך להימנע מהידבקות במחלה קשה זו היא על ידי חיסון בלבד, ובעיקר אם נוצרת התעוררות מחודשת בהדבקה בקרב האוכלוסייה. עברנו שנתיים טרופות סביב מחלת הקורונה אך ישנן מחלות אחרות עם השלכות מרחיקות לכת ויש לעשות כל שניתן על מנת להימנע מהן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!