דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שיעור המס על העשירון התחתון והעליון בישראל כמעט זהה

דו״ח הכנסות המדינה ממסים חושף את אי השווין במיסוי הישראלי. המסים העקיפים גבוהים ביחס לעולם, ובעשירון התחתון מהווים יותר משליש מההכנסה הפנויה

שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
שוק מחנה יהודה בירושלים (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

נטל המס בישראל נמוך בהשוואה למדינות אחרות, ופחות שוויוני. דו"ח הכנסות המדינה ממסים לשנים 2020-2019, מתפרסם היום (שלישי) על ידי הכלכלנית הראשית באוצר, וחושף את אי השוויון בגביית מסים בישראל.

גביית המסים מחולקת למסים ישירים, הנגבים בהתאם לגובה השכר ולכן מעודדים שוויון, ומסים עקיפים שנגבים בזמן רכישת מוצרים ולכן מרחיבים פערים. המסים העקיפים בישראל מהווים 41% מסך הגבייה לעומת ממוצע של 35% ביתר המדינות המפותחות, ו-28% בממוצע משוקלל. ישראל היא משיאניות גביית המיסים העקיפים המעודדים אי שוויון.

המס העקיף מסך המסים, ישראל וה-OECD (גרפיקה: אידאה)
המס העקיף מסך המסים, ישראל וה-OECD (גרפיקה: אידאה)

בגלל מבנה זה של מערכת המיסוי בישראל, נטל המס על העשירון העליון והתחתון בישראל כמעט זהה. העשירון התחתון משלם 47% מהכנסתו למסים, 37% מהם מסי רכישה עקיפים, ו-10% מסים ישירים. העשירון העליון משלם 48% מהכנסתו למסים, 40% מסים ישירים ורק 8% עקיפים.

שיער מסים ישירים ועקיפים כאחוז מההכנסה ברוטו לפי עשירונים (גרפיקה: אידאה)
שיער מסים ישירים ועקיפים כאחוז מההכנסה ברוטו לפי עשירונים (גרפיקה: אידאה)

בעשירונים הבאים מצב זה מתמתן, ובכל זאת משלמם העשירון ה-2 רבע מההכנסה שלו למסים עקיפים, והעשירון השלישי חמישית  (21%).

נטל המסים הישירים בישראל מאזן קצת את התמונה: בעשירון העליון משלמים 40% מההכנסה שלהם במסים ישירים, מתוכם 22% מס הכנסה, 11% דמי ביטוח לאומי ו-7% מס החברות. בעשירון ה-9 משלמים 30% למסים ישירים, 13% מתוכם למס הכנסה. העשירונים התחתונים לא משלמים אמנם מס הכנסה, אבל כן משלמים ממשכורתם דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

שיעור המע"מ מההכנסה וההוצאה לפי עשירוני הכנסה(גרפיקה: אידאה)
שיעור המע"מ מההכנסה וההוצאה לפי עשירוני הכנסה(גרפיקה: אידאה)

במאיון העליון מהווה מס ההכנסה על השכר רק 37% מהמסים הישירים, ומשקל משמעותי מקבל המס על רווחי הון (20.9%), ומס על הכנסות אחרות (כ-10%).

בשנת 2021 כמחצית מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לסף התחתון של מס ההכנסה, ולא משלמים מס הכנסה בכלל. 75% מהם מרוויחים עד למדרגת המס הנמוכה ביותר, 6,290 שקלים בחודש, והיתר לא משלמים בגלל נקודות זיכוי או פטורים אחרים ממס. בגלל משכורת נמוכה יותר ונקודות זיכוי רבות יותר, 61% מהנשים לא משלמות מס הכנסה בכלל, לעומת 37% מהגברים.

נטל המס, המחושב כאחוז מתוך התוצר, עומד על 29.7% תוצר בישראל, לעומת ממוצע של 33.5% במדינות ה-OECD ו-30.9% בממוצע המשוקלל, הלוקח בחשבון את גודל הכלכלות, בו לארה"ב משקל גדול.

נטל המס של הממשלה הרחבה כאחוז מהתוצר. בתחילת שנות ה-2000 ירד נטל המס בגלל מהלך רב שנתי של הורדת מסים (גרפיקה: אידאה)
נטל המס של הממשלה הרחבה כאחוז מהתוצר. בתחילת שנות ה-2000 ירד נטל המס בגלל מהלך רב שנתי של הורדת מסים (גרפיקה: אידאה)

בממוצע רב שנתי נטל המס בישראל ירד מ-35.5%. הוא ספג ירידה משמעותית בהורדות המסים בתחילת שנות ה-2000, ומאז נותר יציב, למרות תנודתיות רבה שנוצרת בגלל מבצעי מס, כמו המבצע לגביית מסים מחברות ארנק.

בשנת 2020, תחילת הקורונה, ירד הגבייה של מס החברות ב-9.9%, לאחר גידול בקצב שנתי של 3.3% ב-20 השנים האחרונות. ירידה דומה נרשמה אחרי המשבר הכלכלי ב-2009. מס החברות הוא מקור ההכנסה השלישי בגודלו לקופת המדינה, ועמד בשנה זו על 38.3 מיליארד שקלים. ההכנסות של 21 אלף החברות בעשירון החברות העליון מהווה 91% מסך ההכנסה ממס החברות.

המיסוי בישראל מהווה 71% מהעלות של בנזין לצרכן. מס הבלו על בנזין בישראל הוא השני הגבוה ביותר במדינות ה-OECD, ומס הבלו על סולר הוא הגבוה ביותר.

בלו על בנזין 95 אוקטן במדינות ה-OECD (מקור: משרד האוצר)
בלו על בנזין 95 אוקטן במדינות ה-OECD (מקור: משרד האוצר)

הטבות המס המשמעותיות ביותר בישראל הן לחסכון ולשוק הנדל"ן. הטבות המס המשמעותיות ביותר ניתנות לפנסיות ולקרנות ההשתלמות, שנהנות מפטור ממש במשיכה, ומהוות 40% מסך הטבות המס, 31 מיליארד שקלים בשנה. היקף הטבות המס בישראל עומד על 5% מהתוצר, ועומדות סה"כ על 61 מיליארד דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!